• Reklam

Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Vanligt förekommande frågor

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Thrashman » mån 09 mar 2009, 00:26

En annan grej som kanske tagits upp;

"Hur slipar man banden ifall de är ojämna/bråkar med lägre stränghöjder?"
Senast redigerad av Thrashman mån 09 mar 2009, 00:27, redigerad totalt 1 gång.
Thrashman
 

Reklam

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav John The Revelator » mån 09 mar 2009, 10:25

Jag kan citera lite från ett par böcker jag har i ämnet... Tar det senare, efter jobbet...
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Jyda » mån 09 mar 2009, 10:48

John the Revelator skrev:Claes Ohlsson har 0000ull

Jag har aldrig hittat 0000 på Clas Ohlson (rätt stavning :wink2: ), varken på nätet eller i butik.

För att polera banden så brukar jag använda Autosol som jag applicerar med en polertrissa och dremel. Man måste dock vara noga med att maska så att Autosolen inte går ner i greppbrädan.
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav /ove » mån 09 mar 2009, 11:10

John the Revelator skrev:Det kan vara bra, jag drar en tejpbit över polerna bara


Just så, maskeringstape över polerna. När man slipat klart drar man ett lager tape till över så stannar slipdammet där emellan. :cool:
Göre!
Användarvisningsbild
/ove
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 259
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:22
Ort: Gävle

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav /ove » mån 09 mar 2009, 11:14

Jag vill veta hur man gör en fullständig inställninga av halsen (LP), dragstång, stränghöjd vid olika band, vad man gör om dragstången skramlar då man inte kan dra åt den mer utan att reliefen blir för stor. Även mickarnas avstånd till stängarna.
Göre!
Användarvisningsbild
/ove
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 259
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:22
Ort: Gävle

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Fagerlund » tis 10 mar 2009, 21:41

/ove skrev:Jag vill veta hur man gör en fullständig inställninga av halsen (LP), dragstång, stränghöjd vid olika band, vad man gör om dragstången skramlar då man inte kan dra åt den mer utan att reliefen blir för stor. Även mickarnas avstånd till stängarna.


Inte för att vara dryg men det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är :smile:
Vad jag menar är att det finns inga rätt eller fel, det är helt upp till användaren.
Jag kan säga att Stelin och Magnus Ohlson inte alls har samma uppfattning om vad som är en korrekt setup, dom tycker nog t.o.m. att den andras gitarr är ospelbar. :wink2:
Användarvisningsbild
Fagerlund
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 18:50

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav /ove » tis 10 mar 2009, 22:12

Fagerlund skrev:
/ove skrev:Jag vill veta hur man gör en fullständig inställninga av halsen (LP), dragstång, stränghöjd vid olika band, vad man gör om dragstången skramlar då man inte kan dra åt den mer utan att reliefen blir för stor. Även mickarnas avstånd till stängarna.


Inte för att vara dryg men det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är :smile:
Vad jag menar är att det finns inga rätt eller fel, det är helt upp till användaren.
Jag kan säga att Stelin och Magnus Ohlson inte alls har samma uppfattning om vad som är en korrekt setup, dom tycker nog t.o.m. att den andras gitarr är ospelbar. :wink2:


Ok. Om jag omformulerar mig då. Finns det någon bättre och sämre ordning att göra det på?
Göre!
Användarvisningsbild
/ove
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 259
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:22
Ort: Gävle

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Thrashman » ons 11 mar 2009, 18:34

Japp. Stränghöjd och dragstång först, intonering sist.

Mickavständet är personligt smak och tycke.
Thrashman
 

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav R.U. Sirius » ons 11 mar 2009, 18:41

Min ordning:

1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)

/Uffe
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se
R.U. Sirius
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 314
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 15:50
Ort: Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Thrashman » ons 11 mar 2009, 22:47

^ Säg itne att du justerar reliefen med strängarna spända? :dead:
Thrashman
 

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav R.U. Sirius » ons 11 mar 2009, 23:06

Thrashman skrev:^ Säg itne att du justerar reliefen med strängarna spända? :dead:

Talking to me?
Naturligtvis justeras reliefen med instrumentet uppstämt, annars blir det ju helt galet.
Eller hur tänker du annars att det skulle göras?
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se
R.U. Sirius
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 314
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 15:50
Ort: Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav /ove » ons 11 mar 2009, 23:07

R.U. Sirius skrev:Min ordning:

1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)

/Uffe


Tackar! ;)
Göre!
Användarvisningsbild
/ove
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 259
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:22
Ort: Gävle

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Leo Stänkskärm » ons 11 mar 2009, 23:57

Min ordning:

1. Stäm instrumentet
2. Justera reliefen med dragstången
3. När man märker att allt börjar gå åt h-vete så kontaktar man närmaste gitarrtekniker
4. Vänta ca 1-2 veckor
5. Hämta gitarren och börja spela. Klart!

