• Reklam

Tyskar

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Tyskar

Inläggav Racing » mån 25 mar 2013, 01:26

Som ngr av er kanske läst tex på Bojen har jag sedan en tid tillbaka rotat runt i div gamla tyska rörförstärkare.
Anledningen e eg ganska enkel,å det är att dessa som original oftast låter fullkomligt meningslöst med moderna mått mätt och därför ofta e mkt billiga i inköp.
Vad vidare e så e det oftast mkt mkt genomtänkta konstruktioner,varför man som moddare mer eller mindre kan fokusera på att just..forma ljud. Naturligtvis då med förbehållet att dessa gamla krigare nästan undantagslöst behöver renoveras vad avser elektrolyter osv efter 50-60års bruk.

Bild

Ett sådant fabrikat är Klemt/Echolette.
Ett märke som grundades av en Hans Bauer (Echolette alltså),å en del av finessen med det e att Hans var musiker. Till skillnad från många andra fabrikat vid tiden drevs alltså Echolette av ngn med lite vett kring hur det skall låta,å...det märks när man skevar igång gamla Klemt/Echolette maskiner än idag.

Bild

Men det stoppar på inget sätt där. Företaget Klemt som tillverkade förstärkarna för Echolette var ett företag med god insikt i vad som krävdes vid tiden,och de tillverkade sedan tidigare elektriska mätinstrument samt en stor del av det som gick åt i film å ljudutrustning för europeisk filmindustri. Företaget hade högsäte i Munchen fwiw...
Bauers samarbete med Klemt hade mao fler tillgångar än bara hur det lät. Tex e maskiner och lådor med Echolette emblemet mkt mkt lätta,men genom föredömligt god design ändå starka som fan rent fysiskt.
Tex har Klemt maskinerna chassie i lågvärdigt rostfritt stål. Varför lågvärdigt? Jo..lågvärdigt rostfritt är magnetiskt..å iom att det är magnetiskt/ferritiskt så kan det användas som signalskärm.. ;)

Bild

Så genomgående är alltså Klemt maskinerna såväl väldesignade som fan som lätta och portabla...å i sin tur oftast "tillräckligt" effektstarka.

Jag gissar annars kvalificerat att många av er aldrig hört talas om fabrikatet en gång,å det e på sitt sätt bra å dåligt på samma gång. Bra..för att det gör Klemt maskiner billiga...å dåligt för att det nu med ngr år under bältet med detta för min del mer å mer framstår som några av de mest väldesignade rörförstärkare som sett dagens ljus.
Ja.
De e så bra.

Bild

Storebror i sammanhanget 1963 var Showstar S40. Som namnet antyder en maskin som angavs till 40w uteffekt,men var i det medveten om att det nu handlar om RENT ljud. Mao...en Showstar som byggs om lite blir en precis lika högljudd best som vilken 50w Marshall eller Fender som helst.
Kretslösningarna i Showstar e till grad fulla av nytänkande och ironiskt nog har de många ggr kallats "Plexi kopior". Blir ju lite löjligt i ljuset av att Showstar såg världens ljus redan ngr år innan Marshall Plexi var en ilning i pungen hos Jim en ggn...
Mao så vart Klemt designen före de fabrikat vi idag ser upp till. En bra tid före rent av.

Men givetvis finns det mer till det hela än vad som möter ögat,å när man börjar särskåda en Showstar med lite kunskap så kan man inte annat än hänföras av vad tyskarna hade åstadkommit. I en tid när "made in Germany" verkligen betydde något.

Bild

För er med lite mer kunskap säger jag tex...kolla in den presence kontroll lösningen ;) . Någon tänkte färdigt.. Å maskinen e full av sån´t här. Inte bara vad avser kretsen utan även vad avser byggsättet...
Å...slutresultatet då en affär på...9.5kg. :punk:

Bild

Bild

Echolettes lådor i sin tur tillverkades av Isophon i Hamburg. De av er som tex testat gamla Dynacord lådor vet hur rent ut sagt uberbedrövligt de låter...men så icke när det handlar om Echolette/Isophon´s grejer.
I fallet med lådan på bilden e det en ET-100 baslåda med ett par Isophon 30/37 i å det är inget kort på helt fantastiskt välljudande gamla äkta AlNiCo högtalare. Mao vintage ton så det fan skriker om det.

Bild

Det skall sägas direkt. Det jag gör med dessa maskiner e att jag gör om dem så de blir enkanaliga. I det sätter jag den ena kanalens förstärkningssteg i serie med den andra kanalens...å voila så har vi skapat oss en sk highgain krets. Däremot rattar jag dem inte för "heavy metal dist",utan använder de 4 gainstegen för att skapa komplex rocknroll.
Original se...e ljudet i dem inte sådär jävla kul nämligen. Ganska hårt å ganska skrikigt. Men..lätt ordnat att förändra den biten till ngt MYCKET mer användbart för modern rock.

En Showstar med vita rattar är...en helrörs variant som endast tillverkades 1963. Till modellåret efter hade Klemt reviderat konstruktionen genom att göra ingångsstegen med högspänningstransistorer.

Bild

Å modellen döptes så om till "L".
Dessa maskinerna e precis lika bra grejer som den ursprungliga helrörsvarianten varför jag helt enkelt när jag bygger om dem sliter ut transistorskiten å gör en kopia av helrörskretsen rakt upp å ner bara.

Bild

Å L modellen känns då igen på att den har svarta rattar.

När så Showstar hade ngr år på nacken reviderades konstruktionen igen,å denna gången för att bla lösa mera effekt. De två EL34;orna i arslet...blev till 4st,å därmed 100w. I det läget kallades de för 100S alt för Mustang.

Bild

Bild

Skillnaderna e små,men de finns där iaf. Den första bilden alltså min -63a,å den andra bilden e min -65a L.

Bild

Det där e summerat sagt en mkt kompetent och fysiskt LÄTT rig för rocknroll. Hela vägen upp till -90tals metal skulle jag vilja påstå.

Bild

Å kort därpå sprang jag på ytterligare en L...åxå från -65. Sanningen att säga ett enda serienummer ifrån den andra.. :like:


Bild

;)

Bild

Å även den fick sig ett rör längst fram istället för transistorbjäfset som synes.

Bild

Å där e verkligen "tysk" ordning på precis allt. INGET,inte ett endaste jota,har lämnats åt slumpen i dessa maskiner. ALLT kan försvara sin plats å osar verkligen genomtänkt så det sjunger i skiten.
Men...så var dessa maskiner verkligen inte billiga som nya heller...

Bild

Just denna sista L hade man moddat med grönt filter till belysningen. Rena Hulken...men samma skit annan dag för den e på inget sätt mindre förstärkare eller sämre för det.

Bild

Just nu renoverar/moddar jag ytterligare en -63a för en lite yngre kille som fullkomligt fastnat i tonen dessa maskiner e kapabla till. Det hör till saken att Klemt omfamnade ny teknik i alla ändar varför preamp rören e det som var vidareutvecklingen av ECC83. Ett rör som heter ECC808. Lite halvdyra att köpa NOS idag men som jag ser det värda varenda spänn...å preamp rör e nu inget man byter varje år direkt heller,så..no harm no foul egentligen. Jag har iaf lagt upp ett litet lager av dem..å lär skaffa fler med tiden.
ECC808 anges av många som ett bra sk "Hi-Fi rör". Bullshit e mitt svar på det...det är ett alldeles FANFUCKINTASTIC rör för distat sound! Å de det har med sig bortsett från att vara rikt på övertoner när man pushar det e att i andra änden...så vrider man bara av volymen på gitarren...så låter det fanimig som man varit borta vid förstärkaren å kranat om hela lortet för att lira cleant.
Japp. De e såpass mkt bättre på att behandla signal.

Så mkt...för Showstar S40. Tilläggas kan,å skall,att där fanns en systermodell som heter BS40. Det e i grunden samma förstärkare fast mer utpräglad vid tiden för bas. En skillnad vi idag mer eller mindre skiter fullkomligt i...å mkt riktigt gör de båda maskinerna i princip samma sak. BS40 har däremot inte de lysrör i fronten som Showstar 40 har...samt att den saknar det optiska tremolot S40 har som standard.


Bild

Så helt nyligen sprang jag på lillebror B30. Klemt...B30. Som namnet säger då en maskin som skall vara på 30w. Må vara hur det vill med det,men preampen e i detta fallet helt transistor. Fasvändare å slutrören e dock...rör.

