• Reklam

Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Allt som rör musik

Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Pellesnusk2000 » ons 02 jan 2008, 01:29

Låter inte distljud med humbuckers lite grötigt/förlåtande jämfört med single coils? Har spelat ett tag med brumfria single-coils (EMG) och jag tror att det mer avslöjande ljudet tvingar mig att spela noggrannare, vilket bör ge bättre träning än de mer förlåtande humbuckermickarna.

En del övar väl med rent ljud av liknande orsaker, men då lär man sig kanske inte att dämpa strängarna på samma sätt.
Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall
Pellesnusk2000
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:33

Reklam

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Stelin » ons 02 jan 2008, 01:35

Mer utsignal innebär väll oftast även lite sämre dynamik.
Eftersom som humbuckers i regel har högre utsignal så blir den väll kanske av den anledningen mer "förlåtande".

Det finns ju även olika förstärkare, ljud osv. som är mer förlåtande, tycker jag.
Eller tycker och tycker...det är vad jag upplevt i alla fall. Likaså med olika mickar. Tycker t.ex. att jag utför taping bättre med min DiMarzio Chopper än vad jag gör med min PAF Pro. Men det är ju å andra sidan även olika gitarrer.

Intressant diskussionsämne!
Ska bli kul att läsa vad Magnus skriver om detta. :smile:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Forsman » ons 02 jan 2008, 01:57

Jag tycker nog inte att det har så stor betydelse om det är en SC eller en HB. Dålig teknik avslöjar sig i bägge fallen. Däremot om du drar ned gain ordentligt - ja det är då det avslöjas vem som spelar som en kratta.

Fast det där är oerhört svårt att ge ett svar på egentligen, eftersom vissa aldrig drar ned på gain utan alltid kör mycket dist och humbucker och aldrig råkar ut för en singlecoil i en fjösdistande stärkare... :shy:

Stelin, Mange åker väl i morrn, så frågan är om han hinner svara på frågan innan dess?
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Stelin » ons 02 jan 2008, 02:00

Forsman skrev:Jag tycker nog inte att det har så stor betydelse om det är en SC eller en HB. Dålig teknik avslöjar sig i bägge fallen. Däremot om du drar ned gain ordentligt - ja det är då det avslöjas vem som spelar som en kratta.

Fast det där är oerhört svårt att ge ett svar på egentligen, eftersom vissa aldrig drar ned på gain utan alltid kör mycket dist och humbucker och aldrig råkar ut för en singlecoil i en fjösdistande stärkare... :shy:

Stelin, Mange åker väl i morrn, så frågan är om han hinner svara på frågan innan dess?


Ska han till Frankrike nu igen? :shock2:

Nu ska jag gå ner i islamsk böneställning och tacka gudarna för mycket Gain. :big:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Pellesnusk2000 » ons 02 jan 2008, 02:48

Jag tänkte mest på SC-mickarnas EQ, snarare än den svagare gainen (det senare kompenserar jag med en boostpedal :blush: ). Många HB-mickar har ett i mitt tycke diffust mellanregister som kanske uppmuntrar till slarvspel, eller så är det bara inbillning!
Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall
Pellesnusk2000
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:33

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Ludde » ons 02 jan 2008, 02:53

Stelin skrev:
Forsman skrev:Jag tycker nog inte att det har så stor betydelse om det är en SC eller en HB. Dålig teknik avslöjar sig i bägge fallen. Däremot om du drar ned gain ordentligt - ja det är då det avslöjas vem som spelar som en kratta.

Fast det där är oerhört svårt att ge ett svar på egentligen, eftersom vissa aldrig drar ned på gain utan alltid kör mycket dist och humbucker och aldrig råkar ut för en singlecoil i en fjösdistande stärkare... :shy:

Stelin, Mange åker väl i morrn, så frågan är om han hinner svara på frågan innan dess?


Ska han till Frankrike nu igen? :shock2:

Nu ska jag gå ner i islamsk böneställning och tacka gudarna för mycket Gain. :big:


Hur kunde du missa den stora: "Hej då, nu drar jag-tråden" som herr Olsson postade här??
(tidigare känd som Mrniceguy87 på planket)
Ludde
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 968
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 02:56
Ort: Norrtälje

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Magnus Olsson » ons 02 jan 2008, 02:59

Jag tycker som Forsman, att det spelar ingen roll om det är singelcoil eller humbucker, allt om förlåtande/oförlåtande ljud hänger på mängden gain (och sortens gain, grov, fin osv) och EQ kurvan. Om något så är singlecoil lättare att spela med, tycker jag, framförallt på rena eller halvdistade ljud (ett Hendrix aktigt ljud blir väldigt lätt spelat med singlecoil medan det kan vara rätt svårt spelat med humbucker, hårdare, kantigare och fulare).

