Racing skrev:Pinne 1 samt pinne 8=jord
8 går via ett 10 ohms motstånd till jord.
Pinne 1 och 2 bryggade.
Motsäger detta det du säger?
Racing skrev:Pinne 1 samt pinne 8=jord
Lelle skrev:Racing skrev:Pinne 1 samt pinne 8=jord
8 går via ett 10 ohms motstånd till jord.
Pinne 1 och 2 bryggade.
Motsäger detta det du säger?
Johan skrev:Han tog nog för givet att denna inte hade någon katodresistor vilket den har. 10ohm.
Du ska nog oroa dig mer över om det är glapp i ohmswitchen. DET kan vara mycket skadligt. En liten impedansjustering upp eller ned brukar de allra flesta mena inte är speciellt skadligt. Särskilt med tanke på att en del avsiktligt bygger stärkaren med FEL impedans för att erhålla ett visst sound. Bara den saken att någon tyckt det varit nödvändigt att tejpa switchen får en ju att ana oråd. Jag gillar inte switchar för detta moment eftersom det kan förstöra så mycket om det blir glapp. Bättre med separata ordentliga jack. De glappar mer sällan.Lelle skrev:En sak jag funderar på om det har haft någon skadlig inverkan på denna stärkare. Impedansswitchen är fixerad med tejp på 4 ohm. Egentligen borde det nog vara på 8 ohm. Resistans över de fyra elementen visar 6 ohm.
Johan skrev:Du ska nog oroa dig mer över om det är glapp i ohmswitchen. DET kan vara mycket skadligt. En liten impedansjustering upp eller ned brukar de allra flesta mena inte är speciellt skadligt. Särskilt med tanke på att en del avsiktligt bygger stärkaren med FEL impedans för att erhålla ett visst sound. Bara den saken att någon tyckt det varit nödvändigt att tejpa switchen får en ju att ana oråd. Jag gillar inte switchar för detta moment eftersom det kan förstöra så mycket om det blir glapp. Bättre med separata ordentliga jack. De glappar mer sällan.Lelle skrev:En sak jag funderar på om det har haft någon skadlig inverkan på denna stärkare. Impedansswitchen är fixerad med tejp på 4 ohm. Egentligen borde det nog vara på 8 ohm. Resistans över de fyra elementen visar 6 ohm.
Johan skrev:Lelle skrev:Racing skrev:Pinne 1 samt pinne 8=jord
8 går via ett 10 ohms motstånd till jord.
Pinne 1 och 2 bryggade.
Motsäger detta det du säger?
Han tog nog för givet att denna inte hade någon katodresistor vilket den har. 10ohm.
Glödspänningen är inte heller kopplat som man skulle ta för givet utan ena änden av glöden är kopplat till jord dvs pinne 2. Eftersom även pinne 1 ska till jord så är pinne 1 o 2 ihop....bägge går ju till jord.
Här har du footprint till el34......
http://www.jj-electronic.com/pdf/E34L.pdf
Enligt Lelle så är det en 10ohm per par vilket ger dig hälften av det där. Enligt schemat har vi dock en spänning på 725V så vi landar ändå på något sådant....man ska dock inte glömma att strömmen via g2 kan dras av när man räknar anodförlusten om man ska vara petig.Racing skrev:
Följdriktigt.
Om du mäter ett spänningsfall av tex 0.44V så blir det detsamma som 0.044mA. Du mäter sedan B+ som det kallas till ex vis 434 volt UNDER LAST.
434*0,044= 19 watt.
Racing skrev:Grejen e att anledningen till att du inte skall ta siffran 0.5 volt som gospel e att vi sedan MM stärkarna,å många andra stärkare för den delen,kom till landet har puttat upp AC spänningen i våra vanliga "220 uttag" till mellan 230 å strax över 240 volt-lite beroende på var man bor osv.
Racing skrev:Ah.
Ett 10 Ohms per rörpar? Stämmer det Lelle?
Mja svarar jag på din andra fråga. Återigen. Det e trots allt så enkelt att mäta de verkliga spänningarna/strömmarna att det finns faktiskt ingen ursäkt att låta bli. Å som sagt,jag anser iaf att man ALLTID skall göra det,å Ohms andra i sin tur e enkel nog att hålla reda på.
Lelle skrev:Låt säga nu att jag går in för att mäta alla rör enskilt. Justerar man eventuella olikheter i strömmar via styrgallret? T ex via vridpottar över styrgallrens 1.5 kohmmotstånd?
Johan skrev: Det du kan göra är att dra ur ena röret i ett par och mäta upp göra samma tills du har enskilda värden på alla. Sen skiftar du runt rören så du får samma ström på bägge sidor om utgångstrafon. Då har du gjort en matchningskorrigering.
Johan skrev: Sen får du bygga om till en separat biaspot för varje 660k motstånd.
Pottarna ska inte ligga parallellt med motstånden. Den poten du har nu till biasen...du behöver tre till som matar ett separat motstånd om du skall kunna ställa varje rör för sig. Jag tycker du ska strunta i detta och bara smäcka i dina nya rör istället. Nu är de ju matchade så då räcker nog det.Lelle skrev:Om dessa pottar ska ligga parallellt med motstånden måste det väl vara en sjuhelvetes höga värden på dom? Men det är i serie som menas?
Fråga: funkar det inte med en vridpott med lågt värde i serie med styrgallermotsånden?
Lelle skrev:Såvitt jag kan bedöma (säger nog inte så mycket) finns ingen komponent som kan påverka att en sådan obalans uppstår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster