• Reklam

Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Vanligt förekommande frågor

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Toburn » fre 27 mar 2009, 19:20

Man ska inte olja stämskruvarna med symaskinsolja. Träet suger upp oljan och sväller. Inge bra....

/T
Toburn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:49

Reklam

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav *DNS* » fre 27 mar 2009, 19:52

Toburn skrev:Man ska inte olja stämskruvarna med symaskinsolja. Träet suger upp oljan och sväller. Inge bra....

/T


Har man stämskruvar av trä ska man inte smörja med symaskinsolja. :wink2:
Har man sluten mekanik och lite motorik så kan man istället för att ta isär och byta fettet dutta i lite symaskinsolja. Inuti mekaniken givetvis!
Är man osäker och tror att dutta i lite symaskinsolja betyder "häll oljan över gitarrens huvvud" eller " doppa gitarren i en hink med symaskinsolja" så ska man lämna bort den till gitarrtekniker.

Mvh/ Redaktionen på Bullen.

PSSt.

Har man sluten mekanik och lite motorik, ta..ta..taratta, sluten mekanik och lite motorik, uh..ah..tjo! :arrow:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Toburn » fre 27 mar 2009, 20:35

Om mekaniken kärvar ska man helst byta den. Fett är ok, men olja gör ingen större nytta och särskilt inte symaskinsolja (som är en dålig produkt ). Eftersom mekaniken står stilla 99.99 procent av tiden (elementär tribologi...) försvinner oljefilmen snabbt som en avlöning.
Och varför byta ut fettet? Ska man byta vax på pickisarna också? ;)
I min värld (10 år gammal Washburn och 20 år gammal strata) är det i och för sig "moderna" kapslade stämmisar som gäller, men jag har aldrig upplevt något behov av att smörja mina stämskruvar.
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.
Om man börjat trakassera sina stämskruvar med symaskinsolja så får man fortsätta med det eftersom det "tvättar" bort
ursprungsfettet.
Dessutom, om man oljar stämskruven regelbundet, var tar den gamla oljan vägen? Inte dunstar den i alla falll....

/T
Senast redigerad av Toburn fre 27 mar 2009, 21:19, redigerad totalt 3 gånger.
Toburn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:49

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav *DNS* » fre 27 mar 2009, 22:38

Toburn skrev:Om mekaniken kärvar ska man helst byta den. Fett är ok, men olja gör ingen större nytta och särskilt inte symaskinsolja (som är en dålig produkt ). Eftersom mekaniken står stilla 99.99 procent av tiden (elementär tribologi...) försvinner oljefilmen snabbt som en avlöning.
Och varför byta ut fettet? Ska man byta vax på pickisarna också? ;)
I min värld (10 år gammal Washburn och 20 år gammal strata) är det i och för sig "moderna" kapslade stämmisar som gäller, men jag har aldrig upplevt något behov av att smörja mina stämskruvar.
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.
Om man börjat trakassera sina stämskruvar med symaskinsolja så får man fortsätta med det eftersom det "tvättar" bort
ursprungsfettet.
Dessutom, om man oljar stämskruven regelbundet, var tar den gamla oljan vägen? Inte dunstar den i alla falll....

/T


Jo, fettet torkar och oljan dunstar..
Oljan tjänar som lösningsmedel till fettet och skrämmer liv i det, men byte ar rekommendabelt. Öppna en tjugo år gammal mekanik och titta hur fettkonsistensen är. Det är givetvis beroende av förvaring av instrumentet.
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.


