• Reklam

Bugeras nya Mesa kopior

Allt som rör musik

Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav AMiGO » ons 24 mar 2010, 20:00

Hittade just detta hehe=)

http://www.bugera-amps.com/EN/products/TRIREC.aspx

http://www.bugera-amps.com/EN/products/MAGICIAN.aspx

Man kanske ska skaffa sig en Budget MKIV=)

/Kim
Användarvisningsbild
AMiGO
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 286
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 10:11
Ort: Norrtälje

Reklam

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav MkIV » ons 24 mar 2010, 20:05

Ja om priset blir i klass med de andra stärkarna så skulle jag nog kunna tänka mig att testa en Magician faktiskt... :big:
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Movitz » ons 24 mar 2010, 20:09

Det stod något om att den skulle kosta lite över 9000kr i Sverige
eviln skrev:Jotjena din sopa, SoC uppfann transienten.
Användarvisningsbild
Movitz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 14:04

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav willfold » ons 24 mar 2010, 20:16

Hur var kvallen på deras andra stärkare?
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Nut » ons 24 mar 2010, 21:10

willfold skrev:Hur var kvallen på deras andra stärkare?


Hahahaha...humor. :big:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav magnus_p » ons 24 mar 2010, 21:13

Fattar inte debatten om Bugera.. Va e problemet?
-----

magnus


-----
Användarvisningsbild
magnus_p
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 995
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 19:34
Ort: Göteborg

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Nut » ons 24 mar 2010, 21:20

magnus_p skrev:Fattar inte debatten om Bugera.. Va e problemet?


Njae, jag var lite ironisk i mitt inlägg bara men det var pga av dom första förstärkarena som brann och drogs med massor av barnsjukdomar.
Sen vet jag inte om kvalitén blivit bättre men dom tidigare vad jag sett (även om dom kanske låter okej) var ganska smäckiga.
Men inte värre än någon annan Behringerprodukt.

Edit: Tilläggas ska att jag aldrig lirat på någon, endast rattat,klämt och kännt på några olika modeller/ex i butik.
Senast redigerad av Nut ons 24 mar 2010, 21:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav magnus_p » ons 24 mar 2010, 21:30

Köper mig en 333XL i morrn.. Har spelat mycket på just denna innan och tycker den är kanon
-----

magnus


-----
Användarvisningsbild
magnus_p
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 995
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 19:34
Ort: Göteborg

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Nyasu » ons 24 mar 2010, 21:33

Det är väl snarare Mesa som har kopierat Bugera?
Med enbart transistorer slipper man sådant!
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1955
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:24
Ort: Eskilstuna

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav donatello » tis 26 okt 2010, 22:27

Hmm... vet inte om jag totalt har missat hur detta har gått.
Finns det några Mesa-kopior eller ej?
Användarvisningsbild
donatello
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 762
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 13:21

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav ChrisDM » ons 27 okt 2010, 14:12

Japp.
Nut skrev:
ChrisDM skrev:Dock leder detta till frågan:

Om det går med värmeljus, varför använder folk paraffin och bivax?


Därför att det fanns inga värmeljus på femtiotalet. :big:
Användarvisningsbild
ChrisDM
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1783
Blev medlem: tor 16 jul 2009, 19:24

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Henkie » ons 27 okt 2010, 14:32

För dyrt för tveksamma kopior. :fnys:

Jag skiter i om de låter jättebra, min erfarenhet är att Behringer (inklusive Bugera, ja) går sönder. :dead:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav gynther54 » ons 27 okt 2010, 16:37

Det är väl så att det finns barnsjukdomar på det mesta som kommer ut som nytt.
Om man följer en del frågor på Forum om stärkarproblem så är inte Bugeror överrepresenterade precis i felstatistiken, även om en och annan har fjuttatt. Det finns nog en del andra kända märken som gått samma öde tillmötes och brunnit. Sen finns det dom som gillar att modda om en del pytsar.
Vad dom har kommit fram till när det gäller Bugeran skulle vara intressant..
gynther54
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 20:19

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Ronnie_Rocker » ons 27 okt 2010, 18:59

Jag är fan skeptisk...
Mac Pro Quad Core | Pro Tools 10 | Cubase 7 | SSL Alpha AX | Genelec 8050A | Yamaha NS-10 | Soundtracs Quartz | UAD-2 | Liquid mix 32 | SSL Duende | Drumagog 5 | Slate Digital | LSD samples |Mesa/Boogie´s | ReValver MK III | Toontrack |
Användarvisningsbild
Ronnie_Rocker
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 804
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 15:06
Ort: Umeå

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Henkie » ons 27 okt 2010, 19:20

De är inte ens billiga. :fnys:

Peavey-kopiorna är i alla fall så billiga att det inte gör så mycket om de brinner upp direkt när garantin gått ut. Dessa är dubbelt så dyra och har nog mer funktioner som kan gå sönder.
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Frisk » ons 27 okt 2010, 19:34

Kommer vara skit precis som deras nuvarande förstärkare är.

