• Reklam

Tyskar

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Tyskar

Inläggav Racing » ons 02 apr 2014, 01:09

Bild

Bild

Mmm....gettin there..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Reklam

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 14 aug 2014, 13:26

Vi fortsätter väl lite försynt.

Telefunken maskinen mest lullar å går. Inte mer med det,å som sagt...användbar. Mkt.

Nåja. Surfar ju runt på div e-bay siter i Europa och har vid tillfällen stött på gamla Schaller maskiner. Japp. Samma företag som tillverkar stall,stämmisar osv började sin bana med att göra maskiner. Därav att det heter Schaller electronic.

Bild

På gott å ont var dessa maskiner mkt mkt dyra nya. Likheterna rent layoutmässigt/estetiskt med Vox AC-30 är mer eller mindre slående,bara med den skillnaden att en Schaller KV-50 som i detta fallet e VIDA överlägsen rent byggtekniskt. Besitter tremolo å reverb.

Bild

3 kanaler. En för bas,en för gitarr och en för mikrofon. Separat tonstack och...en master. Var medvetna om att det specifika exemplaret e byggt 1966...

Bild

Slutsteg och power supply i ett chassie på maskinens golv,å preamp samt reverb upptill. Det ni ser som hänger ner i form av en perforerad plåt från preampchassiet e just...reverbet.

Maskinen var död när jag fick den. Ngt som försvårat arbetet med denna e att Schaller gjorde ett antal större revisioner av designen och att hitta schema till denna sista variant,innan det blev hybrider av dem,var fanimig inte det enklaste. Löste sig dock till slut tack vare en tysk jag kom i kontakt med.

Bild

Ett par EL-34 för slutsteget som då drivs av en concertina,i vanlig tysk djävla ordning,som då inte riktigt e det vi är vana vid då det utgörs av en flaska som heter ECF-83. Ett sk "blandrör".

Att få igång maskin var snart gjort. Vart inga större fel på den,den hade bara inte fått se service i tid. Å väl igång kan konstateras att detta i likhet med närmast alla andra tyska -60tals maskiner e gjort för....cleant sound.
Fuck that.

Bild

Många rör blir ´e i en Schaller KV-50. Det där e då preampen,med den tillhörande reverb enheten hängandes under. Reverbet ja...

Bild

Detta rent unika reverb som alltså INTE är ett bandeko utan arbetar med en magnetiserbar trumma som roterar. En setup som gett mig gråa hår och FORTFARANDE inte fungerar... :evil:

Bild

Maskin i sig,alltså den kompletta combon,väger 33 pannor. Tar man ur reverb enheten har man droppat vikten med 7kg!!! Ni hajar ju själva! :punk:

Bild

Slutstegsdelen. Rent sk hardwired. Här rensades det friskt. Dels pga att det brunnit i den,och dels för att sätta om det hela för rocknroll bruk.

Bild

PPIMV installerades givetvis.

Bild

Preampen sattes om till stor grad och maskin e då fortfarande 3 kanlig iofs. Nu då med en "snäll" ECC-83 kanal,en 83 kanal som ryter som satan själv,och i sin tur en EF-86 kanal. Det senare verkligen inte helt meritlöst. EF-86 e en sk småsignalspentod och vad det ger för handen är en mer omfångsrik bandbredd. Dvs,den förstärker såväl djupare som högre i frekvens än vad tex ett ECC-83 gör. Iom det blir det gärna en utmärkt "solo kanal" av det.

Bild

Kort sagt,allt gicks igenom. Ner till rattar å det som e löst.

Bild

Så sent som igår bytte jag högtalare i den. Denna ggn i form av ett par Eminence LadyLuck. Vart fan världens grej,och jag har tänkt komplettera detta med en "lucka" baktill som man kan variera för öppningsgrad. Alltså så man kan "öppna lr stänga" baktill.