:o
Varma kramar, Leo Stänkskärm - Musiker

Användarvisningsbild
Leo Stänkskärm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: lör 07 jun 2008, 15:16

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Tonjagare » lör 21 mar 2009, 20:13

Thrashman skrev:^ Säg itne att du justerar reliefen med strängarna spända? :dead:

:big: Skojar du?
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Thrashman » sön 22 mar 2009, 20:49

Nope.
Thrashman
 

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Nut » mån 23 mar 2009, 21:29

Självklart justerar man trussroden/reliefen med strängarna uppstämda, annars har man noll koll på vad som händer.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav John The Revelator » mån 23 mar 2009, 21:54

Nut skrev:Självklart justerar man trussroden/reliefen med strängarna uppstämda, annars har man noll koll på vad som händer.


+1

Den stora poängen är ju att justera stångens motdrag mot strängarnas "drag"... De flesta rekommendationer är att tom justera i "spelläget" för att få det så korrekt (efter smak så klart) som möjligt.
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Lindberg » tis 24 mar 2009, 18:42

Thrashman skrev:^ Säg itne att du justerar reliefen med strängarna spända? :dead:



?
Lindberg
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 15:12

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Jyda » ons 25 mar 2009, 09:53

R.U. Sirius skrev:Min ordning:

1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)

/Uffe

Förutom att jag tycker att det är en iterativ process där steg 1-3 kan behöva göras fler gånger (fast inte justering av översadel) innan man är nöjd så undrar jag hur du bestämmer vilken relief du vill ha innan du justerat stränghöjd med stallet?
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav R.U. Sirius » ons 25 mar 2009, 15:03

Jyda skrev:
R.U. Sirius skrev:Min ordning:

1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)

/Uffe

Förutom att jag tycker att det är en iterativ process där steg 1-3 kan behöva göras fler gånger (fast inte justering av översadel) innan man är nöjd så undrar jag hur du bestämmer vilken relief du vill ha innan du justerat stränghöjd med stallet?

Beror lite på vad du syftar på. Det är ju tämligen enkelt att justera reliefen med strängarna nedtryckta vid 1:a och t.ex. 15:e band. I det avseendet spelar inte stränghöjden vid stallet någon roll. Om du däremot syftar på att stränghöjden vid stallet påverkar reliefen så är det korrekt, men mycket marginellt på de flesta instrument med någorlunda stabil hals.

I övrigt håller jag med om att man kan ibland behöva upprepa processen. Dock alltid i ovanstående ordning.

/Uffe
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se
R.U. Sirius
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 314
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 15:50
Ort: Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav maltjik » ons 25 mar 2009, 15:13

EFTERLYSER: tutorial för hur man vaxar mickar!!
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Jyda » ons 25 mar 2009, 15:25

R.U. Sirius skrev:
Jyda skrev:
R.U. Sirius skrev:Min ordning:

1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)

/Uffe

Förutom att jag tycker att det är en iterativ process där steg 1-3 kan behöva göras fler gånger (fast inte justering av översadel) innan man är nöjd så undrar jag hur du bestämmer vilken relief du vill ha innan du justerat stränghöjd med stallet?

Beror lite på vad du syftar på. Det är ju tämligen enkelt att justera reliefen med strängarna nedtryckta vid 1:a och t.ex. 15:e band. I det avseendet spelar inte stränghöjden vid stallet någon roll. Om du däremot syftar på att stränghöjden vid stallet påverkar reliefen så är det korrekt, men mycket marginellt på de flesta instrument med någorlunda stabil hals.

I övrigt håller jag med om att man kan ibland behöva upprepa processen. Dock alltid i ovanstående ordning.