Eller egentligen är det väl inte mängden gain heller, det som folk upplever som förlåtande är avsaknad av dynamik, tror jag. Avsaknad av dynamik gör att en halvmiss också blir ett ljud som drunknar i alla andra ljud. Det är ju därför så många (dåliga) shred dudes vill ha mickar med så hög output som det bara går, max gain på stärkaren och gärna 3 compressorer också.
Kombinerar man det med väldigt låg stränghöjd (vilket dom också gärna har) så behöver man ju bara titta på strängen för att få en ton.
Det är många gitarrister jag vet som döljer sig bakom självspelande ljud som låter ball om man inte lyssnar (men lyssnar man bara så hör man att deras teknik är lika off där som med vilket ljud som helst).
Drar man ner deras gain ratt så trillar dom ihop och låter som nybörjare.

Jag personligen tror inte ens teknik hänger på ljud överhuvudtaget, en synkad plektrumteknik är en synkad plektrumteknik på alla ljud och samma sak med en osynkad.

Det är många, många snubbar som genom åren har kommit upp på scen och tagit mina grejer och på ett väldigt tydligt sätt insett att mitt ljud inte är så lättspelat och dynamiklöst som det låter som. Det tycker jag är gött.

EDIT: Jag åker om några ca 12 timmar. Och just nu sitter jag och har super ångest för att jag inte kan bestäma vilka gitarrer som skall med.
När jag kommer hem skall jag sälja alla utom 3, så jag aldrig behöver ha detta problem igen.

/Magnus
Senast redigerad av Magnus Olsson ons 02 jan 2008, 03:01, redigerad totalt 2 gånger.
Magnus Olsson
 

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav poxxed » ons 02 jan 2008, 03:05

Jag upplever att singlecoilmikar ger mer dynamik och låter bättre (för solospel) men samtidigt är en gnutta svårare att hålla koll på.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Magnus Olsson » ons 02 jan 2008, 03:10

poxxed skrev:Jag upplever att singlecoilmikar ger mer dynamik och låter bättre (för solospel) men samtidigt är en gnutta svårare att hålla koll på.


"svårare att hålla koll på" på vilket sätt menar du?

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav poxxed » ons 02 jan 2008, 03:12

Magnus Olsson skrev:
poxxed skrev:Jag upplever att singlecoilmikar ger mer dynamik och låter bättre (för solospel) men samtidigt är en gnutta svårare att hålla koll på.


"svårare att hålla koll på" på vilket sätt menar du?

/Magnus

Att man får vara mer skärpt med spelandet, och framför allt rattandet på stärkaren och resten av grejerna..
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Forsman » ons 02 jan 2008, 03:15

poxxed skrev:Jag upplever att singlecoilmikar ger mer dynamik och låter bättre (för solospel) men samtidigt är en gnutta svårare att hålla koll på.


Framför allt så brummar dem av scenljus och sånt plus att jag upplever att stärkarn (och ljudupplevelsen) är känsligare för olika singlecoils än för olika humbuckers.

Personligen så tycker jag bättre om singlecoils än humbuckers, men ibland saknar jag fetman hos en HB.
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Ludde » ons 02 jan 2008, 03:16

Jag har fått en känsla av att svagare mickar plockar upp plektrumljud lite mer och därmed avslöjar en mer om inte händerna synkar ordentligt. Kan vara placebo också...
(tidigare känd som Mrniceguy87 på planket)
Ludde
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 968
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 02:56
Ort: Norrtälje

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Magnus Olsson » ons 02 jan 2008, 03:19

poxxed skrev:Att man får vara mer skärpt med spelandet, och framför allt rattandet på stärkaren och resten av grejerna..


Ja, kanske?
Men är det inte bara det att du får mindre gain med en singlecoil? Att om du dog upp gain till samma nivå som du får det med humbucker så är det huget som stucket?
Eller om du har en väldigt het singlecoil och en väldigt svag humbucker så blir dedt skit samma?
Jag upplever det så, i alla fall. Förutom det att singelcoilen blir lättare på halvdistande ljud för att det inte blir lika hårt.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav poxxed » ons 02 jan 2008, 03:55

Magnus Olsson skrev:
poxxed skrev:Att man får vara mer skärpt med spelandet, och framför allt rattandet på stärkaren och resten av grejerna..


Ja, kanske?
Men är det inte bara det att du får mindre gain med en singlecoil? Att om du dog upp gain till samma nivå som du får det med humbucker så är det huget som stucket?
Eller om du har en väldigt het singlecoil och en väldigt svag humbucker så blir dedt skit samma?
Jag upplever det så, i alla fall. Förutom det att singelcoilen blir lättare på halvdistande ljud för att det inte blir lika hårt.

/Magnus

Jag tycker att det känns som att singlecoilarnas typiska "kluck" gör att man får större skillnad mellan en hammer-on-ton och en som är plockat med plektrumet. (Samt även mer variation i olika plektrumattacker) Detta menar jag med att man får passa sig.

Klucket sitter ju i även i en het singlecoil, även om det kanske är lite mindre. Och det finns ju inte i humbuckers på samma sätt, även om de är svaga i output.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav Krister Gustavsson » ons 02 jan 2008, 07:28

poxxed skrev:Jag upplever att singlecoilmikar ger mer dynamik och låter bättre (för solospel) men samtidigt är en gnutta svårare att hålla koll på.