Bild

Slutrören i detta fallet EN av de vidareutvecklingar som gjordes av EL34. I detta fallet EL504,men maskinen levererades såvitt jag vet även med EL500.
504´an då en flaska jag arbetat med tidigare,och som effekt kommit att respektera stort,i bla DNS 120 Supreme. I detta fallet dock med avsevärt lägre sk B+ spänning..
I fallet med B30 tänkte jag därför att jag skulle göra ngt jag normalt INTE gör,å det var den enklaste preamp man tänkas kan ur rörperspektiv,dvs en enda ECC83 flaska,åsså skulle jag göra en "Orange AD30".
Dvs en lösning där jag använder en sk PPIMV pot å på så vis kan skjuta fasvändaren i omloppsbana...å få mig en ganska grovkornig dist med mkt hår på bollsäcken.

Bild

Även i fallet med B30 är allt sådär äckligt jävla genomtänkt. Ta i beaktan att maskin härstämmar från 1965.... Lödar man bort kablarna från trafona så sitter hela PCB´n i ett subchassie...som man lossar två skruv för att få ut å därmed har det så lättservat att det e rent skrattretande.

Bild

Att få till soundet i den var..enklare än jag hade förväntat mig. Fö e chassiet i samma lågvärdiga rostfritt som hos dess större syskon...

Bild

Å efter en del mysslande började man kunna skönja var detta skulle ta vägen. Där har vi en andra aspekt av dessa maskiner...för de passerar 30w när man e färdig med dem. Kom ihåg att de angavs till 30w när de matades med helt clean signal från preampen...
Det åsido.
En B30 e som en S40 som krympt i tvätten ungefär. Påföljden e att de e ÄNNU lättare...å väger in på 8kg. :cheers:

Bild

Å jag lovar. Skenet bedrar. Den låter ALLT annat än så snäll som den ser ut att vara! Det där e idag en bluesrock maskin av RANG!

Å vi kan la hejda oss lite där....å fortsätta vandringen bland de gamla tyskarna allt eftersom. Vad som varit tanken med denna extremt långa post e alltså att slå ett slag för att man i gamla Klemt,Dynacorder mm får ett MYCKET bra råmaterial att bygga ngt kul,vettigt och bra av,å det oftast då till en jävla rimlig peng.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Reklam

Re: Tyskar

Inläggav Tonjagare » mån 25 mar 2013, 01:39

Årets tyngsta inlägg tror jag. Frågan är om den låter lika tungt?

:thumbup: för mycket bilder!
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Tyskar

Inläggav Racing » mån 25 mar 2013, 01:54

En annan mycket underskattad,och väldesignad,tysk är Dynacord.
Dynacord som idag i huvudsak är känt för att producera highend PA grejer tillverkade ett antal olika modeller av rörförstärkare på 50 och 60 tal.

De allra första varianterna i form av div DA modeller mm kan vi kanske lämna därhän,men iom -60talets intågande blir det hela genast lite mer intressant.
Många av oss lite äldre har garanterat lirat på någon gammal Eminent PA historia eller ngt liknande NÅN gång,å kanske oftast gått därifrån med ett illa dolt hånskratt.
Nä.
De låter verkligen inte kul i originalskick nån av Dynacorderna. Men...det hjälper inte för sanningen att säga är det fortfarande väldesignad skit. Bara det att de som sagt var barn av sin tid,å då en era INNAN Mr Hendrix mfl klev upp på scen å drog reglagen i botten.

Bild

Ett sådant exempel är Dynacord Rex. I grunden en ganska avancerad,för sin tid, 112/110 combo som man nog åxå får säga var som Klemt maskinerna. Dvs lätt.
En Dynacord Rex i original e en affär på ca 20kg. Mao fullt portabel å ur det perspektivet gig/rodd vänlig.

Bild

Men det skall sägas rakt av,för att en Dynacord Rex skall ljuda vettigt..skall det till en del jobb. Utan tvekan e det så.

Bild

Det fråntar dock inte att de utgör ett helt formidabelt utgångsämne för den som e bevandrad nog att modda å meka själv. Gedigna och genomtänkta konstruktioner kännetecknar en Rex. Det hela känns på ngt vis rejält.
I likhet med de flesta andra lite större Dynacorder är Rex en maskin som använder sig av ett par EL34´or i arslet. Mao...finns där potential för lediga 50w med allt sagt å gjort.
Original e de angivna till 35/40 om inte minnet sviker.

BildBild

Jag för en bygger om dem ngt alldeles hysteriskt rent av,å som jag själv ser det iaf inte helt utan merit. Man kan säga att med lite insats får man sig en JCM800 2204 med mer separation å sträng....men som sagt,det kräver en hel del ombyggnad.

En svaghet just Dynacord har e att deras högtalarelement som jag ser det e RENE skiten. Det duger fanimig inte som brevpress en gång,varför man om man handlar sig en Rex i avsikt att skoja till den bör ha det med i budgeten att ett par andra högtalare SKALL till. Originalen e fö en halvmystiskt talande 12" åsså e det kombinerat med en 10". Å...de låter verkligen HELT för djävligt.
På det,som eftergift till det mkt rodd vänliga formatet för att vara en 212 combo,så e cabben på dem egentligen för grund för sitt eget bästa när man börjar få lite flås i dem varför det är vist att modda även den biten kan jag säga.

Bild

Kanske inte ser så komplext ut,men tro mig...där e gjort avsevärt mer än vad som möter ögat.

Bild

För att råda bot på det med att cabben e för grund för att fixa 2st 12" element intill varandra så installerar iaf jag en enkel skiljevägg mellan elementen. Skillnaden i ljud å uppträdande med å utan skiljeväggen e inget kort på brutal.

Bild

Å även en Rex mår bra av en sk PPIMV pott. De andra två som sitter i nederkant e dels en vanlig master åsså en presence pott. I färdigt skick e maskin fortfarande 2 kanlig,vilket den e original med.

Bild

Å här då uppmickad å checkad inför gig.

E en gammal Dynacord ngt att satsa på om man nu kan meka lite själv? Jag för en svarar iaf ett rungande JA på den frågan för hårdvaran man får i en gammal Dyna a bra skit. På riktigt.
Det skall nämnas att det som -60tals konstruktioner från Dyna finns ytterligare ngr varianter som e vettiga som utgångsobjekt. Vi har dels Twen,som e en "18 wattare" som arbetar med ett par 6V6. Åsså har vi Jazz samt Hall-Jazz som e ngt motsvarande fast med EL84´or baktill. Den senare fö med ett fjäderreverb som e det snyggaste fjäderreverb jag nånsin hört.
Men alla 3 av dem där ÅXÅ bra utgångsmaterial om man nu inte nödvändigtvis behöver de 50watten som ovan...
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » mån 25 mar 2013, 02:08

Bild

Sen då till en maskin som får sägas e vanlig i Sverige. Nämligen Dynacord Eminent.
Dessa fanns i ett antal tappningar på samma tema,men det e inte alla av dem som e intressanta för oss rörmekardårar. Den på bilden där e -64års modell...å året innan vart den i form av "Exquisit" (har jag för mig det stavas) som i grunden e samma maskin fast helt PTP byggd istället. Till -64års Eminent begåvades den dock med PCB. Kretskort alltså,men ingen anledning till oro....för det e ett TYSKT kretskort :lol: .
Hur som e detta alltså egentligen PA maskiner,eller...de var tänkta så.
Det medför att de har en helvetes massa ingångar,å alla i form av DIN jack. En standard ingen av oss med vett använder idag varför det första man får göra med en Eminent i min mening e att bygga om dem till tele såväl in som ut.

Oavsett är de bra utgångsmaterial. De e gedigna,de e genomtänkta å rullar å går TROTS år av misshandel å vanskötsel.

En fotnot i sammanhanget fö... Det är EXTREMT vanligt att signalkondensatorerna i gamla tysktillverkade maskiner läcker. Läcker som i läcker DC spänning,å se det kan vara direkt farligt.
Därför skall ALLTID ALLA av dessa gamla maskiner kollas av av ngn med lite kunskap i ämnet innan de ens övervägs att användas. Något annat e direkt vansinne! Det KAN om det vill sig illa kosta en livet...å se riktigt SÅ kul e den biten inte!

Bild

Det jag gör med dem när de skall ämnas för gitarrbruk e att kasta ut allt som inte behövs för just..gitarr. Innebär bla att alla de där ingångarna skrotas..å ersätts med ETT telejack. Räcker länge...
Sen bygger jag 4 stegare av dem..samt gör om fasvändaren från sk concertina (vilket Dynacord hade pippi på under hela -60talet) till samma typ av fasvändare vi hittar i Marshall/Fender osv. Det som kallas för en longtailed pair.

