• Reklam

handbyggda gitarrer?

Allt som rör musik

handbyggda gitarrer?

Inläggav marcusss » tor 03 jan 2008, 19:32

"Handbyggd" ? Han har plockat ihop en gitarr av delar - är den handbyggd då? I så fall är väl alla gitarrer mer eller mindre handbyggda för det är väl knappast en maskin som skruvar fast halsen och plektrumskydden på kroppen i gitarrfabrikerna. :dead: :smile: :blackeye:
http://www.blocket.se/vi/14543678.htm?ca=23_10_s
marcusss
 

Reklam

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Jimmie » tor 03 jan 2008, 19:36

:thumbdown:
Användarvisningsbild
Jimmie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 968
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:34
Ort: Göteborg

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Gustaf » tor 03 jan 2008, 23:39

begreppet handbyggt är ju väldigt diffust. Många gitarrtillverkare använder det på olika sätt.. hos vissa (nämner inga namn) räknas väl handbyggt som att en levande människa kollat på sakerna när de sätts ihop.. hos andra innebär det att gitarren är helt byggd av en gitarrbyggare.. i detta fallet handlar det om hopp-plock ju.. eden-halsar är ju knappats handbyggda.
Gustaf
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 426
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:36
Ort: Karlstad

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav marcusss » fre 04 jan 2008, 00:04

Gustaf skrev:hos vissa (nämner inga namn) räknas väl handbyggt som att en levande människa kollat på sakerna när de sätts ihop..


vad är då en icke-handbyggd gitarr för nåt i så fall. :smile:
marcusss
 

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav poxxed » fre 04 jan 2008, 00:10

"Gitarrerna finns i Lund och skickas endast i absoluta undantagsfall. Orsaken är att man enligt min mening måste provspela en gitarr före köp, och inte bara falla pladask för utseendet... "

Haha.. som om det är hans bekymmer..?
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Arreborn » fre 04 jan 2008, 00:12

poxxed skrev:"Gitarrerna finns i Lund och skickas endast i absoluta undantagsfall. Orsaken är att man enligt min mening måste provspela en gitarr före köp, och inte bara falla pladask för utseendet... "

Haha.. som om det är hans bekymmer..?
Han kanske är rädd att köparen snabbt ska ångra sig och vilja upphäva köpet?
Användarvisningsbild
Arreborn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 23:48
Ort: Uppsala

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav marcusss » fre 04 jan 2008, 00:20

poxxed skrev:"Gitarrerna finns i Lund och skickas endast i absoluta undantagsfall. Orsaken är att man enligt min mening måste provspela en gitarr före köp, och inte bara falla pladask för utseendet... "

Haha.. som om det är hans bekymmer..?



:smile:
Senast redigerad av marcusss fre 04 jan 2008, 15:44, redigerad totalt 1 gång.
marcusss
 

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Patrick Zimbalist » fre 04 jan 2008, 03:38

ser nygga ut, tycker jag...men att kalla dem för handbyggda är inget annat än skrattretande!! :big: :dead:
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Oskar » fre 04 jan 2008, 14:56

Får väl börja med att tacka för alla vänliga ord om mina mer eller mindre handbyggda gitarrer...

Vad är det då som gör en gitarr handbyggd eller ej? Enligt min mening får man försöka skilja på handgjord och handbyggd. Handgjord är när man börjar med att välja träbitar och därefter skapar allting från grunden, inklusive kropp och hyvlande av hals och allt annat. Handbyggd är när man utgår ifrån befintliga delar och sedan bygger ihop något nytt och unikt utifrån dem. Ett bättre ord än "handbyggd" är kanske "custom built", eller något liknande, men jag har inte hittat någon bra översättning mer än "custombygge", vilket jag tycker är en smula stolpigt. Har någon ett bättre förslag är jag givetvis öppen för förändringar!

Att bygga en gitarr är inte bara att skruva ihop delar och börja spela. Det handlar om mycket mer än det, nämligen att få delarna att passa ihop med toleranser på tiondelar av millimetrar, och ett stort antal parametrar där de flesta påverkar varandra (dvs ändrar du en parameter, så ändrar du samtidigt alla andra).