Mitt tips om olja gäller endast modern mekanik, där man måste knacka bort locket, vintagemekanik öppnar man lätt och fettar in.
Ingen olja på träet. Lämna bort gitarren till kunnig person.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Toburn » lör 28 mar 2009, 10:13

På öppen mekanik bör man inte använda "våta" smörjmedel överhuvudtaget. Det finns bättre produkter nuförtiden där lösningsmedlet dunstar och lämnar kvar en torr grafit-eller silikonyta (för billås bland annat). Om man har fett/olja i öppen mekanik riskerar man att det fastnar finkornigt "skräp" (damm) i fettet, vilket resulterar i större slitage.
Jag har inte mecklat i någon gitarr med sluten mekanik där det funnits anledning att smörja. Jag har bara bytt ut kärvande
mekanik. Kärvar det beror det på att nånting är utslitet. Mindre jobb att byta, men på antika instrument kan det ju vara lite
känsligt ur en värdeminskningsaspekt. Själv är jag mer intresserad av att ha spelbara instrument.
Jag har inte mekat med slutna, antika, "vintage"-grejjor, men vet att gamla Klusonskruvar ofta är av riktigt usel kvalitet och de jag känner har bytt till nya vintage-ersättnings grejjor. (Finns hyfsade pryttlar "out there").
Är man försiktig kan man naturligtvis använda symaskinsolja, men den gör ingen större nytta i längden. Oljefilmen mellan
kontaktytorna försvinner ganska snabbt eftersom mekniken bara står och gnuggar fram och tillbaka (när man stämmer guran) och står stilla däremellan. En grafitfilm är betydligt mer långtidsverkande.
Det kan ju hända att man "glöttrar" upp gammalt torkat fett med symaskinsolja, har inte sett något sånt, men har ju som
sagt inte mekat med antika stämmisar. Har dock öppnat andra 50 år gamla pryttlar där fettet fortfarande är ok.
OBS! Använd inte produkter som innehåller silikon på elektro-mekanik typ potar och dylikt. Det är döden på flaska för elektronik, men det kanske alla redan visste?

/T
Toburn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:49

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav *DNS* » lör 28 mar 2009, 11:01

Toburn skrev:På öppen mekanik bör man inte använda "våta" smörjmedel överhuvudtaget. Det finns bättre produkter nuförtiden där lösningsmedlet dunstar och lämnar kvar en torr grafit-eller silikonyta (för billås bland annat). Om man har fett/olja i öppen mekanik riskerar man att det fastnar finkornigt "skräp" (damm) i fettet, vilket resulterar i större slitage.
Jag har inte mecklat i någon gitarr med sluten mekanik där det funnits anledning att smörja. Jag har bara bytt ut kärvande
mekanik. Kärvar det beror det på att nånting är utslitet. Mindre jobb att byta, men på antika instrument kan det ju vara lite
känsligt ur en värdeminskningsaspekt. Själv är jag mer intresserad av att ha spelbara instrument.
Jag har inte mekat med slutna, antika, "vintage"-grejjor, men vet att gamla Klusonskruvar ofta är av riktigt usel kvalitet och de jag känner har bytt till nya vintage-ersättnings grejjor. (Finns hyfsade pryttlar "out there").
Är man försiktig kan man naturligtvis använda symaskinsolja, men den gör ingen större nytta i längden. Oljefilmen mellan
kontaktytorna försvinner ganska snabbt eftersom mekniken bara står och gnuggar fram och tillbaka (när man stämmer guran) och står stilla däremellan. En grafitfilm är betydligt mer långtidsverkande.
Det kan ju hända att man "glöttrar" upp gammalt torkat fett med symaskinsolja, har inte sett något sånt, men har ju som
sagt inte mekat med antika stämmisar. Har dock öppnat andra 50 år gamla pryttlar där fettet fortfarande är ok.
OBS! Använd inte produkter som innehåller silikon på elektro-mekanik typ potar och dylikt. Det är döden på flaska för elektronik, men det kanske alla redan visste?

/T

Nä, fett i öppen var kanske tanklöst, jag ville bara understryka att jag bara diskuterat sluten mekanik i samband med symaskinsolja.
Låssmörj kan vara ett bra tips!
När fettet torkar förlorar det volym och ligger bara runtomkring kuggarna. Om du byter mekanik för att den kärvar kan det bero på att fettet redan torkat..
En välsmord mekanik av god kvalite torde hålla i evigheter.
Va faen. Jag installerade just IE8 och har fått nån jämrans automatscrollningsskit, jag kan inte se vad jag skriver.. Ska det vara så?
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav sage590 » lör 04 apr 2009, 21:38

Problem med axelbandsknoppsskruvar som skruvar ur sig.

