• Reklam

Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Allt som rör musik

Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav MatsD » tis 01 jan 2008, 00:13

Hittade just Robben Ford - Live in San Francisco som spelades in för sisådär 10 år sedan och började lyssna och häpnade lite. För i min samling nånstans har jag jag en DVD från Tyskland från samma tidsperiod - Ohne Filter - och nu hittar jag inte den men solona är ju exakt desamma på dessa inspelningar. Jag har inte alla solona i huvet men de i The Brother, Start It Up och Prison of Love har jag mer eller mindre i ryggmärgen från Ohne Filter-inspelningen och här är de alltså så vitt jag kan höra i princip identiska ton för ton, och även solot i Worried Life Blues företér väldigt stora likheter säger mitt solominne.

Frågan är nu - gjorde Robben så på den tiden att han skrev sina solon och körde dem likadant varje kväll eller vad? Jag tror inte det är samma inspelning (kan som sagt inte hitta Tysklands-DVD:n och jämföra), annars kunde man ju tänka sig att de tagit låtar från Tysklands-giget till San Francisco-skivan, sånt brukar ju inte vara så noga. Låtlistan är inte densamma hela vägen men man kan ju ha plockat från olika gig som sagt.

Jag har ju hört/sett liveversioner av låtar från senaste plattan på youtube som inte alls låter som studioversionerna, men jag har aldrig sett Robben live in person och än mindre två shower efter varandra så jag kan inte uttala mig om hur det faktiskt förhåller sig i den här frågan, men spontant tycker jag det är märkligt om någon med en så stor fot i jazzfacket inte improviserade sina solon åtminstone delvis så att de skiljer sig åt från kväll till kväll.

Vad säger Robben-fansen?

/Mats D
Senast redigerad av MatsD tis 01 jan 2008, 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Gitarr är överreklamerat
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Reklam

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav Hinke » tis 01 jan 2008, 01:29

MatsD skrev:Vad säger Robben-fansen?
/Mats D

Att du har PM... :wink2:
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav Jimmie » tis 01 jan 2008, 03:55

:thumbdown:
Användarvisningsbild
Jimmie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 968
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:34
Ort: Göteborg

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav wonderboy » tis 01 jan 2008, 08:02

Hinke skrev:
MatsD skrev:Vad säger Robben-fansen?
/Mats D

Att du har PM... :wink2:

Verkar som om någon blev väl förbannad över dessa anklagelser!? :shock2:
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav Nut » tis 01 jan 2008, 15:03

Tja, många väljer nog att spela safe och köra samma inrepade solo kväll efter kväll.
Säkert är det "skrivna" solon som han jobbat fram inför skivinspelningen och han tycker nog att dessa tillför låten något så därför väljer han
att lira exakt samma solon live, känner sig väl trygg med det.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav Hinke » tis 01 jan 2008, 15:09

wonderboy skrev:Verkar som om någon blev väl förbannad över dessa anklagelser!? :shock2:

Nädå,jag tycker Robben Ford är en ganska trist lirare som inte attraherar mig speciellt... :|

Däremot kan jag fixa filmen som MatsD blivit av med... :wink2:
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav southbeck » tis 01 jan 2008, 17:38

Hinke skrev:
wonderboy skrev:Verkar som om någon blev väl förbannad över dessa anklagelser!? :shock2:

Nädå,jag tycker Robben Ford är en ganska trist lirare som inte attraherar mig speciellt... :|

Däremot kan jag fixa filmen som MatsD blivit av med... :wink2:



Har du filmen??
Skulle vara grymt kul att se den..
southbeck
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1520
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:17

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav rejjo » tis 01 jan 2008, 18:14

Tja det finns ju många som följer mallen för sina solon som de skrivit en gång i tiden men varierar det hela lite, men rent kopierar sina egna solon vet jag väl inte. Såg någon DVD med Deep Purple för ett tag sen, Ritchie Blackmore sa där att han omöjligt kunde komma ihåg vad han spelade under alla sina solon så han improviserade alltid från scratch när det var solotime live, jag tycker det är guld värt, live vill man se variation, skulle man vilja höra låten som den är inspelad kan man lika bra sätta på en cdskiva. :approve:
Användarvisningsbild
rejjo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 602
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 02:07
Ort: Malmö

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav Hinke » tis 01 jan 2008, 19:51

southbeck skrev:Har du filmen?? Skulle vara grymt kul att se den..

Visst,kom hit med ett par påsar chips så kollar vi in den... :smile:
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav MatsD » ons 02 jan 2008, 13:26

Southbleck: Här har du filmen: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=192859

/Mats D
Senast redigerad av MatsD ons 02 jan 2008, 13:27, redigerad totalt 1 gång.
Gitarr är överreklamerat
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav How blue cyg? » ons 02 jan 2008, 13:51

Tycker det är lite udda att vi ofta ställer olika krav på olika gitarrister eller stilar vad gäller improvisation.

Det verkar lite smått tabu att öva in bluessolon, medans en kille som Steve vai kan lira samma grej 300 gigs i rad utan att någon höjer på ögonbrynen. Lite intressant, kanske, att vi just förknippar blues med improvisation.
varför gör vi det?

Och även om en bluesnubbe går upp och improviserar, så låter det ju oftast i prIncip likadant ändå!:D
Användarvisningsbild
How blue cyg?
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 17:18

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav johanare » ons 02 jan 2008, 15:59

Så här är det...

Det är samma konsert! :shock2:

Bootleggen Live in San Fransisco är egentligen live i Tyskland men namnet kanske inte slog lika bra.
"fd" johan
johanare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 12:33

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav MatsD » ons 02 jan 2008, 16:26

johanare: om det ÄR samma konsert så förklarar det ju saken, eftersom det var ett tag sedan jag kollade på DVD:n så var jag dock inte säker på den saken. Sedan visste jag inte att San Francisio-utgåvan var en bootleg, den säljs ju på Amazon:

http://www.amazon.co.uk/San-Francisco-R ... B000024W7M

För att bemöta How Blue CYG så tycker jag nog att vissa genrer handlar mer om soloimprovisation än andra, däribland jazz, och inom jazzen finns också en sådan tradition + att där finns musiker som är duktiga på detta, som har en jäkla massa att ösa ur just vad gäller soloprestationer, vilket kanske inte alltid andra typer av musiker har. Men viktigast i bedömningen är nog annar mer vad det är för typ av solo. Det finns ju många låtar som har skrivna solon som mer är som delmelodier eller teman i låten och de kan man ju tycka ska spelas ungefär likadant och många solon innehåller en del bärande figurer som man gärna vill ska finnas med. Men andra gånger så är det just bara ett solo som låter som om det var improviserat och kanske var det från början också och då finns det ju inget skäl till att spela det exakt likadant varje gång, det måste ju dessutom vara halvtrist som turnérande musiker att göra det tycker jag.

/Mats D
Gitarr är överreklamerat
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Re: Robben Ford - samma solo varje kväll eller?

Inläggav johanare » ons 02 jan 2008, 16:39

Bootleg, tja, det är en kantrullare. Robben får då inga pengar från försäljningen.
Har för mig att det är samma konsert. Live in SF är i alla fall från Tyskland, det är samma turné så jo, jag tror det är samma.
Robben kopierar inga solon. Aldrig! Samma tema, ja, men inga kopior.
"fd" johan
johanare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 12:33


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster

  • Reklam
cron