Sammantaget sett e detta nu en combo som fanimig inte skäms för sig i ngt sammanhang,å det sista den gjort ur det perspektivet är att vara en av huvudmaskinerna i samband med det vi kallar Åbro Rock. Dvs,den har levererat under totalt 7 timmar full gas...å den bara lullar å går. Låter fan så mkt rocknroll att man blir svettig bara av det! :lol:

Bild

Maskinen i sig e alltså klar. Ner till det mkt mkt snygga tremolot,som e optiskt fö. Men...
Reverbet.
Detta FÖRBANNADE reverb! Drivmotorn var trasig. Köpte en ny via ebay. Har renoverat det hela fullständigt elektriskt och på det slitit mitt hår med ena oscilloskåpet i hand. Dilemmat ligger i att denna lösning med magnetiserbar trumma använder ganska speciella tonhuvuden. Å se..vart och ett av de 5 inspelnings samt avspelnignshuvudena är trasigt. Vartenda ett av dem.
Har jagat världen runt efter ersättningsditon...så långt helt resultatlöst. Har lite kontakt med folk i Holland resp Tyskland kring detta och hoppas på sikt få data på vad tonhuvudena specar.
I värsta fall bygger jag om det till ett bandeko... Men innan den spiken dras i vill jag verkligen försöka få fart i det som det står med alla medel möjliga.

Får faktiskt säga att skulle jag springa på en sådan här 212 combo till te vettiga pengar köper jag den direkt. Kravet e då att den skall vara komplett. Men rent byggtekniskt är detta så bra skit att jag FÖRSTÅR varför det e dyrt än idag. Även i trasigt skick.. I fungerande skick e det som kanske alla då förstår ALLT annat än billigt,och på det vintage så det förslår och blir över.
I min mening,i ombyggd form,är detta utan tvivel en AC-30 killer. Schallern kan enkelt sagt mera... Inte mer med det. Det existerar ngr stycken av dem på våra breddgrader,men de e då RAKT inte vanliga. Sannolikt just för att de var så förbannat dyra redan nya.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav martink78 » tor 14 aug 2014, 17:05

Satt ef-86:an där för att man skall kunna köra den som basförstärkare?
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 14 aug 2014, 22:03

Nope.
Satt ingen EF-86 där alls original. E helt å hållet mitt hittepå.

På senare tid har jag lekt en del med såväl sk "blandrör" som rena småsignalspentoder. Den mest kända fabriksförstärkaren med EF-86 e väl de riktigt gamla Vox AC serierna.

Det de ger e som sagt större omfång rent frekvensmässigt. Nackdelen e att de kan vara mikrofoniska.

I gamla tyska maskiner hittar vi dem allt som oftast i div positioner annars. Sant. Kruxet med en småsignalspentod,som jag nu lärt mig rent praktiskt,är att det är MYCKET svårt att få dem att låta bra med överstyrning längre in i kretsar. De används ofta i den positionen i div tyska gamla monster,men då med det i baktanke att de skall arbeta som rena "clean maskiner".
Ngt som kanske inte e så uteslutande aktuellt idag,varför idén med pentoder långt in i kedjan går ganska fetbort.

I ännu äldre tyskar används ofta sk blandrör som driver/concertina (dvs som fasvändare). En del e då en pentod medans den andra är en triod. Designmässigt givetvis smidigt om man vill göra en "kompakt" design som löser att låta utan sjuttielva rör.
Dessvärre då funkar de rent vedervärdigt vid överstyrning de med. MEN...
Det skall sägas att det går att triodkoppla en pentod med å...där skall jag hålla käft för det e ngt jag INTE provat så långt. Inte riktigt sett vitsen i ljuset av hur enkelt det är att installera en dubbeltriod istället...och därmed nu resultatet man jagar.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » sön 17 aug 2014, 12:30

Bild

Som sagt. Vi fortsätter väl. :shock:
Det där e en gammal Hohner MH-25. Av olika skäl misstänker jag att den e tillverkad 1964. Givetvis helrör. Hohners MH serie är när de e i originalskick helt fantastiska clean maskiner. Såpass bra att jag iaf ser dem som klara utmanare till maskiner som Fender Twin mm,å på många sätt faktiskt bättre. Soundet i dem e helt fantastisk,på det har de ett tremolo samt reverb att fan dö för...å till skillnad från en Twin på 44kg så e en sådan här fullvuxen combo en affär på 24 pannor. Kort sagt,till skillnad från en Twin e detta en maskin man på ett rimligt maner kan ta med sig som gigande musiker UTAN att få diskbråck. :lol:
Lite...e detta gamla osjungna hjältar som på alla vis dels förtjänar ett bättre öde men även förtjänar att "upptäckas" av musiker rent generellt igen. En av anledningarna till att Hohners MH serie fallit i glömska skulle jag nog kunna krita upp på det faktum att de inte är riktade gitarrmaskiner.
Den ovan har...FEM kanaler! :shock: :shock: Å det som gör det riktigt trist e att varenda en av dem använder en gammal kontakt av tysk DIN standard. Ett gränssnitt ingen använder idag..