Att jag dessutom är mycket klar och tydlig med att jag gärna vill att potentiella köpare ska provspela instrumentet före köp är pga att man faktiskt måste känna på instrumentet om det passar eller ej. Dessutom finns alltid möjligheter att göra diverse justeringar osv för att få instrumentet så optimalt som möjligt för köparens spelstil, t ex stränghöjd, för att nu bara nämna en parameter.

Så, hur är det då med utseendet, och det eventuella pladaskfallandet? Tre punkter (dvs "...") efter ett påstående kan ibland användas för att accentuera i humoristisk anda, dvs en antik variant av sk "smiley", men något mer subtil. Är då gitarrerna snygga eller inte? Detta ligger alltid i betraktarens ögon. Man kan jämföra med ett konstverk, som av några kan betraktas som oerhört vackert, medan andra kan se det som fullständigt avskyvärt, men där båda åsikterna visar på en oerhört viktig faktor, nämligen att konstverket faktiskt förmått beröra publiken och tvingat åskådaren att förhålla sig till konstverket. Uppenbarligen har jag iallafall lyckats i detta avseende, nämligen att skapa instrument som tvingat åtminstone några personer att förhålla sig till dem...

/Oskar
Användarvisningsbild
Oskar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 14:40

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav wonderboy » fre 04 jan 2008, 15:01

*Hämtar popcorn*
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Metamatik » fre 04 jan 2008, 16:24

Oskar skrev:Får väl börja med att tacka för alla vänliga ord om mina mer eller mindre handbyggda gitarrer...
Att bygga en gitarr är inte bara att skruva ihop delar och börja spela. Det handlar om mycket mer än det, nämligen att få delarna att passa ihop med toleranser på tiondelar av millimetrar, och ett stort antal parametrar där de flesta påverkar varandra (dvs ändrar du en parameter, så ändrar du samtidigt alla andra).
/Oskar


Kan du inte stapla upp det stora antal parametrar du nämner?

Vilka delar ska passa ihop med toleranser av tiondelsmillimeter?
Metamatik
 

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Patrick Zimbalist » fre 04 jan 2008, 16:35

Oskar skrev:Får väl börja med att tacka för alla vänliga ord om mina mer eller mindre handbyggda gitarrer...

Vad är det då som gör en gitarr handbyggd eller ej? Enligt min mening får man försöka skilja på handgjord och handbyggd. HANDBYGGD är när man börjar med att välja träbitar och därefter skapar allting från grunden, inklusive kropp och hyvlande av hals och allt annat. HOPPLOCK är när man utgår ifrån befintliga delar och sedan bygger ihop något nytt och unikt utifrån dem. Ett bättre ord än "handbyggd" är kanske "custom built", eller något liknande, men jag har inte hittat någon bra översättning mer än "custombygge", vilket jag tycker är en smula stolpigt. Har någon ett bättre förslag är jag givetvis öppen för förändringar!

hej oskar.
med all respekt. :smile:
det du beskriver som "handgjord" är handbyggd.
din beskrivning av custom built är vad du kallar för "handgjord", dvs handbyggd.
däremot har du rätt i att du kan kalla dina gitarrer för custom-byggen, men ett bättre uttryck är hpd-strattor eller "hopplock".
om du kollar vad jag har rättat så förstår du vad jag menar.
mvh patrick
Senast redigerad av Patrick Zimbalist fre 04 jan 2008, 16:37, redigerad totalt 1 gång.
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Schnizel_fritz » fre 04 jan 2008, 16:39

wonderboy skrev:*Hämtar popcorn*


*sätter på kaffekokarn*
Användarvisningsbild
Schnizel_fritz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 496
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 20:54
Ort: Lidköping

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Oskar » fre 04 jan 2008, 16:53

Metamatik: Om du inte vet vilka parametrar det gäller, eller var toleranserna är små, så behövs ganska mycket tid och utrymme för att förklara. Det finns utmärkta hemsidor för grundläggande gitarrkunskap. Vill du ha tips på bra hemsidor kan du maila mig off-list, så återkommer jag gärna till dig med detta!

Zimbalist: Du har definitivt en poäng! Däremot så tror jag att det finns lika många benämningar som det finns gitarrer. Men, i brist på annat så håller jag med dig om att custombyggen är en bättre benämning för att slippa hela debatten kring handgjord/handbyggd osv. Jag har förresten sett en rätt kul benämning på en del amerikanska sidor, nämligen "Frankencaster", dvs strata byggd av olika delar. Funderade först på att använda denna benämning, men insåg rätt snabbt att den var nästan obegriplig utan förtydligande. Anyway, benämningen blir således "custombygge" i fortsättningen...

