• Reklam

Jimmy Page Modifiering

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » ons 03 feb 2010, 19:07

John..., va inne på Duncans site idag, hittade inte Page-Buckers, var ser och hör jag dem?
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Reklam

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav John The Revelator » ons 03 feb 2010, 19:09

Specialorder från din lokala SD-nasare...
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » ons 03 feb 2010, 19:49

Najs, hur kommer man undan billigast, kan man bestälal direkt från Duncan?
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav John The Revelator » ons 03 feb 2010, 19:50

Nja... vet faktiskt inte... jag gick via snubben som levererar SD till butikerna i Vxo... Du har säkert ngn liknande i dina trakter... Snacka med musikaffärerna...
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » ons 03 feb 2010, 19:56

ok, ska kolla

Så fort jag gjort klar denna page-mod så ska jag sälja gitarren å göra en ny, förmodligen på en 02-07 Gibson, men lite mer udda mickar
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav E.Q » tor 04 feb 2010, 00:18

Håll oss uppdaterade, jag är nyfiken på hur det blir då jag själv tänker göra en Page-aktig mod...
Användarvisningsbild
E.Q
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1077
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 02:48
Ort: Arjeplog

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » sön 07 feb 2010, 22:36

Ojojoj, detta va kul. Page-modden är klar. Detta är en fantastiskt modifiering, alla dessa ljudvarianter utan att ändra utseendet på gitarren och när man vill spela som man gjorde innan modden är det bara att trycka in samtliga pottar så funkar allt som vanligt igen.

Bifogar två bilder, "Före" och "31 kablar senare"
Bilagor
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav E.Q » sön 07 feb 2010, 22:50

Verkar som att du är nöjd? :smile:
Användarvisningsbild
E.Q
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1077
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 02:48
Ort: Arjeplog

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav John The Revelator » sön 07 feb 2010, 22:51

:thumbup:
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav E.Q » sön 07 feb 2010, 22:51

För övrigt, den däringa monteringsplattan du har... Var hittar jag en sådan? Ser ju sjukt smidigt ut jämfört med att löda inne i gitarren (som envise dumme jag alltid gör...)
Användarvisningsbild
E.Q
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1077
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 02:48
Ort: Arjeplog

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav John The Revelator » sön 07 feb 2010, 22:52

Gör en av glasslådelock vetja!
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » sön 07 feb 2010, 23:06

Jag är extremt nöjd, det är så kul att experimentera med ljuden.

Monteringsplattan är nästan ett måste. Jag tillverkade min av en köksskärbräda. Har man en sån som passar direkt i urfräsningen för pot-locket och hålen borrade för potentiometrarna exakt som de är på gitarren så har man vunnit mycket med enkla medel. Då är det enkelt att klippa kablarnas längd, men framför allt enkelt att löda kondingarna i rätt position.
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav E.Q » mån 08 feb 2010, 00:34

Angus Old skrev:Jag är extremt nöjd, det är så kul att experimentera med ljuden.

Monteringsplattan är nästan ett måste. Jag tillverkade min av en köksskärbräda. Har man en sån som passar direkt i urfräsningen för pot-locket och hålen borrade för potentiometrarna exakt som de är på gitarren så har man vunnit mycket med enkla medel. Då är det enkelt att klippa kablarnas längd, men framför allt enkelt att löda kondingarna i rätt position.


Kul att du är nöjd! Så fort jag får tummen ur så ska jag följa ditt exempel! :smile:

Någon som vet var man får tag på en monteringsplatta? Jag tror inte riktigt jag har grejerna för att göra en egen...
Användarvisningsbild
E.Q
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1077
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 02:48
Ort: Arjeplog

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » mån 08 feb 2010, 00:41

MIn platta passar Epiphone, vet inte om Gibson har samma mått. Ge mig måtten så får du en platta på posten för Willy:s skärbrädepris plus porto. *OBS, de säljs i två-pack, så jag gör ett rejält klipp* :)
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav E.Q » mån 08 feb 2010, 00:49

Angus Old skrev:MIn platta passar Epiphone, vet inte om Gibson har samma mått. Ge mig måtten så får du en platta på posten för Willy:s skärbrädepris plus porto. *OBS, de säljs i två-pack, så jag gör ett rejält klipp* :)


Åh, det var mycket vänligt av dig! Har inget att mäta med just nu, men kan ta itu med det till typ nästa helg, åker bort imorgon. :smile:
Användarvisningsbild
E.Q
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1077
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 02:48
Ort: Arjeplog

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » mån 08 feb 2010, 01:55

Ok, mät upp locket på baksidan samt hålen för pottarna. Det viktigaste är hålens inbördes mått, då passar kondigarna som bäst.
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » mån 08 feb 2010, 02:42

