• Reklam

Nitro lack

Vanligt förekommande frågor

Nitro lack

Inläggav jka747 » fre 12 aug 2011, 09:38

Jag har lyckats smälta lacken på min fender highway strata. Skitlack, och skitklantigt. Jag har för mig att det bara ligger ett färglager som inte är klarlackat på gitarren. Tänkte prova att fylla i ny lack i hålen . Fråga: Om jag ska klarlacka den, (på den gamla nitrolacken), vad eller hur ska jag förbehandla ytan med för att klarlacken ska fästa? Kan man ersätta en klarlackning med bivax för att få en tåligare yta och ev minska skillnaderna som kommer av lacklagningarna?
jka747
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 aug 2011, 09:28

Reklam

Re: Nitro lack

Inläggav Groth » fre 12 aug 2011, 09:56

jka747 skrev:Jag har lyckats smälta lacken på min fender highway strata.


Inte för att det hjälper dig, men jag är nyfiken på hur det gick till. :smile:
"Lighten up, Francis."
Användarvisningsbild
Groth
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5521
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:03
Ort: Sverige

Re: Nitro lack

Inläggav jka747 » fre 12 aug 2011, 10:17

Skulle mickla med stallet för att få gurkan att hålla stämningen bättre. Kom på den lysande iden att använda glidsprayvalla till skidor. Den som fått sådant på golvet vet hur glatt det blir. Allt var frid och fröjd tills jag kollade dagen efter. Lacken smälte :angry:
jka747
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 aug 2011, 09:28

Re: Nitro lack

Inläggav Groth » fre 12 aug 2011, 10:21

Ojojoj. Det är nog inte helt osannolikt att du är den första som lyckats med det konststycket... :D
"Lighten up, Francis."
Användarvisningsbild
Groth
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5521
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:03
Ort: Sverige

Re: Nitro lack

Inläggav jka747 » fre 12 aug 2011, 10:50

Skulle nog tro det med! Skämms det gör jag. Men icke desto mindre hoppas jag på tips.
jka747
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 aug 2011, 09:28

Re: Nitro lack

Inläggav Nilo » sön 27 maj 2012, 14:48

Cellulosa är väldigt förlåtande att jobba med. Är det ex. en svart gitarr så är det bara att slipa bort färgen där det blivit fult, spruta på ny svart cellulosa och därefter klarlacka, låta härda, slipa och polera. Det behövs inte mellanslipning i de flesta fall p.g.a att ett nytt lager cellulosa löser upp föregående lager och biter sig fast i det. Av samma anledning ska man inte försöka sig på att ändå småsaker som ev. skit som fastnar i nylagd lack. Pillar du i det innan det torkat så kommer du sannolikt att riva bort all lack ända ner till trä/porfyllare.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige


Återgå till Faq

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam
cron