Bild

Genom att rensa hårt får vi en maskin som upplevs som städad som fan under huven,å vad vidare e enkel att se logik i rent kretsmässigt. Bra skit de....

Bild

Några små saker särskiljer en Eminent från det de flesta kan skaffa sig idag....
Dels har de en form av rördriven VU meter. Det sk "magiska ögat" som alltså blinkar i takt med effektuttag. Sen...e de rörlikriktade med ett GZ34 rör. En egenskap som inte blir så helvetes kul original,men som kan fås att funka EMINENT BRA :mrgreen: med lite kunskap å eftertanke. Rören e oftast gammal bra skit i form av Telefunken,Valvo å liknande och det e mkt sällan preamp rören behöver ersättas i dem.

Bild

Det här blir alltså åxå en hyggligt genomtänkt "50 wattare" med allt sagt å gjort. Återigen.."tyskt". Dvs genomtänkt å av hög kvalitet. I likhet med de andra maskinerna jag presenterat ovan...så skall de vara billiga om de inte e renoverade och/eller ombyggda. En Eminent idag skall som jag ser det betinga kanske 1500:- i orenoverat skick..eller iaf i den storleksordningen.
För de pengarna e det ofantligt både bra och kvalitativt utgångsmaterial.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » mån 25 mar 2013, 02:16

Tonjagare skrev:Årets tyngsta inlägg tror jag. Frågan är om den låter lika tungt?

:thumbup: för mycket bilder!


Ja. Utan tvekan ja. Å vad grejen e är att den 20e april skall vi träffas en helt hoper idioter uppe i Trollhättan av alla ställen för en nörddag. Den som e intresserad..bara dyk in.
Jag kommer MINST ha med mig två av Klemt maskinerna samt tillhörande 212 låda.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav maltjik » mån 25 mar 2013, 11:50

coolt!
grymt snyggt med backlightpanelen!
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Tyskar

Inläggav Burner » mån 25 mar 2013, 14:30

Vilken jävla avhandling, denna får läsas senare ;)
Användarvisningsbild
Burner
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2450
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 12:07

Re: Tyskar

Inläggav skägget » mån 25 mar 2013, 21:54

Jag har hört några av de där och jag instämmer i att det är rena rocknrollmaskiner vi pratar om. Eller som Jesper pratar om :)
Användarvisningsbild
skägget
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2803
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:58

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tis 26 mar 2013, 00:57

Tomas.

:lol: :lol:

Jafan. Har lödpenna. Kan själv. :shock:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Nyasu » tis 26 mar 2013, 01:17

Ja men, när ska du börja ge dig in på transistorer då?
Med enbart transistorer slipper man sådant!
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1955
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:24
Ort: Eskilstuna

Re: Tyskar

Inläggav Racing » ons 27 mar 2013, 02:29

Nyasu skrev:Ja men, när ska du börja ge dig in på transistorer då?


GAH!!!
FATWA FATWA FATWA!!!
:shock: :shock: :shock:

Lägg av! Du e ju fan läskig!

Som ren bot å bättring å för att motverka dålig karma känner jag mig fullkomligt nödsagad att lägga upp denna bild på mitt senaste scratchbygge.

Bild

Se! Fanimig inte ens kisel till likriktningen!! :punk: Arbetsnamnet på den där e "Hr Pinternagel". Kan Laboga tillverka en Mr Hector så kan fanimig jag göra en Hr Pinternagel (givetvis taget efter Dynacords grundare,Werner Pinternagel, no less).
Som synes bara en massa vackra,ädla rör så långt ögat kan nå. Värre än så,det e bara gamla NOS rör. :o
Senast redigerad av Racing ons 27 mar 2013, 02:47, redigerad totalt 3 gånger.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » mån 01 apr 2013, 00:14

Ja,det händer ju fan inte mukke porrigt en såhär seg dag iaf så..kan ju lika gärna fortsätta då.

Bild

Bortsett från att Dynacord tillverkade en hel dröse med olika EL34 variant maskiner så tillverkade de även en del maskiner som faller in under "18 watts träsket".
Däribland då denna Hall-Jazz.
En lite mer avancerad combo med ett av de mest välsjungande fjäderreverb jag nånsin hört. I detta fallet kan Fender i min mening slänga sig i väggen vad avser just den biten.

Bild

Ironiskt nog sitter själva reverbtanken samt dess trafo installerade i botten på cabben,å som kanske kan förstås e det därför viktigt att bakre plattan till att försluta cabben e på plats,iom att där ligger ~300VDC på de frilagda polerna.

Bild

Original e både Jazz å Hall-Jazz (Hall= tyska för reverb) försedda med denna powerhouse mäktiga 10" högtalare. Låter precis så jävla illa som man kan anta,fast värre ändå.
I ett slag skulle jag vilja påstå att allt i Dynacord högtalarväg låter just...för djävligt. E som man farit land å rike kring därnere å demonterat skiten från gamla nazistiska PA anläggningar.. SATAN va illa de låter för rocknroll!

Jazz e alltså då som kanske förstås en helt "torr" maskin. Dvs i kontrast till Hall varianten så har en Jazz inga effekter alls. Båda dessa maskiner arbetar med EL84´or längst bak.
Rent tekniskt får de sägas vara hyggligt genomtänkta,men orörda låter dem inte speciellt mkt kul asså...de GÖR fan itte de...

Bild
Å jafan. Rörlikriktat givetvis. En lösning som vissa gillar med småmaskiner..andra inte. Hur som så skapar en RLR en form av kompression som kommer med ökad last,å att man kan bottna en 18w utan att allt för många skriker sig hesa kan vi kanske vara överens om.

BildBild

Även Jazz samt Hall-Jazz såväl som "Twen" är föredömligt lätta combos. Välbyggda,å med en del friska tag vad avser moddning kan de fås att låta närmast hur mkt klassisk bluesrock som helst.



Twen då en maskin som iofs åxå e försedd med RLR men till skillnad använder ett par 6V6 i slutsteget.

Bild

...å vad vidare e är helt PTP byggd. Twen kommer nu iofs med en form av 12" men...underordnat..för det låter precis lika jävla illa det som alla andra av Dynas element



Går vi sen tillbaka lite till det med 50wattarna igen så tillverkades det innan den i Sverige mkt vanliga förekommande Eminent en maskin som heter Exquisit.
Till skillnad från Eminent då en maskin som e rent PTP byggd redan från fabrik.

Bild

Sanningen att säga känns hela maskinen MYCKET mer ålderstigen när man arbetar med den,men som vanligt med dessa gamla krigare kan man få till riktigt vettigt ljud bara man har koll på vad man håller på med.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » mån 15 jul 2013, 01:39

Bild

Har varit omsorgsfull å snäll mot en sånhär. En Winston GA-200.
I en tråd om tyskar?
Jafan.
E nämligen så,håll i hatten nu för det blir krångligt.... Att en Winston GA-200 egentligen heter Echolette GA-200E. Å det där med Echolette känner vi ju igen nu.?
Å mkt riktigt....
Men.
Denna e tillverkad 1969...å se 1969 köpte Dynacord varumärket Echolette av Hans Bauer. Å..Echolette ägde tydligen tillverkningsrättigheterna för det som tillverkades för Echolette av Klemt i Munchen när det begav sig,å just DEN biten hoppas jag alla fattat vid det här laget att gossarna på Klemt fick snubbarna på Marshall/Hiwatt/Selmer å allt vad de e att framstå som amatörer rent tekniskt.
Så...
En Winston GA-200 e alltså en Echolette GA-200E. Som såldes genom Dynacords försorg under mkt kort tid trots att det egentligen var en Klemt design,som Hans Bauer hade specat den.
Ni e me va? :mrgreen:

Poängen var den att även våra surkålsätande halvgrannar hade hajat att Mr Hendrix hade äntrat scen..å namnet Echolette vart inte så gångbart i anglosaxiska länder. Länder där man talade engelska.
Därför blev Echolette GA-200E hastigt å lustigt till Winston GA-200. GA för "guitar amp". Men..fan trot,för i likhet med föregångaren Showstar 40L hade Winston transistor ingångssteg. De facto var en GA-200 bara en Showstar 40L i annan förpackning å...på 100 watt. :shock:

Den jag la rabarber på här var nergången. Som fan. Till den grad att jag mer eller mindre bytt ALLT i den. Å på det gjort den till 2 kanlig helröris. Meeeeeen...bra skit blev re!!

Bild

Me chassie i aluminium..burar kring trafona...å numer med,som vanligt i mitt fall,både master å PPIMV.