Dessa piratkopior är enbart till för att tjäna snabba pengar, dom är byggda av människor som saknar noll vision och känsla för musik.

Skitgrejer.
Senast redigerad av Frisk ons 27 okt 2010, 19:35, redigerad totalt 1 gång.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Frisk » ons 27 okt 2010, 19:37

Henkie skrev:De är inte ens billiga. :fnys:

Peavey-kopiorna är i alla fall så billiga att det inte gör så mycket om de brinner upp direkt när garantin gått ut. Dessa är dubbelt så dyra och har nog mer funktioner som kan gå sönder.


På tal om garanti ja, deras garantitid är mycket kortare än alla andras. Inte så konstigt med tanke på hur dålig kvalite det är. Hade dom haft samma garantivillkor som riktiga tillverkare hade så skulle dom gå i konkurs.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav gynther54 » ons 27 okt 2010, 22:34

Jag ägde en Fender Twin Reverb Combo en gång i tiden, som fettraforn brann upp på efter ca 4 år, men inte värre än att den gick ett reparera efter en ny dykt upp från staterna. Då fanns inte internet och info om prestandan till stärkana gick i slow motion och det var ett vanilgt fel på dom. Om den hade kommit ut idag hade den då blivit dödsförklarad, men så vart det inte. Snarare kultförklarad hos vissa idag. Bugeran på scen är nog mer vanlig på mindre lokala festivaler och pubmiljöer än på stora, typ Sonisphere, P&L, m.m. även om det har förekommit. Jag har svårt att tro att man bygger en stärkare med medveten sämre kvalité för att tjäna snabba pengar när ryktet i dagsläget är sekundsnabbt via detta media. Det är lika mycket buisness nu som då. På den tiden satt ett gäng blyförgiftade amerikaner med feta lödkolvar och gjorde stärkare. Idag är det kineser med lödstationer.
gynther54
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 20:19

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Frisk » ons 27 okt 2010, 23:10

gynther54 skrev:Jag ägde en Fender Twin Reverb Combo en gång i tiden, som fettraforn brann upp på efter ca 4 år, men inte värre än att den gick ett reparera efter en ny dykt upp från staterna. Då fanns inte internet och info om prestandan till stärkana gick i slow motion och det var ett vanilgt fel på dom. Om den hade kommit ut idag hade den då blivit dödsförklarad, men så vart det inte. Snarare kultförklarad hos vissa idag. Bugeran på scen är nog mer vanlig på mindre lokala festivaler och pubmiljöer än på stora, typ Sonisphere, P&L, m.m. även om det har förekommit. Jag har svårt att tro att man bygger en stärkare med medveten sämre kvalité för att tjäna snabba pengar när ryktet i dagsläget är sekundsnabbt via detta media. Det är lika mycket buisness nu som då. På den tiden satt ett gäng blyförgiftade amerikaner med feta lödkolvar och gjorde stärkare. Idag är det kineser med lödstationer.


Men dom sparare inte pengarna enbart på arbete. Det sätts ju i billigare (lägre kvalitet) komponenter i stärkarna. Trafos och sånt håller knappast samma kvalitet som i de bästa stärkarna. Inte en chans! Det är där man sparar mest pengar då det är det dyraste.

Dessutom så är det inte bara komponenterna som avgör om något blir bra eller inte, det beror på hur man designar och hur man bygger också, lika viktigt om inte viktigare.
Senast redigerad av Frisk ons 27 okt 2010, 23:14, redigerad totalt 1 gång.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Fagerlund » tor 28 okt 2010, 00:20

Jag har kört med Bugera 6262 i två år nu, inga problem alls.
Den har åkt i skuffen på 142:an till ett gäng spelningar, kastats som vanligt på scengolv och på släpvagnar.
Repat 2 dagar i veckan på volym som inte ens järnhandelns gula proppar stänger ute.
Kört på 8 ohmsläget i timmar både i 4 och 16 ohms lådor.

Hur den låter är ju helt beroende på vad man gillar, gillar man 5150 så kommer man överens med den.

Som referens senaste åren har jag Peavey Valveking, den pallade inte ens frakten hem till mig, fick ändå vara med någon månad innan jag totalt tröttnade på skiten.
Fender Twin Reverb, nåt tok med den som gjorde att det behövdes slutrörsbyte varannan månad, bytte den mot en JCM 900 vilket förmodligen är det sämsta skit jag någonsin har använt, spelar lågt och skitdåligt ljud.
Randall någonting, funkade bra med åthelvete för klena 100 transistorwatt.
ADA Mp1 med diverse steg, för klumpigt att leva med.
Marshall Valvestate, den får fortfarande följa med som backup.
Användarvisningsbild
Fagerlund
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 18:50

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Ronnie_Rocker » tor 28 okt 2010, 00:34

Fagerlund skrev:Jag har kört med Bugera 6262 i två år nu, inga problem alls.
Den har åkt i skuffen på 142:an till ett gäng spelningar, kastats som vanligt på scengolv och på släpvagnar.
Repat 2 dagar i veckan på volym som inte ens järnhandelns gula proppar stänger ute.
Kört på 8 ohmsläget i timmar både i 4 och 16 ohms lådor.