Alt.1 Pressa ner trälim i hålet och tryck ner en tändsticka som du täljt till bra passform.
Kapa bort ev. utstickande sticka.
Skruva tillbaka skruven innan limmet torkat. Gör att stickan kilas fast mot träet i hålet och skapar en stark limfog.

Alt.2 Byt till längre skruvar.
Användarvisningsbild
sage590
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 22:55
Ort: Stockholm/Hudiksvall

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav maltjik » mån 06 apr 2009, 12:56

sage590 skrev:Problem med axelbandsknoppsskruvar som skruvar ur sig.

Alt.1 Pressa ner trälim i hålet och tryck ner en tändsticka som du täljt till bra passform.
Kapa bort ev. utstickande sticka.
Skruva tillbaka skruven innan limmet torkat. Gör att stickan kilas fast mot träet i hålet och skapar en stark limfog.


tändstickor är så jävla kasst trä så det kommer gå sönder på nolltid. ta hellre en sticka av annat "riktigt" trä istället.
eller blanda en smet av sågspån och lim. fyll hålet. låt torka. borra nytt hål.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Haraldrig » tis 14 apr 2009, 23:52

*DNS* skrev:
Toburn skrev:Om mekaniken kärvar ska man helst byta den. Fett är ok, men olja gör ingen större nytta och särskilt inte symaskinsolja (som är en dålig produkt ). Eftersom mekaniken står stilla 99.99 procent av tiden (elementär tribologi...) försvinner oljefilmen snabbt som en avlöning.
Och varför byta ut fettet? Ska man byta vax på pickisarna också? ;)
I min värld (10 år gammal Washburn och 20 år gammal strata) är det i och för sig "moderna" kapslade stämmisar som gäller, men jag har aldrig upplevt något behov av att smörja mina stämskruvar.
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.
Om man börjat trakassera sina stämskruvar med symaskinsolja så får man fortsätta med det eftersom det "tvättar" bort
ursprungsfettet.
Dessutom, om man oljar stämskruven regelbundet, var tar den gamla oljan vägen? Inte dunstar den i alla falll....

/T


Jo, fettet torkar och oljan dunstar..
Oljan tjänar som lösningsmedel till fettet och skrämmer liv i det, men byte ar rekommendabelt. Öppna en tjugo år gammal mekanik och titta hur fettkonsistensen är. Det är givetvis beroende av förvaring av instrumentet.
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.


Mitt tips om olja gäller endast modern mekanik, där man måste knacka bort locket, vintagemekanik öppnar man lätt och fettar in.
Ingen olja på träet. Lämna bort gitarren till kunnig person.


Gamla Kluson har ju för rackarens smörjhål :smile:
Tra la la blä
Användarvisningsbild
Haraldrig
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 18:39

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Peter Naglitsch » tis 09 jun 2009, 12:52

Hej
Ramlade in här och registrerade mig när en av mina gitarrer nämndes i en annan tråd. Hoppas kunna bidra lite med erfarenhet och kanske lite kunnande…

Det här:
Wicca skrev:
Hookway skrev:
Wicca skrev:Skruva åt alla skruvar på gitarren.
//Mikael


Drog åt dragstångsskruven så gott jag kunde och fixerade med loctite...nu är fan gitarren ospelbar.
Tyckte inte det var ett bra tips! :dead:


Då drog du inte åt tillräckligt hårt, testa att använda mutterknack. :thumbup:


Borde märkas med ”bad advice” eller nåt. Dragstången skall aldrig, jag upprepar (uppretar?) ALDRIG fixeras med någon form av låsvätska, lim etc. Den är till för att justera för halsträts rörelse bland annat p.g.a. de säsongsmässiga förändringarna i luftfuktighet som gör att trät rör sig. Jag hoppas (och tror) att det där om att limma muttern var ett skämt. Dock ett extremt farligt skämt eftersom någon kan följa det. Att limma dragstångsmuttern gör i praktiken gitarren obrukbar och raserar i stort sätt hela dess andrahandsvärde. Följ INTE detta råd


Thrashman skrev:En annan grej som kanske tagits upp;

"Hur slipar man banden ifall de är ojämna/bråkar med lägre stränghöjder?"