Bild

Unik? Jaa...de e sällsynta redan original,så det får man nog fan kalla den! :punk:

Bild

Å se många rör blir det. I detta fallet utbytta mot nya ryska 6n2p-EV som e en milspecad modern variant av ECC-83 kanske man kan säga. Oavsett...det råder vad vidare e tysk ordning på tingen va... :lol:

Bild

Å här då i sin naturliga miljö. Om den kan? Fokking gissa... :mrgreen:

Bild
Senast redigerad av Racing mån 15 jul 2013, 01:41, redigerad totalt 1 gång.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » sön 06 okt 2013, 01:31

Resan med de gamla tyskarna har fortsatt för min del.

Winston maskinen ovan med sin helt sjuka mängd kraft har sedan den blev klar varit den maskin jag använt mest. Såväl vid rep som gig,med båda banden. Så..den har fått bekänna färg,och i det fått omdömet att den låter bra. Som i sjukt bra. Joo...

Bild

En snubbe jag känner bad mig förbarma mig över en gammal Hohner Concertophon III. En 18w...som var i mkt mkt dåligt skick. Efter lite kärlek å allmän TLC så kom den dock tebaka till liv... Så nu handlar det mest om att rikta maskinen tvåfalt enligt ägarens önskan. En kanal för gitarr,åsså en kanal för munspel!!
En inte helt lätt kombination kan jag meddela!

Det skall sägas att en Concertophon e INTE av den byggkvalitet jag vant mig vid från tyska byggen. Den e snarast ihophafsad,vek och allmänt lite vinglig. Fråntar oavsett inte att de låter bra.

Bild

Nån hade nerför vägens tand byggt om den från en LTP fasvändare till en concertina. Å i det använt komponenter som inte ens skall i närheten av en röris...FRÅGA mig inte ens varför.

Bild

Ett tag var jag å ryckte i den här Blixt Gordon inspirerade gamla PA prylen. En Dynoacord MV-120. Ca 150 helt vansinniga watt av tysk urkraft,men den sprang iväg i pris såpass att det hela blev rent löjligt. Men..cool e den! :mrgreen:

Bild

Det de bla blev istället var denna Hohner Orgaphon MH-50. En ganska udda byggd maskin med mkt ...skall vi kalla det nytänkande (den e sannolikt från 1963)
Den håller jag på att omvandla precis nu faktiskt och var det tar vägen.? Ptja..u tell me,men tanken e att det skall osa rocknroll om skiten iaf. Efter att ha haft den på arbetsbänken å pysslat med den ngr dgr nu så e den i vart fall tebax i fornstor form...levererar de där 45watten cleant de anges till. Men se,de e det den gör åxå.
Värt att nämna e att den bortsett från att vara lite annorlunda i design har ett helt enormt vackert arbetande tremolo såväl som reverb. Denna Orgaphon (bli INTE lurade av namnet!) är det diametralt motsatta från Concertophon maskinen ovan. Om än att den har en del lite lustiga lösningar e den iaf mkt stabilt byggd. Milt sagt.
Min tanke e att göra den antingen till en 2 eller 3 kanalare (original har den SJU ingångar!!!)

BildBild

Bortsett från Hohnern köpte jag mig även denna OTROLIGT vackra Bauhaus designade gamla Dynacord DA-15N. N..för "normal". Dvs..utan tremolo. En maskin jag de sista dagarna milt sagt dels fått fart i,köpte den trasig,men vad vidare e moddat till att låta...*harklar mig* :mrgreen: ,skall vi kalla det riktigt riktigt tung å skitig blues alt rock.
Mkt mkt roligt att ta del av en maskin som såvitt jag nu vet e tillverkad 1953 som e i det skicket.

Bild
Bild
Bild

På det handlade jag denna extremt illa tilltygade gamla Dynacord DA-16V från 1960. V för vibrato då. En maskin som iofs fungerade,men den brumma ngt helt för djävligt å gav kanske 1w..istället för de 18 den skall.
Iom att den nu var så misshandlad drog jag mig inte en sekund för att verkligen göra en hotrod av den..

Bild

Det hela tog form å....

http://www.youtube.com/watch?v=ACsk3HG3lqs&feature=player_embedded#t=0

E tvåkanalig numer..å sådär låter den när den vrålar ut 18w i den vildare av de två kanalerna.. :mrgreen:
Ful e den iaf så de räcker å blir över!
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Reckless Mike » sön 06 okt 2013, 09:35

Racing skrev:Bild



Mig lurar du inte. Det där är ju en Kemper!
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Tyskar

Inläggav Racing » sön 06 okt 2013, 13:35

:mrgreen: :mrgreen:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 17 okt 2013, 00:18

Den äldre DA-15 maskinen vart till slut lite av en handfull.
Dels e den ju mkt "gammaldags" byggd i det att båda trafona sitter skruvade i baffeln (!!) men samtidigt i det med val av div rör osv,å som riktigt stor avvikelse mot den senare DA-16 maskinen använder den inte droppresistor i första smäll utan en choke.
Med de B+ som ligger för handen blir det sådär med moderna EL-84´or,så jag tog det säkra före det osäkra å installerade zenerdioder för att säkerställa behövligt spänningsfall mot skärmgallerna.
Anledningen till att jag tar upp det e att detta inte på ngt vis e unikt för DA-15 maskinen utan detta gäller generellt när man arbetar med lite äldre maskiner.
Ta kort sagt inget för givet.
Hur som helst blev det mer arbete än vad som var tänkt...

Bild

Kabelmattorna mellan förstärkarchassiet och trafona fick helt enkelt dras nytt. Kablaget som satt där e dock 60år gammalt,å det räckte man vidrörde det för att kablar skulle gå av osv...så det var nog var det var det...

Bild

Samtidigt e maskinen ifråga byggd i en tid när man producerade grejer för att de skulle HÅLLA. Så..pottar mm var bara att muttra isär å rengöra så vart det all systems go.

Bild

Demonterade ett av jacken,som har en standard som inte finns att tillgå längre iaf,å där installerades så en master. Maskin e nu 2 kanalig å har då dels gainpott för resp kanal,dels volym...dels en global tonstack i form av en James samt..en master. Å de 18 watten gör allt det de skall.

BildBild

Får allt säga att jag tycker det e en vacker gammal maskin med. Materialen som är inblandade e äkta på ngt vis... Vidare e den väldigt liten å kompakt,samt i sin tur lätt.
Saken e den att dessa små små combos skall man eg se som toppar när vi snackar gig samt rep. Råkar bara vara så att det e toppar med en inbyggd liten högtalare,å tack vare det med pottarnas uppsättning innebär det att man kan ta med sig dessa små "toppar" hem...å ha att öva på hemma i lägenheten med bibehållet rörhäng utan att riskera att bli vräkt.

Bra skit. Frän skit,iaf i min bok. Den röda DA-16 maskinen har jag använt vid rep ett antal ggr nu å den ryter ifrån bra,trots den ganska begränsade effekten. Mkt bottnade i dess tonala fokus menar jag. Låter helt enkelt SVINBRA till rock... :punk:

Men.
Original elementet-en i DA-16 maskinen e dels långt långt förbi bäst före datum och vad vidare e på typiskt Dynacord maner inte direkt tänkta för dist. Sanningen e att original elementen i en DA-16,de e alltså 3st,låter helt bedrövligt illa.
Det som i sin tur sitter i den lite äldre DA-15 maskinen e bättre...(där sitter det "bara" ett"). Där märker man att det liksom lite mer förutsättningslöst handlar om ett gammalt typ 8" AlNiCo dito..
Ok men inte bra,men givetvis med en helt bedrövligt låg verkningsgrad vs vad som finns att få idag.

Så. Nya element stog på agendan. Problemet med det e att combo cabbarna inte bara är små...de e dessutom grunda,vilket diskvalificerar de flesta normala 10" rakt av. Så e läget liksom...
Så jag pejlade runt länge...tills jag hittade ett par Weber 10" AlNiCo här i stan. Varianten med ribbad kona...å se det var bra det eftersom båda maskinerna tack vare sina kombinationsrör i PI position producerar diskant så det räcker å blir över...

Bild

16 maskinen var förste man te rakning...å genom att försänka rimmen på högtalaren i baffeln samt montera av dess bakkåpa så gick det alldeles utmärkt.
Å...steget upp i ljud e inget kort på kolossalt. ENORMT stor skillnad,å som den står nu skulle säkerligen mången gitarrist kunna tänka sig att lira med den rakt upp å ner. Även vid gig å rep.
Men..som sagt,e inte så det e tänkt från min sida. DA-16 maskinen blommar ut ngt så helt förbannat i samband med att man låter den tala genom tex en sluten 212 att det finns ingen jämförelse... Så det e allt fortfarande tänkt som så att 10"arn där e till för att kunna använda maskin hemmavid.

