• Reklam

Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Allt som rör musik

Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Makten » lör 08 sep 2007, 11:52

...Som du inte redan bemästrar alltså. Men för att få lite inblick så får man gärna tala om vad man redan KAN spela. ;)

Jag skulle vilja kunna lira alla de vanliga stråkinstrumenten; cello och fiol av olika modell. Sen skulle jag gärna också kunna lira klarinett och trummor. Trummor är väl ganska realistiskt att lära sig, eftersom jag när som helst kan åka till vår replokal och banka om jag har lust. Men det blir inte av. Klarinett däremot... Eh, nja. :D

I nuläget kan jag bara lira bas och gitarr, men jag spelade blockflöjt i 6 år som knodd, och det borde man ta upp igen. Greppen sitter kvar i hjärnan, men väldigt oordnade.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Reklam

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav iStofil » lör 08 sep 2007, 13:18

Det jag allra helst skulle vilja behärska är trummor--och då menar jag inte nödvändigtvis på det där Dream Theater-sättet, utan bara tillräckligt för att kunna lägga en groovig grund till en låt. Jag har aldrig spelat trummor men alltid velat, så för nåt år sen impulsköpte jag ett trumset för att jag tyckte det skulle vara schysst med riktiga trummor på heminspelningar. Men som dom som är med sedan musikpolens tid kan vittna om från de låtar jag la upp där, så är kärleken till instrumentet fortfarande obesvarad. :D

Ibland kan jag även få för mig att jag skulle vilja kunna spela riktiga ylande, storslagna gitarrsolon, men så kommer jag på att det krävs mycket mer av mig än jag är villig att ge--och sen gillar jag ju inte själv att lyssna på den typen av musik. Det måste vara nån sorts försenad 30-årskris.

Jag skulle också vilja behärska klaviatur eftersom det är så allsidigt, speciellt i hemstudion när mycket spelas via klaviatur och då skulle det underlätta om man slapp sätta post-it-lappar på tangenterna.

Sen är jag visserligen basist i grunden, men från metalskolan så det handlade inte så mycket om finlir där, med den gitarrdominerade ljudbilden vi hade hörde jag nog i ärlighetens namn inte vad jag spelade så mycket annat än som ett lågfrekvent muller. Men det jag skulle vilja lära mig ordentligt är att spela den där typen av groove-bas a'la James Jamerson eller Bootsy Collins. Dynamiskt fingerspel i luftigt samspel med trummorna.

Men det jag helst skulle vilja kunna spela--men tyvärr inte funkar för jag är förlamad i halva ansiktet--är trumpet. Det är ett så uttrycksfullt och stolt instrument i rätta händer. Fast det ljudideal jag har är Miles, så det är nog kanske lika bra att jag inte kan ge mig på det för det skulle nog bara leda till oändlig frustration.
Användarvisningsbild
iStofil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 424
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 23:15

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav BennyBanana » lör 08 sep 2007, 13:42

Jag har alltid velat vara riktigt duktig på piano. Min sambo är skolad klassisk pianist som har fått en massa stipendier och sånt, så jag har ju läraren där om jag skulle få för mig att börja med det. Men jag ids bara inte, det blir aldrig av, och lär aldrig inte bli det heller. Lathet..
------------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/bennynilsson
Användarvisningsbild
BennyBanana
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2509
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:53
Ort: Vaggeryd

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Vincent » lör 08 sep 2007, 14:04

Jag kan typ spela piano i teorin, men är inte så himla duktig i praktiken. Vore kul att bli lite vassare på det. :P
I övrigt så är jag sugen på pedal steel och mandolin. Men de kan ju inte vara helt omöjliga när man redan spelar gitarr?
Användarvisningsbild
Vincent
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 325
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 19:30
Ort: Uppsala

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav chopper » lör 08 sep 2007, 14:50

Kul tråd Makten. Vi har väl ungefär samma instrument vi vill kunna du och jag.
Jag skulle framför allt vilja kunna spela stråkinstrumenten cello, nyckelharpa, fiol och kontrabas men oxå cittra, harpa och ett stränginstrument som heter bandura. Alla dessa tre har strängar som en harpa även om de inte är stämda lika och jag är grymt fascinerad av ljudet i dom.
Klarinett och flöjt ligger oxå väldigt högt på min lista av instrument jag vill kunna.
Sen det mest udda, theremin som jag startade en tråd om.
Nyckelharpan skaffade jag för 1½ år sen och det går väl sakta framåt. Hade jag bott i uppland eller västmanland hade det förmodligen funnits nån mentor, men här i värmland är det inget vanligt instrument så det går långsamt fram i perioder.
Jag spelade oxå flöjt som liten, men det gav lätt traumatiska spår. Ett idiotiskt instrument att sätta i små barnahänder, det är fan att täcka hålen när fingrarna inte ens räcker så långt. Nu tycker jag däremot att det är kul och skaffade en altflöjt som komplement till den vanliga sopranflöjten i somras. Jag ska inte säga att jag kan spela riktigt än men grunderna finns ju och det är vackert.

