• Reklam

Laney Bass Linebacker 100 trasig, kondensatorer?

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Laney Bass Linebacker 100 trasig, kondensatorer?

Inläggav Magistern » tis 29 mar 2011, 11:10

Tja jag har fått en Bass linebacker 100. Den funkar men låter j*vligt skumt. De ser ut som någon har bytt elektrolytkondensatorerna till större än orginal. Dom är just nu 2 st på 4700uF och 100v. Är det någon som har nån idé om hur starka de bör vara eller vad det SKA vara för några.

När jag kopplar in båda så går säkringarna direkt. klipper jag den ena så funkar stärkaren men låter "pulserande" och almänt dåligt. men den funkar.

Är mycket tacksam för hjälp.
Senast redigerad av Magistern tis 29 mar 2011, 11:35, redigerad totalt 1 gång.
Magistern
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 13:53

Reklam

Re: Laney Bass Linebacker 100 trasig, kondensatorer?

Inläggav Telemann » mån 18 apr 2011, 21:40

Med tanke på värdet på dom sitter de nog i nätdelen och då är nog värdet korrekt. Det skulle kunna vara så att den du kopplade loss är kortsluten och då smäller säkringen direkt den kopplas in. Om sedan ljudet låter konstigt med bara den ena i så kan det bero på att nätdelen inte riktigt orkar hålla spänningen uppe med bara en kondensator. Tag lös kondensatorn igen och resistansmät den. Om den visar permanent låg resistans så byt den. Om den däremot visar ett lågt värde som stiger till det oändliga medan du mäter är den sannilikt hel. Skifta sedan poler och mät igen. Även då skall värdet gå från lågt till oändligt.
Telemann
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 22:28


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

  • Reklam
cron