Nöjd? Ja. Skitnöjd rent av.

Återstår så att ge DA-15 maskinen samma behandling.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 17 okt 2013, 00:57

En Hohner var det så..
En mkt mkt udda maskin som det visat sig,å det faktiskt helt genomgående. Nu skall jag inte tråka ut er alldeles,men..denna har varit mkt jobb. Kanske framför allt i att åtgärda div som jag ser det rena designmissar. Den e INTE byggd med samma eftertanke som tex en Klemt och får i det nog sägas vara direkt "otysk".
Så ngr direkt farliga punkter sett ur perspektivet elsäkerhet är åtgärdat,å då med moderna material.

Först som sist har det aldrig varit på tanke med ngt annat än att denna lilla oskyldiga babyblå å grå maskin skulle bli ngt annat än en hotrod. Som ovan...det slutade med en 3 kanalare lagd som "hardwired",dvs kanalerna mixas via mixerresistorer. Två ECC-83 kanaler,en mild å en vild,åsså en EF-86 dito.

Bild

Slutrören e lite udda. De e en kvartett PL-84´or. Hohner anger maskin till 45w medelst dessa,å efter att nu ha tagit del av maskins kapacitet får jag säga att det betvivlar jag inte en sekund. Missta INTE detta för ngr vanliga EL-84,å troooooooo mig när jag säger att de definitivt verkligen inte "bara e EL-84´or med behov av mer glödspänning" (de använder 15VAC mot normala 6.3VAC)

Bild

Å rör. Rör så långt ögat når. En Hohner Orgaphon MH-50 e såpass gammal att allt e rördrivet. På det är det i sanning,i original,verkligen en gammal "instrument förstärkare". Antalet ingångskanaler e ju närmast bizzart...
Men rördrivet tremolo..rördrivet reverb...å nu då efter min insats även rördriven loop.

Bortsett från att den nu använder lite annorlunda slutrör så e de vad vidare e uppsatta med en inte fullt så vanlig fasvändarlösning med dagens ögon. Den arbetar via ngt man kallar en paraphase,vilket då e en av de äldsta PI lösningar som finns.
Har lekt med de som kortast vid tidigare tillfällen å verkligen gillat det "råa" de tillför. Även PI´n e fö ett ECC-83.

Bild

Elsäkerhets tänkandet var vid tiden dock inte det som det är idag. Den där kopplingsplinten uppe på nättrafon innehåller på sina håll 400VDC...å ligger helt frilagd. I sin tur e två av lytarna kopplade i serie,vilket medför att chassiet på den längst till vänster håller ~200VDC... :shock: :shock:
Å se där kan en glad gitarrist köra in näven,tex för att ruska om ett rör som glappar eller ngt liknande vid behov. Bristen på respekt för folks liv i sammanhanget kan man kanske kalla direkt påtaglig,för vem FAN skulle misstänka det i denna tid??
Men. Märk väl storleken på nättrafon. Sätt det i paritet med angiven effekt för maskin.. ;)

Bild

Men som sagt. Mycket tid har spenderats med att helt enkelt "städa" konstruktionen. Sådär tex..får det fanimig bara inte se ut. Framför allt inte från fabrik.

Bild

Nya effektrör i form av en kvartett PL-84 installerades å justerades. Det hör till saken att PL-84 ursprungligen togs fram som ett TV rör och att det därför fortfarande idag finns att tillgå i drivor= billigt. De tillverkas inte heller längre varför det enda man får fatt i är sk NOS rör.

Bild

Iom antalet kanaler så är de flesta av kanalerna enkla 1 stegare. Gör ju ingen glad direkt...men..till skillnad från många andra tyska maskiner använder Hohner gamla engelska mustard kondningar. Ren hårdvaluta idag.

Det skall sägas.
En Hohner MH-50 i originalskick löser EN sak. Cleant ljud. Samtidigt e det nog ett av de bättre clean ljud jag upplevt och såväl tremolot som reverbet e rent ut sagt i världsklass.
Så till den grad i min mening att de ger tex en Fender Twin "a run for the money" alla dar i veckan. Dist däremot...not so much.
Spelar eg ingen roll om man använder pedaler för hela preampens arbete hålls i originalskick nere å det GRÖVSTA,å det tar man igen med ett enda EF-86 driversteg i slutstegsdelen innan fasvändaren. På ren svenska innebär det att överstyr du de stackars ingångsstegen så mkt du vill...det hjälper inte.
Det ligger original inte mer än 300mV ut från preampen peak to peak när man tar i med guran så man känner bajsmak i mun...
Å att i sig överstyra ett EF-86,som den pentod den är,så långt in i signalkedjan e nog inget att rekommendera iaf...de låter nämligen inte speciellt snyggt vid överstyrning utan KRAFTIG ombyggnad vad avser kringkomponenter.

Bild

Den där livsfarliga å rent idiotiska kopplingsplinten uppepå nättrafon ersattes med denna kontakt. Nu kan man köra ner fingrarna där utan att riskera att få sig en sketen iaf... Å de där "tornen" till kondensatorer ersattes med axialer som alla byggdes in i chassiet istället. Bra där liksom...

Bild

I andra änden av slutstegschassiet i sin tur installerade jag en chassie RCA plugg för signalen från preampen. Ville ha den separerad från resten av mattan..

Bild

Åsså byggdes en preamp upp. Som trekanalare och med genomgående friska komponenter där så behövdes. Mer prydligt..får jag nog åxå sträcka på mig och kalla det..

Bild

Som kanske bekant för en del gillar jag det en sk James tonstack för med sig. Original är bara en kanal försedd med det av de sju....men se nu e där tre kanaler,å samtliga e uppsatta med varsin James. Iofs med lite avvikande värden kanal för kanal då..

Bild

Hängslen å livrem. Den där jätte nättrafon e lindad med in alles FEM glödlindningar. Flera av dem med balanspott. I princip har var å ett av preamp rör paren sin egen lindning. Overkill var ordet tror jag..

Master å sk PPIMV installerades...å maskinen började ta form.

Å..där e vi framme vid ikväll. Har fortfarande att labba fram att få ett vettigt reverb såväl som tremolo...men skit nu i det..för ikväll har jag använt maskinen vid rep å..trenden den satt håller i sig.
Denna maskinen e nämligen annorlunda. Även att använda.

Jag har ALDRIG förut upplevt en maskin med den definition å strängseparation som denna Hohner! INGET rör den på de punkterna!! HEEEEEELT sjukt!!

Så så mkt kan jag säga...det kommer bli fler sådana här allt vad det lider och jag hittar dem för detta e helt enkelt för bra för att inte producera fler.
En normalbegåvad gitarrist skulle ledigt kunna hitta sitt nirvana i dessa. Japp. Så bra e dem.
Å effekten av de där PL-84 flaskorna i sin tur e att dessa maskiner i kontrast till "vanliga" EL-84 maskiner e att den kan leverera botten även under tung dist som närmast e rent löjlig. :mrgreen:

Så jo. Ser ni en Hohner MH till salu..knip den. För..som detta verkar vilja sluta kan jag säga att även om det e lite jobb att ta in dem i det 20e århundradet så edet LÄTT värt varenda sekund när den väl står där å ryter.
Hohner MH-50 e nämligen som sagt en..udda maskin. Ur alla perspektiv,å vad avser ton,attack,separation osv..blir det fan inte bättre menar nog jag.
Vid repet ikväll så skakade ngr av bandmedlemmarna bara på skallen å den. Den andre killen som lirar gitarr i bandet fick höja rejält på 100wattarn han använder för att hänga med i svängarna å trots att den då e artikulerad som fan,trots denna helt fantastiska strängseparation osv osv så känns det rent ljudmässigt ingenstans hård eller påträngande.
Heeeeeeeelt makalöst!
Hohner MH-50 FTW!! :shock: :cheers:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Forsman » tor 17 okt 2013, 01:17

Nice läsning som vanligt! Fler videor efterlyses också! Behöver inte vara varken långt eller bra spelat, ljudkaraktären kommer fram ändå ju! Att det är via inspelningsmackapär får man ta med i lyssningsaspekten också!
Ta ett ackord och vrid på rattarna också, alltför ofta så har personen i videon rattat in vad denne tycker låter bäst, men just vrida på rattarna och klinka säger extremt mycket tycker jag! Keep it up! :smile:
Senast redigerad av Forsman tor 17 okt 2013, 01:18, redigerad totalt 1 gång.
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 17 okt 2013, 12:53

Jupp Forsman.
Vi kommer dit.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 05 dec 2013, 12:53

Vi fortsätter denna tyska odyssé.