/Uffe

Ska inte försöka väcka den björn som sover (kommer ihåg MO:s relieftråd som blev lite "ugly"), men är det inte i förhållande till hur man vill ha stränghöjden som man ställer relief? Vad säger egentligen att trycka ner 1:a och 15:e och ställa relief på 0,2 mm (eller vad man nu ställer) mer än att "ja, nu har jag en liten böj på halsen"? Är det inte "vettigare" att ställa den stränghöjd man vill ha på t.ex. 12:e band med stallet och sen justera relief beroende på spelbarheten och hur stränghöjden ser ut på övriga band?
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav R.U. Sirius » ons 25 mar 2009, 22:42

Jyda skrev:Ska inte försöka väcka den björn som sover (kommer ihåg MO:s relieftråd som blev lite "ugly"), men är det inte i förhållande till hur man vill ha stränghöjden som man ställer relief? Vad säger egentligen att trycka ner 1:a och 15:e och ställa relief på 0,2 mm (eller vad man nu ställer) mer än att "ja, nu har jag en liten böj på halsen"? Är det inte "vettigare" att ställa den stränghöjd man vill ha på t.ex. 12:e band med stallet och sen justera relief beroende på spelbarheten och hur stränghöjden ser ut på övriga band?

Risken är stor att det blir samma soppa även i den här tråden och det vore olyckligt. Enligt min mening så finns det en "perfekt" relief som korrelerar med greppbrädans radie, strängtjocklek, strängtyp och stränghöjd vid stallet. Det är min uppfattning och den baserar jag på ca 750 instrument som vi "plekat". Men det finns många olika uppfattningar om detta och "sanningen" är relativ.

/Uffe
Senast redigerad av R.U. Sirius ons 25 mar 2009, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se
R.U. Sirius
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 314
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 15:50
Ort: Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Jyda » ons 25 mar 2009, 22:58

R.U. Sirius skrev:
Jyda skrev:Ska inte försöka väcka den björn som sover (kommer ihåg MO:s relieftråd som blev lite "ugly"), men är det inte i förhållande till hur man vill ha stränghöjden som man ställer relief? Vad säger egentligen att trycka ner 1:a och 15:e och ställa relief på 0,2 mm (eller vad man nu ställer) mer än att "ja, nu har jag en liten böj på halsen"? Är det inte "vettigare" att ställa den stränghöjd man vill ha på t.ex. 12:e band med stallet och sen justera relief beroende på spelbarheten och hur stränghöjden ser ut på övriga band?

Risken är stor att det blir samma soppa även i den här tråden och det vore olyckligt. Enligt min mening så finns det en "perfekt" relief som korrelerar med greppbrädans radie, strängtjocklek, strängtyp och stränghöjd vid stallet. Det är min uppfattning och den baserar jag på ca 750 instrument som vi "plekat". Men det finns många olika uppfattningar om detta och "sanningen" är relativ.

/Uffe

Jag tänker inte gå i clinch för någon speciell metod utan är bara nyfiken på hur tänket går i de olika stegen. :smile: Det är klart, om man redan vet hur mycket relief som krävs för en viss stränghöjd etc. så ser jag inga konstigheter med de stegen du beskrev. Jag hade nog bara inte tänkt så långt. :smile:
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Stelin » tor 26 mar 2009, 04:06

John the Revelator skrev:
Nut skrev:Självklart justerar man trussroden/reliefen med strängarna uppstämda, annars har man noll koll på vad som händer.


+1

Den stora poängen är ju att justera stångens motdrag mot strängarnas "drag"... De flesta rekommendationer är att tom justera i "spelläget" för att få det så korrekt (efter smak så klart) som möjligt.


Jag har hört nån löjlig historia om att det skulle vara skadligt att skruva med strängarna spända.
Själv har jag aldrig behövt fundera över det då några av mina gitarrer ha justeringen vid klacken ( :dead: ) och typ aldrig behövt justeras, och på de andra så löstes problemet i vanlig ordning av gitarrvärldens bästa uppfinning: floydet.

Bara att trycka fram floydet, skruva, släppa...

Inte för att jag nu tror att det spelar någon roll ifall det är strängtryck på när man skruvar, men ändock.
Floyd fixar allt. :approve:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

FöregåendeNästa

Återgå till Faq

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Reklam
cron