Hur den låter är ju helt beroende på vad man gillar, gillar man 5150 så kommer man överens med den.

Som referens senaste åren har jag Peavey Valveking, den pallade inte ens frakten hem till mig, fick ändå vara med någon månad innan jag totalt tröttnade på skiten.
Fender Twin Reverb, nåt tok med den som gjorde att det behövdes slutrörsbyte varannan månad, bytte den mot en JCM 900 vilket förmodligen är det sämsta skit jag någonsin har använt, spelar lågt och skitdåligt ljud.
Randall någonting, funkade bra med åthelvete för klena 100 transistorwatt.
ADA Mp1 med diverse steg, för klumpigt att leva med.
Marshall Valvestate, den får fortfarande följa med som backup.


polarn (majshumlan) köpte en beggad 333XL, han tvär kollade bias inställningen på den. om jag minns det rätt så sa han att den stod på 10 mA och standard är typ 40 (kommer inte ihåg betäckningen, kanske rätt)
dvs, rören lyser en gnutta i princip. gör en bias modd på den så kommer den låta mys. Gjorde en mix på denna Bugera toppen och den lät sweet. Desamma lär väll gälla för deras rectifier modeller.
Men originalet smakar nog bäst. :smile:
Mac Pro Quad Core | Pro Tools 10 | Cubase 7 | SSL Alpha AX | Genelec 8050A | Yamaha NS-10 | Soundtracs Quartz | UAD-2 | Liquid mix 32 | SSL Duende | Drumagog 5 | Slate Digital | LSD samples |Mesa/Boogie´s | ReValver MK III | Toontrack |
Användarvisningsbild
Ronnie_Rocker
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 804
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 15:06
Ort: Umeå

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Magic » tor 28 okt 2010, 10:35

Jag tycker på allvar att Bugera börjar bli ett frestande alternativ på många plan. Det enda som jag i så fall måste komma över är tröskeln till Kina. Man vet ju att kinesernas arbetsförhållande gränsar till slavarbete.
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues, I´ve got the right to play the blues!
Användarvisningsbild
Magic
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 16:36

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav willfold » tor 28 okt 2010, 10:40

Magic skrev:Jag tycker på allvar att Bugera börjar bli ett frestande alternativ på många plan. Det enda som jag i så fall måste komma över är tröskeln till Kina. Man vet ju att kinesernas arbetsförhållande gränsar till slavarbete.


Såg att deras löner ökat med 100-150% över de senaste fem åren eller så och att de har "fungerande" fackförbund. Dessutom hade de skaffat sig pensionsavtal och försäkringar i många fall. Så det verkar som att det börjar ordna till sig och att priserna kommer att stiga.

Vad blir nästa låglönekultur? Burma? Kenya? Tyskland?
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav sage590 » tor 28 okt 2010, 10:54

Köpte mig en Bugera v22-kombo på börsen för 2.599:- :shock2: (kostar 2.400:- hos tysken)
Du får inte en beggad stärk för de pengarna.
Den låter GRYMT.... Bygget känns stabilt och den är riktigt snygg.
Bästa nyköpta produkt hittills.

Har också haft stärkare som brinner upp, tvärdör och skrammlar av "fina" märken.
När jag började lira fannas det inte ens billiga stärkarre... Peavey dök upp och lät skit. Och Yamaha.
Men inte faan var de billiga och inte särskilt bra heller.

Ser faktiskt ingen anledning att slänga stora pengar på nåt som ändå kommer att giggas/turneras/tweakas sönder med tiden.

Sluta vara rädda för kinesen.
De lär sig de med.
:approve:
Senast redigerad av sage590 tor 28 okt 2010, 10:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sage590
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 22:55
Ort: Stockholm/Hudiksvall

Re: Bugeras nya Mesa kopior

Inläggav Frisk » tor 28 okt 2010, 11:10

Vill bara tillägga att när jag säger kvalitet så menar jag både ljudmässigt och hållbarhet och inte minst ljudmässigt på högre volymer. Tycker inte Bugera låter bra helt enkelt, sen att dom har haft problem med hållbarheten tidigare är ännu en faktor som gör att man inte vill ha en. Största anledningen att jag aldrig skulle tänka mig köpa en är dock att dom erbjuder kortare garanti än andra tillverkare, jag tycker det säger ganska mycket.

Sen tycker jag det är rätt roligt att dom rippar just Mesa för om det är någon som är en jävla patentpajas så är det ju Randall Smith och hans undersåtar, om någon förtjänar att bli rippad så är det dom.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

  • Reklam