I detta fallet vart det en gammal handbyggd Suprem från 1963 jag kom över via tyska e-bay. Vad det visar sig en mkt mkt genomtänkt historia.
Imponerande rent av.

Bild

Modellen heter Suprem Club Deluxe,där deluxe innebär att den arbetar med ett likriktarrör som heter GZ-34,som vi tex hittar i AC-30 mfl,istället för ett EZ-81 som annars e standard i den "vanliga" Club.
Club e en 3 kanalig historia med ett par EL-34´or i arslet,vilket med GZ-34´an ger förhoppningar kring ~50w i uteffekt.

Bild

Screen´ad akryl måtte fan varit riktig high-tech 1963 gossar! :punk:

Bild

Till skillnad mot många andra tyska maskiner vid tiden har en Suprem Club både DIN och tele ingångar. En volympott per kanal åsså en 2 bands stack.

Som maskin kom till mig fungerade den inte alls,men det tog inte långe stunden att åtgärda. Huvudproblemet med den visade sig vara att ALLA kopplingskondensatorer på vanligt tyskt maner läckte. Som såll. Ut mot en av pottarna låg där 200VDC :shock: Inte helt hälsosamt kan man säga!

Bild

"Cockpit" ser ut sådär. Poängen e att detta e en maskin som verkligen gör skäl för det gamla tyska namnet "kofferverstärker". Dvs,man snäpper dit luckor så ser maskin bokstavligt ut som en resväska. Såväl baffel som kontrollenhet sitter då väl skyddat.

Bild

Iom att märket har lite kultstatus bland de tyska som e "in the know" så e dessa maskiner inte helt billiga ens i trasigt tillstånd. Roligt nog visade sig denna maskin vara i ett helt sjukt fint skick,å alla original gamla Telefunken samt Siemens rör satt kvar. Med ett lysande undantag,röret till reverbets driver,var alla vad vidare e i rent prima skick.

Bild

Maskin e byggd på gammaldags vis med en nedre slutstegs/nät del och en övre kontroll/preamp del. Två EL-34´or som synes och ett GZ-34.

Bild

En punkt jag upplevde sådär är att maskinen e vad man kallar helt "hardwired". Dvs allt e draget som kabel till komponenter,socklar och vad det nu e. Det i sig e en femma,men som sagt..kraven på elsäkerhet ser lite annorlunda ut idag.

Bild

Å preampen då. Med dessa FÖRBANNADE alltid lika läckande tyska gamla kondningar. Här rensades totalt kan jag säga. Min idé,vilket det numer även e,var en vettig tvåkanalare med rördrivet reverb. Bra där.

Bild

Ah! The good stuff! :cheers:

Bild

Original trattarna. Har hört värre än dessa gamla AlNiCo element,men det skall fan veta att ngr gamla Celestion blue´s e de då rakt inte. Till slut fick dessa respass.

Bild

Reverbtanken var en gammal mindre Hammond enhet som visade sig behöva lite kärlek den med då maskin förefaller varit lagrad lite fuktigt på ngn vind eller liknande. Japp...satt fast i ett par limmade bitar svamp...korrekt :mrgreen:

Bild

Å efter lite arbetsinsats låg de tre huvuddelarna,slutsteg/pream/reverb,på bänken och det hela fungerade.

Så?
Hur låter då en original Suprem Club? Ja,det skall sägas att det i likhet med många andra tyska maskiner från tiden e en clean stärkare eg,men sanningen e åxå att de kan distas. Å faktiskt inte 100% utan merit iaf.
Kanske inte den formen av dist vi uppskattar och jagar idag,men iaf inte lika illa som gamla Dynacorder och liknande.

En Suprem Club DL var en mkt dyr maskin ny. Tillverkad i det lilla samhället Leinfeldten strax söder om Stuttgart helt för hand när det begav sig.
Vad är det jag uppfattar som så imponerande då?

Joo...att en maskin av denna kalibern tryckts in i en så jävla liten å LÄTT cab att vi talar UNDER 15kg. En 50w rörlikriktad combo byggd som en stridsvagn..UNDER 15kg. Från 1963.
Sug i er den! Fan,dit når ju knappt en Laney LC-15 en gång! Mycket av det vunnet i att man ersatt en massa tung spånplatta,vilket ju oftast används i cabbar,men tunn plyfa..och ett fackverkskonstruktions tänkande.

Bild

De tre enheterna var ju fastlödda mot varandra i kablaget. Helt meningslöst korkat om man ser det ut service perspektiv. Därför försågs såväl preamp som reverbtank med kontakter en ggn för alla. Preampens dito,iom att den bär högspänning,givetvis av säkrad variant.

Bild

Preampen byggdes om totalt. Inte en skruv sparades sånär som på socklar å pottar,och vad vidare är installerades för elsäkerhetens skull ett antal sk lödstöd. Dvs att nu är alla komponenter upphängda solitt i lödpunkter i respektive ände.

Bild

Slutstegsdelen fick sig ett extra hål som fylldes med en PPIMV pott. Original DIN högtalarjacket byttes mot ett brytande Cliff. Innebär att har man inget i jacket arbetar maskin som combo,sticker man ngt i jacket arbetar den som topp.

Bild

Lika samma för preampen. Brytande Cliff jack. Vad vidare e "färgkodat" nu då. Svart ingång e snäll...å vit ingång e där det händer en hel del mer..

Bild

Å den snälla ingången har även en brytare som aktiverar en booster funktion. Totalt sett har detta gjort maskinen mkt mkt bred i vad den är kompetent till.

Bild

Iom att jag byggde om preampen såpass kraftigt som jag gjorde,och iom att reverbet e helt ställbart i ingrepp per kanal,fick jag till slut krypa till korset och installera ett extra rör för att få till reverbet helt. Många preamp flaskor e ´re... Den lite längre flaskan e ett ECL-80,resten e ECC-83´or.

Bild

Hade ju gett mig fan på å få dit en modern 12" tratt för att göra denna fantastiska maskin modernt användbar. En uppgift som pga combons litenhet visade sig vara enklare sagt än gjort. Som ni ser sticker bla magneten ut över sockeln till likriktarröret.

Bild

Efter en HELVETES massa mätande blev det hela såhär. Tight..e bara förnamnet! Som ni ser bytte sockeln och kontakten till preampen plats,men det till TROTS handlar det om frigång på millimeter när!

Bild

Det där tror jag ger en ganska bra ide om cabbens litenhet. Tratten e alltså en helt vanlig 12´a. Baffeln skar jag med överhandsfräsen,och denna gång i lite tuffare platta.
Detta till trots har totalvikten fortfarande stannat precis under 15kg. Portabelt e fan bara förnamnet.

Bild

Mjo. De e tight. Som FAN :mrgreen: .



Sådär lät den tills för ngr dar sen. Efter det fick jag bättre ordning på reverbkretsen vilket gjorde att maskin fick ännu bättre definition.

Nu...återstår lite baffelmaterial,så e denna färdig.. Å det kommer bli fler sådana här allt eftersom jag hittar dem.

50w. Vintage. Full av gamla riktigt bra rör. Två mkt breda kanaler. Låter modernt. Under 15kg vikt.
Fan,det här e vad tillverkare av combos IDAG borde ta lärdom av,för det där e ngt som ju mer eller mindre definierar varje gitarrists våta dröm!
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav maltjik » tor 05 dec 2013, 14:29

coolt som fasen! de är ju himla snygga också.
hittar du alla på tyska ebay, eller?

den där supremen verkar ju väldigt praktisk. har du locken till högtalaren och där bak? det är ju en smart lösning för att säkra upp under transporter. och om den är så kompakt och så relativt lätt är det ju en stärk som är idealisk att kunna ta med sig!
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 10:20
Ort: skrockholm

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 05 dec 2013, 23:42

Japp. Den är komplett med "luckorna".
Faktum e att med undantaget av att jag var tvungen att limma ihop en av rattarna ganska fult e försärkaren i mkt mkt fint skick. Iom "renoveringen" och med det ombyggnaden kan nog bara konstateras att den är detsamma invändigt.

Japp. Praktisk var ordet.
Så sent som idag bar jag ut en Laney VC-30 i bilen för att den e såld och skall med bussgods. Inget fel på Laney´n med moderna mått mätt,men det blir lite löjligt att en maskin med mindre innehåll-Laney´n-väger MER än denna bokstavligt talat 50år gamla tyska combo.