Tja...jag växlar ju dagligen mellan telen och Gretscharna och nog alltid är det skillnad alltid när man spelar med hyffsat rent ljud...med telen tenderar jag att vara nogrannare så att säga.....märkte även när jag bytte ut mickarna på den ena gretschen till TV-Jonesmickar, fick också vara lite petigare när jag lirade, men å andra sidan brukar ju belöningen bli desto större när det blir "rätt" med mickar som är tydliga med att berätta vad du lirar....tycker det är likadant med stärkare med mycket headrom, man får/måste vara nogrannare i sitt lir...men när det blir rätt, så blir det jäkligt bra också
Krister Gustavsson
 

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav wonderboy » ons 02 jan 2008, 07:37

Magnus Olsson skrev:När jag kommer hem skall jag sälja alla utom 3, så jag aldrig behöver ha detta problem igen.

/Magnus

:big:
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav MkIV » ons 02 jan 2008, 10:59

Magnus Olsson skrev:EDIT: Jag åker om några ca 12 timmar. Och just nu sitter jag och har super ångest för att jag inte kan bestäma vilka gitarrer som skall med.
När jag kommer hem skall jag sälja alla utom 3, så jag aldrig behöver ha detta problem igen.

/Magnus


Ha det gott i Frankrike! Förrästen jag köper alla dina Starfieldguror för en tusenlapp!
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav MatsD » ons 02 jan 2008, 14:23

Svar: ja.

Lite längre svar: med humbucker med hög output och allt ljud i mellanregistret låter ju det mesta "bra" - brister hos stärkare, distpedaler, plektrumteknik osv döljs effektivt men kommer fram som hundbajs som tinar på våren när man axlar en sedvanlig strata eller tele med svaga single coil-mikar. För den som spelar extrem hårdrock/metall kanske detta inte är nåt man behöver tänka på men för alla andra är det oftast värt besväret att lära sig vilka prylar och vilken teknik som låter bra med en single coil-gitarr.

Jag minns fortfarande vilken chock (faktiskt) det var för mig på 70-talet när jag - efter att ha lirat nåt år och lärt mig riffa och yla med en Gibson SG in i en Orange 120-wattare - för första gången klev på en strata. Det lät bara plink, plonk, klonk liksom - inget häng, ingen dist, ingenting. Men hellre än att ifrågasätta mig själv så tyckte jag ju förstås att det var gitarren det var fel på. Det var först långt senare som självinsikten kom, och numera tycker jag det är tusan så mycket trevligare med single coil-mikar även om det kan vara kul att harva humbucker nån gång ibland. Man får jobba lite mer för ljudet, man får välja dist- och overdrive-pedaler och stärkare med lite mer omsorg, men i slutänden är det värt det i form av utdelning i ett mer organiskt och dynamiskt ljud. Kanske är det bara en smaksak men jag upphör inte att förvånas över hur många som spelar med distljud som låter skit rent ut sagt, även de som kommit långt i själva spelet, betydligt längre än jag nånsin kommer att göra, men som verkar skita i hur det låter, bara det är mycket dist och sustain liksom.

/Mats D
Gitarr är överreklamerat
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 815
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 01:37
Ort: Stockholm

Re: Gör single coil-mickar speltekniken noggrannare?

Inläggav larioso » ons 02 jan 2008, 15:52

Den extremt vassa diskanten på SC gör att det som först klipps är just den tunna diskanten. Så från att diskanten klipps har man en bit tills hela tonen klipps. Det är väl det som många upplever som mer dynamik då.

Sedan kräver ju klippning av så vass diskant snyggt väldigt mycket mer av utrustningen.

Snyggt ljud med strata tycker jag Blackmore har. Annars tycker jag det låter skit det mesta jag hört med SC om det inte rådist, vilket gör det svårt att höra om det är SC eller HB egentligen.

HB med sitt mer harmoniska spektrum spricker på ett jämnare sätt, och inom mindre område dynamiskt.

Men jag tycker för att avslöja orent spel att det främst är mängden dist som avgör mest, inte vad som matar disten.

Det skulle väl vara när man spelar SC inom det dynamiska området att man tycker det är svårare att få det att låta bra för klippningen blir osnygg på det flesta stärkare. Man kanske vill kontrollera en mjukare anslag för att just slippa det mest illaljudande avsnittet. Det är nästan värmen hos en Fenderstärk som klarar SC bäst, vilket inte är konstigt då dom gör gitarrerna också.

Kompljud med SC låter som en rasp i en mix, jämfört med HB som blir som en smekning.

Kör man dansbandsrent eller instrumentalmusik som Shadows eller liknande tycker SC låter väldigt fint.

Att kontrollera anslag på HB mellan rent till rådist torde väl vara svårare då det är mycket mindre område vi talar om som skall styras precist. Här pratat vi trippa på tå.

Och jag tror det kräver klart mer utprovad utrustning för att få SC att låta bra i hela det området. Men att kontrollera den dynamiken i sig är lättare. Du har ju större spread liksom.

Så tror jag. :smile:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster

  • Reklam