Schnitzel fritz och Wonderboy: Hoppas popcornen och kaffet smakade bra...
Användarvisningsbild
Oskar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 14:40

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav marcusss » fre 04 jan 2008, 17:05

Oskar skrev:Metamatik: Om du inte vet vilka parametrar det gäller, eller var toleranserna är små, så behövs ganska mycket tid och utrymme för att förklara.



:big: :big: :big:

Otroligt att metamatik kan bygga så förbaskat fina kreationer från scratch utan att känna till dessa parametrar på tiondelsmillimetrar som krävs för att t.ex sätta på en edenhals på en squierkropp.
marcusss
 

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Schnizel_fritz » fre 04 jan 2008, 17:13

marcusss skrev:
Oskar skrev:Metamatik: Om du inte vet vilka parametrar det gäller, eller var toleranserna är små, så behövs ganska mycket tid och utrymme för att förklara.



:big: :big: :big:

Otroligt att metamatik kan bygga så förbaskat fina kreationer från scratch utan att känna till dessa parametrar på tiondelsmillimetrar som krävs för att t.ex sätta på en edenhals på en squierkropp.

:big:
Användarvisningsbild
Schnizel_fritz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 496
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 20:54
Ort: Lidköping

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Jyda » fre 04 jan 2008, 17:19

Jag skulle ha väldigt svårt att kalla de här handbyggda när inte en enda del är handbyggd. Att sätta ihop och justera delarna så att de passar bra är just det, ihopsättning och justering. Det håller väl de flesta gitarrister (eller gitarrtekniker) på med. Custombyggen känns också missvisande eftersom det är ihopplock av (billiga) standardprylar.
Kalla det för vad det är, ihopplock.

Dock är de säkert värda priset som satts.
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Patrick Zimbalist » fre 04 jan 2008, 17:21

Oskar skrev:Metamatik: Om du inte vet vilka parametrar det gäller, eller var toleranserna är små, så behövs ganska mycket tid och utrymme för att förklara. Det finns utmärkta hemsidor för grundläggande gitarrkunskap. Vill du ha tips på bra hemsidor kan du maila mig off-list, så återkommer jag gärna till dig med detta!

Zimbalist: Du har definitivt en poäng! Däremot så tror jag att det finns lika många benämningar som det finns gitarrer. Men, i brist på annat så håller jag med dig om att custombyggen är en bättre benämning för att slippa hela debatten kring handgjord/handbyggd osv. Jag har förresten sett en rätt kul benämning på en del amerikanska sidor, nämligen "Frankencaster", dvs strata byggd av olika delar. Funderade först på att använda denna benämning, men insåg rätt snabbt att den var nästan obegriplig utan förtydligande. Anyway, benämningen blir således "custombygge" i fortsättningen...
oskar: metamatik har handbyggt en hel del gitarrer, så några länkar till grundläggande gitarrkunskap är nog inte vad han behöver.

custom-bygge...visst. men custombygge ger ju sken av ngt exklusivt...ofta är custom ngt som är byggt av "speciella" delar...det är min uppfattning i alla fall.
jag tror nog att 98% skulle kalla dina gitarrer för hpd-strattor eller hopplock.
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav goodcopbadcop » fre 04 jan 2008, 17:22

Jag hoppar oxå in.
Även om man bortser från diskusionen om vad ett handbygge är (jag skulle nog inte säga att det här är ett) så skulle jag säga att det är en mumbo-jumbo-annons. Jag tycker personligen att det är för mycket snack och åsikter. I en annons säger jag att man håller sig till hårda fakta och ev. åsikter citeras med källa. Egna åsikter i överflöd gör att jag blir negativt inställd.
"Kroppen är snyggt sliten, en riktig player"
"Stämskruvarna är av lite bättre kvalitet och håller stämningen bra"
"verkligen snyggare i verkligheten än på bild"

Sammanfattningsvis: för mycket skräp i annonsen gör att det känns som man försöker boosta värdet och få mig att betala för någon annans känslor. Andra kanske gillar den målande beskrivningen, vad vet jag. Priset kanske är rimligt, det vet jag inte, så den diskusionen vill jag inte ge mig in i.