Ja. Jag fiskar idag efter projekt i princip hela europa. Inga spärrar,och det medför kanske framför allt att man rent ekonomiskt även får ta det med fraktkostnad i beaktan.
Men totalt sett e gamla projekt billigare ute i Europa än i Sverige. Det som är billigare här e sådant som inte e direkt känt. Ta som att jag det sista gjort vid ngr Italien tillverkade Geloso.
Italien förknippar de flesta nordbor med det Muskantor och Hagström importerade. Dvs DNS och FBT. Nu hör det till saken att båda de fabrikatens rörgrejer faktiskt e helt ok som råvara sett.
Att de sen e uppsatta så trist att man fanimig SOMNAR av att använda dem handlar mer om att de var barn av sin tid.

I sin tur innebär det att de flesta av oss nordbor INTE vet att vid en tidpunkt var Italiensk elektronik i stort något av det bästa som kunde hittas för pengar. Vi e då nere å talar -50 samt -60 tal.
Dit..hör det John Geloso knåpade ihop.

Nu e detta iofs en tråd om just tyskar..men...fuck it. Det får ni fan bara ta..

Bild

En Geloso 3215-A e eg en liten 18w PA maskin. Helrör givetvis. Inte bara det,utan rörlikriktad via ett EZ-81 med. Å låter gör den... Mycket.
Som ni ser är den VÄLDIGT liten. Peddan uppepå e en vanlig Korg Pitchblack tuner. Mao..stor som vilken MXR eller liknande som helst. En Tiny Terror e ju rena giganten intill,å det ironiska e att för min smak får en TT stryk så det daskar i skinkorna av den gamle -66a Geloson. Vikt..7,8kg.. :mrgreen:

Bild

Jag har gjort den till en enkanalig liten maskin,som jag de facto haft med mig på ngr gig det sista. Å..den räcker å räcker mer än väl. Rent volymmässigt ligger det givetvis MASSOR i maskinens trafos...å jo..det e bra skit. RIKTIGT bra skit.



Nope. E nämligen inte allt Italiensk som e på par med DNS å FBT :shock: :wink2:
Senast redigerad av Racing tor 05 dec 2013, 23:47, redigerad totalt 2 gånger.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 13 feb 2014, 15:07

Nästa maskin e inte heller den tysk. Eller,mja mjo...nae...

Bild

Detta e en Österrikisk maskin. En Austrovox Deluxe 100 i mkt mkt fint skick. Men tysk? Nä,det e den inte. Eller..mja.. Ni har förstått så mycket att jag ur ett rent tekniskt designperspektiv håller Klemt maskinerna mkt mkt högt. Att de i min mening e ngt av,om inte DET,mest väldesignade som finns. Ngn tysk nere i Munchen..har tänkt färdigt. Å det som gör det så fränt för en sån mupp/nörd som mig i sammanhanget e att dessa Klemts härstammar som design från 1963.
DET e fan fränt!

Ok. Ni fattar fortfarande inte? Kan förstå det. Austrovoxen ovan e från -68/-69 nån gång. Importerad till Sverige av Rixie i Gbg.
Nu råkar det vara så att med mycket små avvikelser är en Austrovox inget annat än en lätt moddad Klemt Showstar 40. Rakt upp å ner,å det e till den grad att jag faktiskt undrar om det inte rent av kan har varit så att denna Austrovox design är gjord av ngn av killarna från Klemt. Likheterna e helt enkelt för stora.
Chassi,PCB,placering av trafos osv osv osv ner till att även Austrovox använder ECC-808 som preamp rör..allt e liksom där.

Bild

Jag säger det igen,detta ÄR en Klemt Showstar 40. Bra där,bara det att en Austrovox är angiven till 55w. (Å förvisso ger en Showstar 40 ungefär detsamma när de ges förutsättningarna).
Detta ex då i fint skick,för att inte säga mycket fint skick. Aldrig renoverad,meeeeeeeeeen...det visar sig att Mr Handyman allt varit nere i denna med.

Bild

Tycker det e lite kul att sådana här dekaler sitter kvar. Efter drygt 40år..

Bild

Ordningen e i brist på bättre förklaring "tysk". Inte mer med det. Men...det som e gammalt i rörvärlden mår bra av att renoveras,så..sagt å gjort.
Nämligen så att tremolo kanalen fungerade inte alls,och tremolot visade sig vara samma resa. Det med tremolo kanalen visade sig grunda sig i att ena trioden på ingångsflaskan hade gett upp...så det var ju lättlöst nog,medans det med tremolot visade sig vara värre..

Bild

Tremolot i dessa e transistordrivet via en trio med gamla germanium AC-125 transistorer. Den kretsen får en liten glödlampa att blinka i takt,å den lampan sitter i det pappröret ni ser ovan i bild... I andra änden av röret sitter en svarvad mässingsbung,å i den bungen sitter en fotoresistor. Alltså en resistor som ändrar motstånd beroende på om den ser ljus.
Hela det där satt helt löst..å redan där borde jag fattar oråd. Men men...glad i hågen bytte jag lytar i kretsen..men nä. Inte fan funka det för det.
Nu råkar det vara så att jag har en mkt käck liten "semi conductor tester",som gör prov av bla transistorer till en barnlek. Så..lödade loss dem jag och medans jag satt där med lödpennan i högsta högg kom jag att stirra på den lyt som utgör huvudglättning för kretsen.-"Väääänta här nu! Att den sitter sådär på trekvart e ju inte speciellt "tyskt".?"- Sagt å gjort ifrågasatte jag det å...jajamen. Mr Handyman fix!
Sannolikt har denna lyt lossnat av ngn anledning ngn ggn å Mr Handyman har helt resolut bara lödat tillbaka den i första lämpliga hål i kretskortet!!
Iiiiiiiiiiinte helt rätt,för jordningen av den har iom det installerats på sista transistorns sk "base". Ergo sum...nog fan var det den trissan som var ledsen.
Så dit med friska bitar genomgående,fast med bitar som dingla..å dit med en ny glödlampa....å japp. Nog fan blinka lampan i takt igen. Å vred man på intensity potten varierade man takten.
Kopplade ihop det hela men...näfan.
Fotoresistorn hade minsann Mr Handyman fixat med. Så det jag fiskade ut ur den där mässingbungen var helt enkelt krossat. Inte mer med det,å krossad elektronik står inte att begär att den funkar speciellt bra.
Den FR´en heter OP62,å se OP62 hittar man inte nästgårds längre. Samma med glödlampan faktiskt som skall vara på 4V å 100mA. Finns inte..så det blev en 4.5V å 100mA.
Provade ett antal olika FR,de e inte så vansinnigt dyra,å hittade allt en till slut som gav alldeles utmärkt tremolo effekt.

Bild

Å i det läget e vi alltså här.

Bild

Sinne för detaljer :mrgreen: . Man har alltså lindat en lödfläta kring pottarnas axlar som man fjäderbelastat. Tanken har då varit att få "rätt" motstånd i dem. Sött... :mrgreen:

Bild

Kretsmässigt så. De e som så att dessa maskinerna låter inte så förbannat roligt original,de gör verkligen inte det. Så jag satte om det mesta av preampens topologi.
En punkt där Austrovox verkligen skiljer sig från Klemt e fasvändaren. I en Austrovox e detta en sk concertina å dem har jag ärligt sagt ledsnat lite på..
Så den byggde jag om till en sk longtailed pair. Dvs samma form av fasvändare vi hittar i tex Klemt...Marshall....Fender..osv osv.
Maskin e fortfarande 2 kanlig,men nu med STOR skillnad mellan kanalerna såväl som respektive jack,å den vildare av kanalerna räcker ärligt sagt en BRA bit.

Bild

Å jodå. Där på bänken vrålar den så i dess nya kläder för första gången. Enda jag överväger att tweaka lite till e presence funktionen faktiskt. Skulle vilja ha ett större svep i den,bortsett från det är det som jag ser det all systems go.

Bild

Å där har vi den helt påklädd.

Japp. Austrovox. Ett namn väl värt att lägga på minnet det med. De e inte direkt vanliga..å kan som förstås kanske fås att bli riktiga monster med lite god vilja..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » mån 17 mar 2014, 01:06

Som många av er har förstått vid det här laget drar jag mig inte speciellt mkt för det som e annorlunda eller udda.
Många ggr,då detta e "tysk tråden",med det i sinnet att de maskiner som designades av tyskar,österrikare mfl mången gång var vida överlägset det som pressades fram i England rent tekniskt.
Att de sedan låter gammal självdöd kamel i originalskick,ja se det e en annan femma. :ooops: . Nåväl..i fix :mrgreen:

Ett av de mer kända fabrikaten i rörsvängen är väl då ändå Telefunken. E ju till den grad att står det Telefunken på ett rör så tom lugnar sig de mest inbitna Marshall talibanerna.
Å..må vara att Tfk tillverkade extremt bra rör,det e sant...men se de var engagerade i att skapa maskiner med.