Jag rekommenderar verkligen att följa Gibsons schema, enkelt att koppla och det ger ju dessutom originalsoundet från Jimmy Page Signature #1, inte kattskit :) Koppla enligt länken:

http://www.gibson.com/Files/schematics/pagewiring.gif

..och detta är belöningen :)
Bilagor
Jimmy Page Kombinationer.pdf
(6.25 KiB) Nerladdad 862 gånger
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Gibson55 » mån 15 feb 2010, 09:24

Mycket att hålla reda på under ett gig :big: , och jag tyckte att jag hade en multifunktionsgitarr. :blackeye:
Senast redigerad av Gibson55 mån 15 feb 2010, 09:26, redigerad totalt 2 gånger.
Rookie på det mesta , men glad ändå.
Användarvisningsbild
Gibson55
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 433
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:09
Ort: Norrtälje

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Stalstrang » tor 04 mar 2010, 22:59

Skaffa er ett par Alpha A500k push-pull potar, dom låter bra och är bra kvalité.

Seymour Duncan ramarna som klarar lite olika ljud klarar inte "ur-fas" så tyvärr inte alla Jimmy Page ljud där men annars smidiga.
Stalstrang
 

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Henri » fre 05 mar 2010, 13:24

500t och 496R :dead:

Jag kör en hillbilly Variant i mitt ena Flying V, Duncan humbucker i stall och duncan strata mick i hals, "Spin a split" på stall micken, mitt läget med helt splittad humbucker är mkt användbart, spin a split är även det rätt bra.

En flying V med strata mick i hals låter just strata tro det eller ej...
Henri
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 10:44
Ort: uppsala

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » fre 05 mar 2010, 21:07

Jag valde log-pottar till volymkontrollerna och linjära till tonkontrollerna, det fungerar mycket bra och ger känslan av linjäritet i alla fyra pottarna (Gibson själva specar linjära pottar överallt för Page #1)

När det gäller Triple-Shot ramarna så påverkar de bara den enskilda micken, ska man börja labba med båda mickarna då duger bara Jimmy Page modden. Inget ont sagt om switchbara ramar för den skull, de är ju busenkla att koppla in och det finns klart fräna ljud där också.

Hade förresten äran att spela på Jimmy Page #2 045 häromdagen, mkt mkt najs guitar :)
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Angus Old » sön 14 mar 2010, 20:35

E.Q. har du börjat modda ännu eller har du haft fullt upp med annat? För min del har den moddade guran blivit den jag spelar mest på, så det är rejält kul att ha en "Page". Säg till om du vill ha assist på nåt vis, allt från skärbräda till praktiska tips. Det enda "svåra" med modden är att tänka igenom lödningen, vissa lödställen har upp till 5 tåtar, då är enormt mkt vunnet om man löder dit alla samtidigt. Så planeringen tar egentligen längre tid än själva kopplingen (när man gör det första gången vill säga).
In America you have Ronald Reagan, Johnny Cash and Bob Hope, we swedes have Palme, but no cash and no hope
Användarvisningsbild
Angus Old
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 252
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 21:53
Ort: Stockholm

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Flukather » lör 10 apr 2010, 06:13

Angus Old skrev:Jag rekommenderar verkligen att följa Gibsons schema, enkelt att koppla och det ger ju dessutom originalsoundet från Jimmy Page Signature #1, inte kattskit :) Koppla enligt länken:

http://www.gibson.com/Files/schematics/pagewiring.gif

..och detta är belöningen :)


Det där kan ju inte stämma. Man kan ju inte välja vilken spole som ska splittas med den vanliga JP modden? Där har man ju bara:

Split för hals
Split för stall
Ur fas
Serie/parallell
Användarvisningsbild
Flukather
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2353
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:03

Re: Jimmy Page Modifiering

Inläggav Mrcool » fre 11 maj 2012, 11:56

Jag har haft denna koppling i min LesPaul modell i flera år, det jag använder mest är Halsmicken i splitt mode, har lekt med att serie koppla mickarna men aldrig riktigt fastna för den varianten. Av 21 möjlig funktioner använder jag standard läge + splittning av mickarna.

Hur som helst det förstör inte gitarrens utseende och det är enkelt att återställa till original, kör på med modifieringen och bedöm själv vilka lägen som känns bäst. Jag tror inte jag kommer att ta bort Jimmy Page kopplingen i och med att när Push/pull rattarna är nedtryckta så är det precis som en LesPaul.
Senast redigerad av Mrcool fre 11 maj 2012, 12:27, redigerad totalt 1 gång.
Mrcool
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 12:08

Föregående

Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Reklam
cron