Detta är ett ämne som skulle kunna fylla en hel bok. Principen är att du använder något plant (Fil, diamantbryne, välvda special-verktyg matchande halsens radie (mitt eget val)) och slipar så att alla bandtoppar kommer i ”samma höjd”, ej lika höga, kolla med en s k Straight Edge (verktyg, inte musikstilen). Allt detta ska göras med halsen justerad så rak som möjligt (försök göra det med limmad dragstångsmutter). För att se att alla band har bearbetats kan man rita på topparna med en spritpenna. Där det senare blir metall-blankt har du avverkat. Maska dessutom av mellan banden med gärna dubbla lager maskeringstape. Ta ny ditt utvalda verktyg enligt ovan och slipa i linje med strängarna. Ta bara ett försigtigt första tag. Kommer det fram metal på alla band så behöver du inte slipa mer längst just den ”linjen”. Är några toppar fortfarande infärgade måste du slipa mer. Jag tar alltid ”hela tag” d.v.s inget gnuggande över en mindre del av greppbrädan. När alla band är metallfärgade på toppen, d.v.s. är i samma linje måste du se till att det fortfarande är rätt radie och att alla band är jämna. Använd t ex ett bryne och slipa nu längst med banden. En ny infärgning med spritpennan ser till att du har koll på vad du gör. Nu ska band-topparna rundas av. Men märk upp dem igen med spritpenna. Verktyget för att runda banden (crowning) görs med antingen en anpassar trekantsfil eller halvrunda specialfilar som du köper från t ex Gitarrdelar.se, GMF eller Stumac. Slipa tills endast en hårfin liten linje av pennmarkeringen finns kvar på yttersta toppen av bandet. Då vet du att bandet intonerar på mitten. Därefter sker polering med 400-600-800-1200-korns våtslip. Jag efterpolerar med en dremel och polerskiva/polerpasta, men andra använder stålull. Jag gör dessutom detta i en s k neck jig som utsätter halsen för samma spänningar som om strängarna varit på. Innan ni kommenterar den eventuella nödvändigheten/onödigheten av att använda en neck jig, prova själv! Jag säger inget mer.

Detta får väl ses mer som en primer än som en fullödig tutorial på bandslipning. Ställ gärna frågor.

Stelin skrev:
John the Revelator skrev:
Nut skrev:Självklart justerar man trussroden/reliefen med strängarna uppstämda, annars har man noll koll på vad som händer.


+1

Den stora poängen är ju att justera stångens motdrag mot strängarnas "drag"... De flesta rekommendationer är att tom justera i "spelläget" för att få det så korrekt (efter smak så klart) som möjligt.


Jag har hört nån löjlig historia om att det skulle vara skadligt att skruva med strängarna spända.
Själv har jag aldrig behövt fundera över det då några av mina gitarrer ha justeringen vid klacken ( :dead: ) och typ aldrig behövt justeras, och på de andra så löstes problemet i vanlig ordning av gitarrvärldens bästa uppfinning: floydet.

Bara att trycka fram floydet, skruva, släppa...

Inte för att jag nu tror att det spelar någon roll ifall det är strängtryck på när man skruvar, men ändock.
Floyd fixar allt. :approve:


Det märks att ni inte fått ta emot och försöka fixa en gitarr med gängpaj i dragstångsmuttern. Jag rekommenderar verkligen inte att dragstången justeras med full spänning på strängarna. Det är definitivt skadligt för gängorna (särskilt om det inte är tillräckligt med smörjning på den). Det är mycket lätt att man drar sönder gängorna.

