• Reklam

Spela in andras låtar?

Allt som rör musik

Spela in andras låtar?

Inläggav Andersson » sön 17 maj 2009, 21:59

Hur är det med att spela in ex. cover på sin CD? Vad jag kan utläsa hos stim så är det fritt fram bara man registrerar vem som är upphov, och att skivbolaget skall registrera antal tryckta skivor. Men om man inte går via något bolag utan kör sitt eget race och säljer skivorna vid gig och till "nära och kära", hur blir det då? Finns det något annat att tänka på? Det finns ju hur många band som helst som spelar in skivor med låtar av andra band, men nån i vårat band är livrädd för att ta med något annat än eget material. Jag kan tänka mig en 3-4 covers och resten egna låtar.

Någon som har bra koll?
Användarvisningsbild
Andersson
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 678
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 10:30
Ort: Ängelholm

Reklam

Re: Spela in andras låtar?

Inläggav vikko98 » mån 18 maj 2009, 00:31

Jag tror att man måste ha tillåtelse av upphovsman om man ska spela in dennes låt. Vid framförande av låten live så behöver man inte ha tillåtelse men det du skrivit ovan gäller.

Men gör ni skivan själva så går det ju alltid att skita i sådana grejer. Men då kommer ju frågan om stöld upp. Vad ni gör då är ju att tjäna pengar på någon annans musik.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Spela in andras låtar?

Inläggav Magnus Olsson » mån 18 maj 2009, 00:39

Här i Sverige behöver man inget tillstånd, det är bara att spela in.
God kutym är att be om lov ändå, tycker jag.
I många andra länder behövs tillåtelse, så skall grejerna upp på nätet så är det lika bra att fråga innan. Better safe than sorry, typ.

Men annars gäller det samma sak som ifall ett bolag gör det, bara att du får göra det själv.
Så det som står på STIMs sida är det som gäller även om ni gör det själv.
Det som skall ske är att de får sina pengar om låten spelas någonstans.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Spela in andras låtar?

Inläggav Andersson » mån 18 maj 2009, 18:21

Magnus Olsson skrev:Här i Sverige behöver man inget tillstånd, det är bara att spela in.
God kutym är att be om lov ändå, tycker jag.
I många andra länder behövs tillåtelse, så skall grejerna upp på nätet så är det lika bra att fråga innan. Better safe than sorry, typ.

Men annars gäller det samma sak som ifall ett bolag gör det, bara att du får göra det själv.
Så det som står på STIMs sida är det som gäller även om ni gör det själv.
Det som skall ske är att de får sina pengar om låten spelas någonstans.

/Magnus


Tack för info Magnus. :smile:
Användarvisningsbild
Andersson
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 678
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 10:30
Ort: Ängelholm


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 30 gäster

  • Reklam