• Reklam

THD Hotplate

Allt som rör musik

THD Hotplate

Inläggav Strata57 » tis 21 aug 2007, 16:02

Jag har en längre tid haft problem med att en av mina stärkare , en Fender Super Sonic 112, är alldeles för högljudd !

Bandet klagar och ljudet blir inte "så där fett o gott" som en lite pressad rörstärkare kan ge.

Jag har provat med olika varianter av pedaler före stärkaren, i form av overdriv, Dist och/eller pickup Booster.
Resultatet har varit sådär........ Inte har det låtit som en pressad rörstärkare inte !
Lämnade in den för att justera upp (?) Bias , så att den skulle gå "varmare", den gick på tok för "kallt" enligt teknikern, men resultatet ? Tja lite bättre, inte mer.

Så dök lösningen upp från ingenstans. Jag läste om THD Hotplate, och det lät ju bra. Sagt o gjort , jag bara måste ha en sådan.

Bild



Fick en ( nåja...) för ett tag sedan , men då bodde jag mest ute i skärgården och hade mer båt än gitarrer i huvudet . Båten och dess Fendrar (!) upptog det mesta av min tid denna stormiga sommar.

Nu är jag dock hemma, om än tillfälligt , och repade härom kvällen med bandet och min Hotplate.

Jädrar i min lilla låda !

Inställd på -8db fick den Super Sonicen att låta fender ! Just det Fender enligt mitt mått mätt !

Nu fanns "mitt ljud" där i överflöd.

Andra kanske kallar det Chrunch, Skitigt eller andra saker , jag kan inte beskriva det annorlunda än " mitt ljud "!

Bild

Denna lilla ack så dyra grunka som kallas Hot Plate fick plötsligt liv i min stärkare. På så vis var den ju inte dyr ! ;)

Bild

Snygg att se på är den oxå ! Och så blinkar den så fint när man spelar :lol: .


Kort sagt - alla ni som är i liknande situation som mig , glöm inte bort dessa färggranna små burkar ! Det KAN vara den du letar efter , fast du ( som jag ) inte vet det !


Hls // Len

Bild
Användarvisningsbild
Strata57
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 15:12

Reklam

Re: THD Hotplate

Inläggav rocky67 » tis 21 aug 2007, 21:33

Hur mycket får man ge för en sådan då?
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: THD Hotplate

Inläggav Strata57 » ons 22 aug 2007, 11:33

rocky67 skrev:Hur mycket får man ge för en sådan då?


Från Thomann ca 3600 spänn.

Blir ju billigare om man kan hitta en beggad här hemma , men de växer inte på träd - ännu.

Men, som sagt klart bästa "lull-lullet " jag någonsin köpt. Då inkluderar jag alla T-rexpedaler och allt jag köpt bortsett från stärkare och Gitarrer.
"Lull-lull"- kontot har blivit rätt stort genom åren , men äntligen en pryl som är värd sitt pris !


Hls // Len

Bild
Användarvisningsbild
Strata57
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 15:12

Re: THD Hotplate

Inläggav Nut » tor 23 aug 2007, 00:49

Sån där har jag faktiskt varit lite nyfiken på, är det som så att man måste köpa en för en specifik watt resp ohm eller är en modell som passar alla möjliga förstärkare ?
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: THD Hotplate

Inläggav Strata57 » mån 27 aug 2007, 23:36

Nut skrev:Sån där har jag faktiskt varit lite nyfiken på, är det som så att man måste köpa en för en specifik watt resp ohm eller är en modell som passar alla möjliga förstärkare ?


Man måste köpa en anpassad för det motstånd (?) som förstärkaren är avsedd för. Dvs Är din förstärkare avsedd för 8 Ohms högtalare , skall du ha en lila som då är anpassad för detta.
Följande varianter finns :

2 Ohm - Guldfärgad
2,7 Ohm- Grönfärgad
4 Ohm - Rödfärgad
8 Ohm - lila ( purple )
16 Ohm - Blåfärgad

så skall det vara säger de som kan det tekniska. Fråga mig inte vad som händer om man har fel motstånd, för det vet jag inte......... :oops: men det blir antagligen inget bra..... !

Hls // Len

Bild
Användarvisningsbild
Strata57
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 15:12

Re: THD Hotplate

Inläggav Nut » tis 28 aug 2007, 00:45

Okej, tack då vet jag.
Då många stärkare har flera högtalarutgångar borde väl 8 och 16 ohmsvarianten vara mest populär.
Ska kolla in en sådan..

Btw, fel motsånd (ohm) är inget bra, då kan utgångstrafot ryka om man kopplar för låg last på högtalarutgången.

:)
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: THD Hotplate

Inläggav Strata57 » tis 28 aug 2007, 16:27

Bara som en info:

Bandet haltar , jag flyttar ut från stan och behöver därför inte vare sig Fender Super Sonic eller Hot Plate längre.
Med en tår i ögat konstaterar jag att då ja äntligen fått " mitt ljud" , tja då måste jag sälja......... :(

Jag helt enkelt måste göra mig av med grejor p.ga platsbrist . Säljer pedaler, Telecaster och ev. Eric Johnson Strata, Super Sonic 112, THD Hotplate mm mm :( :(

Finns på Vendolin.


Hls // Len

Bild
Användarvisningsbild
Strata57
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 15:12


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 28 gäster

  • Reklam