Däremot måste naturligtvis strängarna vara fullt uppstämda för att se hur reliefen blir efter justeringen. Så hur göra detta utan att stämma ner, justera, stämma upp, före lite, stämma ner, justera, stämma upp, för mycket osv… Jo ta ett stadigt tag i kroppen och en hand om huvudet (på gitarren alltså, annars liknar det snart mexikansk brottning). Här hjälper det att ha tre armar, en kompis eller att ha gitarren uppspänd i en neck jig. Böj nu halsen bakåt med behärskad kraft så att muttern i dragstången avlastas och justera den. Snabbt, säkert och riskfritt (om du inte tar i som Hulken och bryter av halsen när du är igång).

maltjik skrev:EFTERLYSER: tutorial för hur man vaxar mickar!!


Blanda 80% paraffin (hittar du i sylt-hyllan på Konsum) och 20% ren bivax (inte utblandat med lösningsmedel). Material för att göra biwax-ljus i hobbyaffären funkar. I med vaxet i en tunnväggad metall- eller plastbytta som tål kokande vatten. Den ska vara stor nog för att även få ner micken. Sätt byttan i en kastrull med ca 5 cm vatten. Sätt kastrullen på spisen och se till att vattnet bara sjuder. När vaxet smält och blandat sig lägger du ner micken och väntar på att det inte kommer mer luftbubblor. Detta kan ta en stund (upp emot 15 minuter). Ta upp micken och lägg den på hushållspapper samt torka av allt överflödigt vax innan micken kallnar. Öva på billiga Kina-mickar typ GFS och inte på en original Tele-52a.


maltjik skrev:
sage590 skrev:Problem med axelbandsknoppsskruvar som skruvar ur sig.

Alt.1 Pressa ner trälim i hålet och tryck ner en tändsticka som du täljt till bra passform.
Kapa bort ev. utstickande sticka.
Skruva tillbaka skruven innan limmet torkat. Gör att stickan kilas fast mot träet i hålet och skapar en stark limfog.


tändstickor är så jävla kasst trä så det kommer gå sönder på nolltid. ta hellre en sticka av annat "riktigt" trä istället.
eller blanda en smet av sågspån och lim. fyll hålet. låt torka. borra nytt hål.


Använd riktigt trä är ett gott råd. Enklast är att använda tandpetare i stället. Det är ju ingen som vill ha stickor mellan tänderna och därför är tandpetarna gjorda av betydligt bättre material. Vill minnas att det är bok, men är inte 100% säker…
Senast redigerad av Peter Naglitsch tis 16 jun 2009, 06:29, redigerad totalt 1 gång.
Peter
"Great ideas often receive violent opposition from mediocre minds...."
Albert Einstein
Peter Naglitsch
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 636
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 06:19

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav cy_berg » tis 09 jun 2009, 14:11

Välkommen till forumet Peter, och tack för ett långt och väldigt informativt inlägg :thumbup: Till protokollet bör noteras att Diskantforum till stor del består av folk från den "ironiska generationen" vilket gör att man bör ställa in sin ironi-radar därefter så att säga. Att Hookway skulle ha använt Loctite till trussrod-muttern är ett ganska tydligt exempel på gargongen :smile: Det finns mycket kunnigt folk här inne och håller man sig till den del som denna tråd ligger i, d.v.s. "Musikforumet" brukar nivån vara ganska acceptabel. I "Off Topic"-forumet är det dock andra bullar :cool: Som sagt, välkommen och hoppas du kommer att trivas här :thumbup:

Poxxed, angående King Diamond: "Hur som helst är han asbra"
Användarvisningsbild
cy_berg
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2651
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:25
Ort: Brodda, 35km från Malmö

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Leo Stänkskärm » tis 09 jun 2009, 14:33