Bild

Som för exempel denna beskedligt timida PA pjäs. En Telefunken LVM-60. Eller?
Nä. Nä,det som e Telefunken e emblemet samt kvalitetssäkringen,vilket nu iofs e gott nog. Skall fan veta. Nä,dessa maskinerna tillverkades i detta fallet 1965 i Berlin av Stange und Wolfrum.

Bild

Ordningen under huven får nog närmast förklaras som "tysk". Dvs,inget sitter där det sitter av en slump och inget sitter där som inte kan försvara sin närvaro.

Bild

Å mkt riktigt. Där till höger på faceplaten sitter så Telefunken emblemet. Men...de e ett lur emblem! :mrgreen: Jag vet de facto att under det emblemet finns där präglat SUW... :shock: Jomen..
LVM-60.
60 i detta fallet som funktion av effekt,rent,i antal watt. Huh? Say what? 60w ur två stycken EL-34´or? Mmm....

Bild

Där har ni hur. E som så att EL-34 är klassat till en anodspänning av 800VDC,å se det var ngt som bla tyska och holländska tillverkare vid tillfällen använde sig av. Ibland..till den grad att det med installation av moderna komponenter blir VÄL bra.. Men i stort..de här herrarna hade koll på läget.
Maskinen e som ni ser ovan i mkt mkt fint skick för sin ålder. I det närmaste i mint condition skulle jag vilja påstå,å det hör till saken att jag köpte den via tyska e-bay "as is".
Å..det visade sig att trots det extremt fina skicket så funkade den inte. Nåja... Efter att ha placerat proberna till min multimeter varstans visade det sig tids nog att denna maskinen har ett antal ingångssteg å se ut från var å ett av dem sitter det en 220k resistor. Å dem där 220k resistorerna förbinds tillsammans via en form av "signalbuss".
Mm.. en av de där resistorerna hade fått sig en törn,å gått ner å lagt sig mot jordbussen strax intill...å iom det skickade all signal bara rakt i jord. Så..nån sekund senare i det att jag hade bänt tillbaka resistorn så hade vi oss ett stycke fullt fungerande Telefunken LVM-60 igen :punk:

Bild

Baksidan då fullproppad med gamla obskyra kontakter ingen normal människa använder numer,så..ngt av det första jag gjorde var att demontera utgående jack och ersätta dem med vanliga telekontakter.
Som ni ser finns det en 100V utgång med...å samma resa där. Ingen normal människa som använder idag,så det slutade med utgångar för 4,8 samt 16 Ohm å så bra där.
Trimpotten i mitten med den röda färgen fö e balanspotten för maskinens glödström..så man kan minimera ev brum..

Bild

Som sagt. En PA maskin,å som ni ser ovan e det i huvudsak ECC-83´or samt EL-34´or..men..det har även smugit sig in en EF-86! Å denna maskinen e förvisso såväl eftertänkt som genomtänkt byggd..å man har då kopplat den lite lustigt..
Man har hållit ner signalen i själva preampen...å så kör man den via den där bussen ovan till ett "utjämningssteg" innan det går upp i den globalt verkande tonkontrollen (som e en James setup) och ut därifrån in i ett recoverysteg...innan det tar vägen bort mot den där EF-86´an..å se där som först skjuts signalen i höjden på riktigt innan den i sin tur skickas in i en concertina fasvändare.
Tanken med detta har varit att hålla missljud,brus å brum till ett absolut minimum. Allt som förstärks mkt tidigt..precis ALLT som gör det...förstärks bara mer för var steg som signalen går igenom. Så genom att hålla ner signalen som man funnit lämpligt= mkt tystare å mer väluppfostrad maskin.

En inställning som e vettig för Hi-Fi men som vi bas å gitarrfolk skiter rätt högaktningsfullt i,inom rimliga gränser.

Bild

För den oinsatte kan jag förstå om det där bara ser ut som en hög älskande ormar. Verkligen. Det ser ju mest ut som rena råttboet..men.. Sådär ser det ut när en maskin är vad vi kallar "hardwired". Dvs varje komponent går i princip via sockel eller lödstöd till nästa osv. Ett gammaldags sätt att bygga,men mkt mkt stabilt-vettigt i vårt fall eftersom det orkar med en hel del stryk när man roddar maskiner.
Svårjobbat? Nä..egentligen inte. Om man som typ jag,Nilo å ngr till här på diskant (ingen såtillvida nämnd eller glömd) har passerat absoluta ingångsstadiet vad avser rörisar så e det med hardwired eller PTP ganska logiskt när man vet vad som skall göra vad å varför.

Bild

Den här prylen använder vad man kallar stackade trafos. Det betyder att man placerat en nättrafo så att säga uppepå den andra,och det är det som ger de höga spänningarna för handen.
På det skall sägas att trafona i denna maskinen är i ljuset av angiven effekt inget kort på GIGANTISKA! SATAN va stora dem e,varför maskinen ifråga åxå väger ett å annat kilo för att vara tysk och från tiden.
14kg närmare bestämt. Iofs lättare än de flesta Marshalls mfl,men med tyska mått mätt fortfarande tungt rent fysiskt.

Diodbryggorna på bilden..e av den stöddiga typen kan vi kanske enas om. Tillika används alltså inte kisel utan germanium. Gammaldags var ordet.. :punk:

Nåja.
Efter att ha lekt med maskinen en stund så började jag kontrollmäta div spänningar mm,och det visar sig då att ett antal av de sk anodresistorerna till maskinens preamp rör samt fasvändare hade driftat RIKTIGT betänkligt. Så..bytte dem. Provade igen..å igen...å igen.. Å sanningen e den att denna maskin iofs kan fås att dista som den stod,men..det den gör e cleant eg. Å ett STORT cleansound till på köpet! Snyggt å mkt mkt omfångsrikt. Ngt som garanterat har sin botten i trafonas storlek. Fender Twin go hide liksom..

Men. Nu e det inte det som står på dagordningen utan det e att skapa en maskin som ryter. Rejält. Mao e min tanke denna ggn att frångå det jag skapat det sista i form av "old school" maskiner å denna ggn sätta ihop det lite mer å heavy metal hållet. Därmed inte sagt att det skall bli ngn 5150 contender..det känns bra meningslöst,utan mer en övertonsrik 2 kanalare med mycket hår på bollsäcken liksom. :like:
Så så får det bli.
Å se..då e vi inne på det där med den där EF-86 flaskan. Nu har jag ju getts utrymme att leka lite med sk småsignalspentoder det sista å..så mkt lärdom det nu är draget ur det så har de det gemensamt att de alla i min mening platsar som bäst som "solo rör". Omfånget och den generella attityden i pentoderna skapar de förutsättningarna.
De av er som var framme å provade samt lyssnade till den gamla Philips 6411 i antracitgrått jag byggt å hade med mig till Hässleholm vet vad jag menar. I den sitter det förvisso en föregångare i form av EF-40,men same shit... Maskin är EXTREMT attackrik..å definitivt inget man gömmer sig i.
Så..denna gången blir det en EF-86 kanal och en ECC-83 kanal. Minimum 3 gainsteg.. Å tanken med det från mitt håll e att man skall kunna fotstyra med en A-B/Y box..å därmed BLAND ANNAT kunna ha en ren "solokanal". En som verkligen skär igenom! Meeeen...med det sagt,igen,man gömmer sig fan inte i den.

På det överväger jag att klappa dit ett rör till i form av ett ECC-82. Får se..å isf skall det tjänstgöra som driver och recovery för en loop.

Fasvändaren kommer jag iaf till att börja prova att sätta upp som en sk paraphase. Finessen med dem,i min mening,är att de bär med sig en "råhet" i soundet de flesta andra fasvändare saknar.

Mm. En Telefunken LVM-60. Misstänker att de flesta av er inte ens kunde gissa att en sådan existerar. Men se..så e re. Bra skit e re me. helt klart.
På det tycker jag det blir lite humor med en maskin med styggt ryt som snyter ur sig det man önskar för lite tuffare rock..å som ser så beskedligt oskyldig ut. :cheers:

Jaja.
Det sista jag gjort nu i eftermiddags var att göra hela preampen och fasvändaren sopren. Nu sitter där i princip bara lödstöd och rörsocklar kvar. Bra det.
Playtime :lol: :lol:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam