• Reklam

Gitarr från Amazon eller Thomann?

Vanligt förekommande frågor

Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav MickeAlm » ons 06 jun 2012, 11:25

Tjena grabbar, första inlägget här på Diskantforum, så jag hoppas det hamnar rätt!

Jag sitter här och ska trycka på knappen för att beställa en ny gura (ESP/LTD EC-407), men ville höra med er om ni har åsikter på vart jag bör beställa den från.

Prisskillnaden mellan Amazon och Thomann är uppemot 2000 spänn (om man räknar bort eventuella tullavgifter på Amazonbeställningen). Skulle man, vilket är ganska troligt, åka på tullen från USA så diffar det 400 spänn vilket jag klart kan leva med, men OM man skulle klara sig så är ju skillnaden markant.

Dock undrar jag - är det värt besväret att behöva skicka tillbaka instrumentet till USA om det är fel på det, och då leva med alla leveranstider som tillkommer, för de pengarna? Har någon av er erfarenhet av att beställa instrument via Amazon så att ni kan vittna om hur det fungerar? Är det värt att gå på girighet över det mer "säkra kortet" i det här fallet?

Alla tankar och åsikter uppskattas högt!

Micke
MickeAlm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 11:21

Reklam

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Tonjagare » ons 06 jun 2012, 13:49

Jag har inte handlat från just Amazon men min uppfattning är att chansen är extremt liten att man slipper betala tull- och momsavgifter när man beställer från USA och företaget är seriöst. Speciellt när företaget är stort och prylen är lite dyr.

Personligen hade jag nog köpt från Thomann (eller annan Europeisk musikaffär), p g a frakttiden och att man troligtvis inte tjänat något på att beställa från USA.
Vad har Amazon angett för leveranstid?
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav MickeAlm » ons 06 jun 2012, 14:08

Crille: 10-20 dagar där den skickas omgående, jämfört med Thomann där man normalt får räkna med 2 dagar och gitarren inkommer i lager först den 20/6, så det blir väl ungefär hugget som stucket. Men det känns lite i magroten att även om man skulle tjäna 2000 på att handla från staterna så är säkerheten man får från Tyskland värd mer?
MickeAlm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 11:21

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Apan » ons 06 jun 2012, 14:46

Stort, dyrt paket från Amazon get väldigt höga odds på att slippa tull.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Patrick Zimbalist » ons 06 jun 2012, 14:52

Apan skrev:Stort, dyrt paket från Amazon get väldigt höga odds på att slippa tull.

höga?
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Apan » ons 06 jun 2012, 15:09

Höga odds säger att något har låg sannolikhet att inträffa, no? "Det är 1:10000 att paketet kommer fram utan straffavgifter".
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav poxxed » ons 06 jun 2012, 15:26

Apan skrev:Höga odds säger att något har låg sannolikhet att inträffa, no? "Det är 1:10000 att paketet kommer fram utan straffavgifter".

:big:
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Tonjagare » ons 06 jun 2012, 17:48

Har du ens kollat runt i andra nätbutiker (och på beg-marknaden om det är tänkbart) än Thomann och Amazon?

Dv247.com är populära hos många här på Diskant och de har ju denna gura också?
http://www.dv247.com/guitars/esp-guitar ... tin--88780
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav MickeAlm » ons 06 jun 2012, 17:50

Crille: japp, kollat dv och andertons, samt begagnat. Den sistnämnda är helt torr, och båda britterna är dyrare eller samma som Thomann med frakt. Tog mest upp Thomann som alternativ då det är där jag i regel alltid har beställt, ramlade mest in på Amazon på en chansning och lade märke till prisskillnaden
MickeAlm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 11:21

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Tonjagare » ons 06 jun 2012, 17:59

Ok, då hade jag kört på DV247 eftersom de har den i frakt. Då lär du ha gitarren inom en vecka och slipper skicka den enda till USA och vänta evigheter ifall något skulle vara/bli tokigt.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Disktant » ons 06 jun 2012, 18:04

Har inte Amazon infört att dom drar tull & moms direkt vid köp ?
har tidigare handlat där, men när jag senast skulle köpa ett par finfina japanska kockknivar
så höll jag på att trilla baklänges då dom ville lägga på en massa avgifter och skit på priset
Användarvisningsbild
Disktant
Admin
Admin
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:49

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav MickeAlm » ons 06 jun 2012, 18:16

Crille: låter ju som den klart vettigare idén. Kör på det så slipper jag huvudbry.

Disktant: då hade nog påslaget varit klart större samt visats någonstans? Du får komma ihåg att Amazon består både av Amazon som säljare, samt individuella affärer som säljer VIA Amazon. Enskilda säljare tror jag har rätten att spekulera fram lite egna leveransvillkor, därav att vissa produkter oavsett vad de är inte skickas internationellt t ex.

Tack för svaren allihopa!
MickeAlm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 11:21

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Disktant » ons 06 jun 2012, 18:35

Kom på att jag postat en tråd ang Amazon tidigare http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=12&t=40132
är det bara vissa säljare som lägger på "Import Fees Deposit" ?

då hade nog påslaget varit klart större samt visats någonstans?

Import Fees Deposit dyker upp i sista steget precis innan man klickar på köp
det står ingen annans stans vad jag kan se


Edit:
Var tvungen att testa att lägga till gitarren i varukorgen
och inga avgifter där inte, fan jag som vill ha knivar :disapprove:
Senast redigerad av Disktant ons 06 jun 2012, 18:39, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Disktant
Admin
Admin
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:49

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav MickeAlm » ons 06 jun 2012, 18:50

Disktant: kolla upp http://www.myus.com/ - om du beställer från Amazon dit och sen låter dem skicka prylarna till Sverige så lär du slippa de avgifterna
MickeAlm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 11:21

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav maltjik » ons 06 jun 2012, 21:55

MickeAlm skrev:Disktant: kolla upp http://www.myus.com/ - om du beställer från Amazon dit och sen låter dem skicka prylarna till Sverige så lär du slippa de avgifterna



varför skulle man slippa tull? paketet kommer ju i vilket fall som helst att komma från utanför EU.
har ingen koll på myus, men det borde väl bara handla om att man ska kunna få en försändelse vidarebefordrad till sig om ett företag inte skulle skicka utanför staterna.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav Disktant » ons 06 jun 2012, 21:57

maltjik skrev:
MickeAlm skrev:Disktant: kolla upp http://www.myus.com/ - om du beställer från Amazon dit och sen låter dem skicka prylarna till Sverige så lär du slippa de avgifterna



varför skulle man slippa tull? paketet kommer ju i vilket fall som helst att komma från utanför EU.
har ingen koll på myus, men det borde väl bara handla om att man ska kunna få en försändelse vidarebefordrad till sig om ett företag inte skulle skicka utanför staterna.



Ja tjänster liknande myus är ju bara bra att ha när säljaren inte skickar utanför USA eller liknande
Användarvisningsbild
Disktant
Admin
Admin
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:49

Re: Gitarr från Amazon eller Thomann?

Inläggav MickeAlm » tor 07 jun 2012, 10:22

Tull slipper man så klart inte, men som jag förstod Disktants problem var att säljaren försökte lägga på en alldeles för stor avgift per automatik? Min tanke var då att om han skickade via Myus så skulle den avgiften inte läggas på, utan skatterna skulle räknas ut av tullen enligt normala taxor och därmed bli mindre?
MickeAlm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 11:21


Återgå till Faq

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Reklam