Men. Väl värda att handla på sig och väl värda att förvalta. I mitt fall då,jag går ju in å röjer i dem så det finns ingen morgondag å iom det förvandlar jag dem till old school rocknroll maskiner-vilket lite lugnt sagt gör det hela till en annan femma.

Bild

Lite "i tiden" av just tidigt -60tal så är själva bygget uppdelat i två delar. En preamp del upptill,och en slutstegsdel med spänningsmatning nertill. En ide som inte e helt korkad eftersom det säkrar att risken för störningar blir bra mkt mindre.
Högtalaren där,som jag aldrig ens hört talas om innan OCH är specifik för just DENNA maskinen,visade sig i sin tur vara liten av en doldis. En äkta gammal sk AlNiCo tratt no less..

Bild

Efter att jag hade sett över maskin som snabbast slog jag igång den,å jodå. Med ngr enklare undantag var det allt liv i den. Slutrören i en sådan här heter PL-84,vilket mången ggn angetts som en variant av EL-84 som använder högre spänning till glödströmmen.
BRAAAAAAAAAAAAAAAP!!
FEL!!
Inget kunde vara mer från sanningen. PL-84 e allt det EL-84 INTE är. Jag har ju en gammal MH-50 som topp med och i den sitter det 4st PL-84 aktertill å så mkt kan jag säga att den i ren kraft springer ifrån vilket jävla 50 wattare som helst. :ugeek:
Mm. Å i sökandet efter info om såväl PL-84 som Hohner sprang jag till slut på en modell som heter Duo 1200 online. En stereomaskin avsedd för tex orgel mm..
En Duo 1200 använder ett PAR sådana där till respektive slutsteg. Ett par...angivna till SEXTIO WATT per kanal! Nä..ni läser inte fel. Ett PAR av de där PL-84 kramar man ur 60 watt ur! Man gör det bla genom att serva dem knappa 700 volt på anoderna.. 8-)
Vidare e det så att gamla PL-84 utvecklades som ett sk linjerör vilket för oss innebär att det finns gott om dem än idag och att man därmed kan handla dem billigt.
Killarna på Mathias Hohner var nog inte helt ute å cykla kan vi säga...

Bild

Tremolot funka inte men efter att ha muttrat isär det hela och sett över rör samt socklar kom det allt igång så fint det med...
Den lilla lampan där blinkar så fint i takt,å varierar tom i intensitet beroende på hur djupt ingrepp man justerar in.

Bild

Tratten e en gammal tysk DLW tillverkad i Dortmund. En gammal AlNiCo historia som sagt. I Hohner combos sitter annars normalt element av Bauer´s fabrikat,men detta ex e då så tidigt att denna sitter där istället.
Tidigt jag. Normalt sitter det preamp rör i form av ECC-808. På gott å ont e denna så gammal att det sitter vanliga ECC-83 rakt igenom. Därav att man kan dra slutsatsen att denna aktuella maskinen e en mkt mkt tidig variant.
Verkningsgraden på elementet e nu inte speciellt hög,men OJ va bra det låter!! Innebär för min del att det nu finns två tyska element som e "darkhorse" på listan. Dels då detta DLW och dels Isophon P30/37.

Bild

Det finns då ett par punkter där jag anser att dessa MH förstärkare MÅSTE modifieras. Det handlar om ren elsäkerhet. Dels e det så att den mittre elektrolyten av de tre som sitter där har ~240VDC på utsidan chassiet. Innebär alltså att kommer man åt den lyten av misstag tex när man mixtrar med rören intill kan man...dö.
Å sen sitter det en sk tagstrip (lödlist) baktill på nättrafon där lödpunkterna sitter helt öppet å där hittar vi närmare 400 volt i sin tur. Två punkter jag med mkt mkt allvarlig stämma konstaterar MÅSTE hanteras. Det med elsäkerhet såg verkligen annorlunda ut förr!

Bild

Utanför boxen ja. Killarna på Mathias Hohner tänkte verkligen utanför boxen ibland. Högtalarbaffeln sitter fast som så att i nederkant skjuter man ner baffeln i en skåra,å i överkant hålls den på plats av mkt kraftiga fjädrar.
Innebär att baffelns last mot cabben är konstant SAMT avlastad. Innebär att inget kan skaka loss med tiden osv...smart.