Välkommen Peter. Kul att du har reggat dig här. Här har vi en kille som verkligen vet vad han pratar om :thumbup:
Varma kramar, Leo Stänkskärm - Musiker

Användarvisningsbild
Leo Stänkskärm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: lör 07 jun 2008, 15:16

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Peter Naglitsch » tis 09 jun 2009, 17:08

cy_berg skrev:Till protokollet bör noteras att Diskantforum till stor del består av folk från den "ironiska generationen" vilket gör att man bör ställa in sin ironi-radar därefter så att säga. :thumbup:

Okidoki, justerar upp ironi-nivån och tar på hjälm. Tack för välkomnandet
Peter
"Great ideas often receive violent opposition from mediocre minds...."
Albert Einstein
Peter Naglitsch
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 636
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 06:19

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Reckless Mike » ons 10 jun 2009, 15:51

Hej och välkommen!

Jag kikade in på din hemsida http://www.peternaglitschluthier.com/. Där fanns det ett och annat bygge som fick det att vattnas i munnen!
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Fisherman » ons 17 jun 2009, 02:40

Rensa greppbrädan från skit:
Blanda tvål och ljummet vatten i en psray-flaska.
spraya på över hela greppbrädan.
Skrubba med en tandbortse/mjuk nagelborste.

Simple (:
Fisherman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 02:14

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Thrashman » tor 18 jun 2009, 01:31

^ Nej?
Thrashman
 

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Fisherman » fre 19 jun 2009, 13:52

Thrashman skrev:^ Nej?


nej på vad? :P
Fisherman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 02:14

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav slinky » fre 19 jun 2009, 14:05

:shock:
Wicca, du startade eländet, ta nu bort tråden innan folk förstör sina gitarrer.
Användarvisningsbild
slinky
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 524
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 21:33

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav cy_berg » fre 19 jun 2009, 15:06

slinky skrev::shock:
Wicca, du startade eländet, ta nu bort tråden innan folk förstör sina gitarrer.

:big: Ja det känns som att detta kan sluta precis hursomhelst :arrow:

Poxxed, angående King Diamond: "Hur som helst är han asbra"
Användarvisningsbild
cy_berg
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2651
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:25
Ort: Brodda, 35km från Malmö

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav gitarr-slusken » fre 19 jun 2009, 15:07

hahaha fniss
8-) Metallica 8-)
Användarvisningsbild
gitarr-slusken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1099
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 20:59
Ort: Barad-dûr

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Thrashman » lör 20 jun 2009, 01:59

Vultures skrev:
Thrashman skrev:^ Nej?


nej på vad? :P


nej på att blöta ned greppbrädan så att trät sväller och banden reser sig.
Thrashman
 

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Fisherman » lör 20 jun 2009, 16:47

Thrashman skrev:
Vultures skrev:
Thrashman skrev:^ Nej?


nej på vad? :P


nej på att blöta ned greppbrädan så att trät sväller och banden reser sig.


Då har first music förstört många gitarrer ;)
Fisherman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 02:14

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Fisherman » lör 20 jun 2009, 16:52

Hookway skrev:
Wicca skrev:Skruva åt alla skruvar på gitarren.
//Mikael



Drog åt dragstångsskruven så gott jag kunde och fixerade med loctite...nu är fan gitarren ospelbar.
Tyckte inte det var ett bra tips! :dead:


bad idea
Fisherman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 02:14

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Thrashman » lör 20 jun 2009, 17:12

dem är synnerligen inte väldigt skillade, därför jag helst inte lämnar mina gitarrer dit för genomgång, utan gör det själv :shy:
Thrashman
 

Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning

Inläggav Fisherman » lör 20 jun 2009, 19:54

Thrashman skrev:dem är synnerligen inte väldigt skillade, därför jag helst inte lämnar mina gitarrer dit för genomgång, utan gör det själv :shy:



hehe, tydligen inte :P

Men vad ska man använda för nått då?
Fisherman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 02:14

FöregåendeNästa

Återgå till Faq

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam
cron