Får jag bara välja ett av dessa instrument så har jag svårt att välja, men cello, nyckelharpa eller kontra ligger nog varmast om hjärtat.
Idag spelar jag munspel och gitarr och fuskar med elbas.
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Makten » lör 08 sep 2007, 15:26

Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav chopper » lör 08 sep 2007, 15:36

Oud brukar finnas att bjuda på på Tradera...
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Forsman » lör 08 sep 2007, 18:16

Saxofon vore kul att kunna spela! Vore grymt att riva av ett saxsolo i en låt i stället för ett tråkigt gitarrsolo!

Annars önskar jag att jag hade haft en schysst sångröst och modet att sjunga lead. Nu håller jag mig mer till överstämmor, funkar ju det också. Är ju gitarrist och inte sångare...
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Wicca » lör 08 sep 2007, 18:52

Jag lirar gitarr, bas, piano och trummor.

Jag skulle vilja bemästra det bästa instrumentet av alla. Nämnligen sång. :)
-micke-: "Som vanligt +1 på Wicca (han säger bara bra saker den mannen)"
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]
Användarvisningsbild
Wicca
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2034
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 23:41
Ort: Nyflyttad till Uppsala.

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav iStofil » lör 08 sep 2007, 20:24

Wicca skrev:Jag lirar gitarr, bas, piano och trummor.

Jag skulle vilja bemästra det bästa instrumentet av alla. Nämnligen sång. :)



Sång ja, självklart, hur kunde jag glömma? Och då köpte jag ändå just Chris Cornells senaste skiva på iTunes--inte för att musiken är bra, för det är den verkligen inte, utan för att han är en så gudabenådad sångare i studion. Sång är nog på sätt och vis det knepigaste instrumentet--visserligen kan man lära sig bemästra tekniken, men grundklangen har man i stort sett från början och får dras med på gott och ont. Det är väl därför som bra sångare kommer undan med så mycket, som att inte vilja investera i sånganläggning t.ex. :D Dom jävlarna vet att dom inte växer på träd.
Användarvisningsbild
iStofil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 424
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 23:15

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Reckless Mike » sön 09 sep 2007, 11:42

Att hantera ett keyboard på ett rimligt sätt vore naturligtvis väldigt nyttigt...

Men som gammal Jethto Tull-fanatiker så måste väl svaret egentligen bli tvärflöjt! När Ian Anderson får till den där riktiga kärnan i tvärflöjten så får i alla fall jag ståpäls över hela kroppen. T ex:
http://www.youtube.com/watch?v=_sO30LR2 ... ed&search=
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav BennyBanana » sön 09 sep 2007, 12:45

Du har bra musiksmak du, helmik! Jethro Tull är ordentliga doningar det. 8-)
------------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/bennynilsson
Användarvisningsbild
BennyBanana
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2509
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:53
Ort: Vaggeryd

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav chopper » sön 09 sep 2007, 13:32

En sån där simpel poplåt... :D

Jo jag kan bara hålla med dig Helmik
Jethro Tull var den första supergrupp jag såg när jag var 15 år och är fortfarande efter att ha sett många av världens giganter något det häftigaste jag sett. Ian Anderson skojar man inte bort, inte Barre heller för den delen. Båda dessa är fantastiska ledstjärnor att ha.
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav rocky67 » sön 09 sep 2007, 21:01

Just nu skulle jag vilja kunna spela på min lap steel! :oops: :mrgreen:

Jag spelar gitarr annars, men det är fan inte samma sak...
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav maltjik » mån 10 sep 2007, 20:28

vore ju kul att var lite säkrare på gitarr egentligen.
sen skulle jag riktigt jävla gärna kunna spela fiol...
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Nisse » mån 10 sep 2007, 20:50

Jag vill kunna spela theremin och kunna sjunga. :P
Gitarrdelar.se :approve:
Säljes: kromat lipstick-set till strata

Bild
Användarvisningsbild
Nisse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2366
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 19:39
Ort: Nyköping

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav rocky67 » mån 10 sep 2007, 21:32

Nisse89 skrev:Jag vill kunna spela theremin och kunna sjunga. :P


Nisse- ALLA kan sjunga!
http://www.youtube.com/watch?v=Tzi4qV81 ... ed&search=
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Vilka instrument skulle du vilja kunna spela?

Inläggav Myxomatosis » mån 17 sep 2007, 22:27

Skulle vara kul att kunna spela gitarr! ;) :shock: Plinka lite kan man ju, men det är bara bas jag anser mig kunna lira.. piano, saxofon, trummor och trumpet skulle också vara schyst att kunna spela.
Myxomatosis
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 13:30


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 60 gäster

  • Reklam