Som en parantes i utbildningssyfte kan jag berätta att "svarteloxering" sker av aluminium företrädesvis, men även av andra lättmetaller. Dock inte järn. oxiderat järn blir järnoxid, i vardagligt tal rost. "Eloxerering" kallas numera i svensk industristandard "anodisering".
Senast redigerad av goodcopbadcop fre 04 jan 2008, 17:47, redigerad totalt 1 gång.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Användarvisningsbild
goodcopbadcop
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 174
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 17:56
Ort: Uppsala

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav wonderboy » fre 04 jan 2008, 17:40

Patrick Zimbalist skrev:custom-bygge...visst. men custombygge ger ju sken av ngt exklusivt...ofta är custom ngt som är byggt av "speciella" delar...det är min uppfattning i alla fall.
jag tror nog att 98% skulle kalla dina gitarrer för hpd-strattor eller hopplock.

Min moster skulle nog bara kalla det en gitarr. Jag tror inte ens hon vet vad en HPD-strata är. Men så har hon alltid varit lite av en idiot. :smile:
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Oskar » fre 04 jan 2008, 19:17

Zimbalist: Har ingen aning om vad Metamatik byggt (custom, handbyggt, handgjort, whatever), men i så fall var ju hans fråga något fel ställd. Att jag erbjöd länktips ska nog mest tolkas som viss ironi. I övrigt, custom eller hpd eller frankencaster eller vafansomhelst, det spelar egentligen inte så fruktansvärt stor roll för min del! Custombygge låter ganska neutralt enligt min mening, handbyggt/handgjort har vi ju kommit fram till att vi kan spola, frankencaster funkar fint, men hopplock låter lite väl amatörmässigt.

goodcopbadcop: Tackar för klargörandet när det gäller svarta skruvar! Det var faktiskt mer än vad jag visste, så då har jag lärt mig något nytt idag med! I övrigt är din recension av min annons precis vad du menar att min annons är, nämligen en massa åsikter. Som du säkert förstår så håller jag inte med dig.

I övrigt kan jag bara tillägga att jag hoppade in i den här diskussionen (och blev medlem av diskantforum) mest för att jag kände mig rejält dissad. En del inlägg har varit väldigt sakliga och bra, och somliga delar har jag lyssnat väldigt noga på, och andra delar kanske jag inte håller med om i sak, men kan ändå respektera olika åsikter. Däremot är det rejält olustigt med rena dissar från en del håll. Såvitt jag vet har ingen här någonsin spelat på någon av mina gitarrer, och då går det heller inte att uttala sig om kvaliteten på dessa!
Användarvisningsbild
Oskar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 14:40

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Magic » fre 04 jan 2008, 19:31

Tänkte egentligen inte lägga mig i denna diskussion men kan inte låta bli nu. Oskar, dina gitarrer är säkert jättebra och jättefina, men på dig låter det som om alla som byter ett plektrumskydd från svart till vitt och byter hals från rosewood till hellönn på en strata skulle kunna titulera sig gitarrbyggare. Dina gitarrer består helt av mixade delar av olika märken och du borde inte ens ta på dig creden att påstå att du byggt dessa...
*host* (Jag har själv byggt några genom åren men skulle aldrig kalla mig för gitarrbyggare för det...)

Bild
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues, I´ve got the right to play the blues!
Användarvisningsbild
Magic
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 16:36

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Movitz » fre 04 jan 2008, 19:42

Hand-ihop-plockade skulle jag kalla det



:approve: :approve: :approve: :approve: :approve:
eviln skrev:Jotjena din sopa, SoC uppfann transienten.
Användarvisningsbild
Movitz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 14:04

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav marcusss » fre 04 jan 2008, 19:45

Jag var precis ute och bytte till vinterdäck på min bil så nu har jag en custombyggd bmw. inte illa!
marcusss
 

Re: handbyggda gitarrer?

Inläggav Jyda » fre 04 jan 2008, 19:47

marcusss skrev:Jag var precis ute och bytte till vinterdäck på min bil så nu har jag en custombyggd bmw. inte illa!

Handbyggd, menar du? :wink2:
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster

  • Reklam