Bild

Å där har vi då den där livsfarliga lödlisten. Det där som ser ut som en trådspole e en gammal trådlindad resistor som milt sagt sett bättre dagar. I maskinen sitter det ECC-83 till preampen och PL-84 till slutsteg. I slutstegsdelen sitter det sedan ett EF-86 som driver in mot fasvändaren.
Väl å ve med det.
Men.
Maskinen har ju ett reverb,lika rördrivet det,å drivern till reverbet är ett ECL-86. Resistorn där föder det röret med mat och uppenbart har ngt gått fel...
Sak samma. ALLT sådant flyttas nu över i en kontakt eller in i själva chassiet. Den nya resistorn som ersätter den på bilden tex= in i chassiet.

Bild

Å en sådan där e det jag installerar. På så vis säkrar jag maskinen utvändigt.


Jahapp.
Vad e på gång då?
Mm. E faktiskt lite oklart så långt. Att det blir rocknroll av det e helt klart,men jag lurar lite på vad jag skall ge denna maskin för inriktning. Jobbar ju med den just för tiden...
Funderar på att likrikta spänning från glöd och driva relän med det å på så vis göra maskin relästyrd vad avser kanalerna. Kanaler ja...original har den som sagt FEM...vem FAN använder 5 kanaler idag?
Hm.

...to be continued..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tis 26 aug 2014, 12:13

Bild

Det där e då preampen till en sådan här maskin. Den är vad man kallar helt hardwired. Dvs att komponenterna sitter i ändarna av sina egna ben. Ett komplext byggsätt,men ett som betraktas som mkt stabilt och hållbart. Än idag.

Bild

Driver röret till reverbet,ett ECL-86,hade som sagt lagt mycket last i sin krets. Den ursprungliga anledningen visade sig till slut vara överslag i den lilla elektrolyt som sitter över dess minusmotstånd. Det sk katodmotståndet. Iom kortisen i den lyten så stiger alltså strömförbrukningen såpass att det brinner upp motstånd osv utan hejd.

Bild

Sådär ser nättrafon ut underifrån. I detta fallet då under tiden jag håller på å skevar dit den där plastkontakten jag installerar för att bli av med den vansinnigt farliga setupen med lödlisten ovanpå trafon.

Bild

Å där har vi maskinens tre dubbla huvudlytar, Spänningsdelningen ut till div förbrukare sker alltså enl hardwire princip även den,och det redan här. De där silverfärgade komponenterna med lite text på är maskinens likriktardioder. Av gammalt snitt,sk germanium dioder-något ni kanske hört talas om eftersöks ibland till bruk i moderna pedaler.
Man använder i detta fallet bara två,e lugnt de e mkt kraftiga och vad vidare är stabila över tid,och skapar då ngt som kallas spänningsdubblering. Ngt för den som är intresserad att googla på.

Bild

Nåja. Nu hade som sagt jag inte varit jag om den där får lov att vara original. I standardskick har den ju ingångskanaler så man kan så med det,å se det har jag inget som helst intresse i. DIN jacken skrotades som synes till förmån för brytande vanliga telejack,men vad vidare är byggde jag en enkel spänningsförsörjning så att jag kan styra reläer.
Japp. Maskin e numera 2 kanaligt relästyrd. :punk:

Bild

...så kanalbyte sköter man numer antingen med en footswitch eller med den där lilla switchen på panelen.

Bild

Standard har de en helsikes massa tonkontroller varav en av dem är det jag brukar använda. En sk James network. Så...nu har den istället två sådana. En till varje kanal,och givetvis med "justerade" värden för hur jag anser att de skall arbeta.

Bild

Mm. När man bygger om som jag gör här så BLIR det "kladdigt" tack vare framför allt bruket av skärmad kabel överallt. På det en extra rörsockel mm,men det hela är iordning iaf. Kablar är avlastade osv så även om det ser kladdigt ut så...ptja..e såhär det blir när man kombinerar just hardwiring med tex skärmat.Å ngt annat e inte att tänka på då jag gillar maskiner som håller KÄFT tills dess de e ombedda att göra ngt annat! :ooops:

Bild

Slutstegsdelen började ta form. Däri vart ett större problem får man nog säga. Dels då så flyttade jag ju på den EF-86 som sitter som ingångsrör,så det enda som är kvar i den riktningen i slutstegsdelen är fasvändarröret samt slutrören,men vad värre e...maskin brummade en del. INTE ok!
Visar sig då att herrarna på Hohner jordat det mesta av maskinen i ett lödöra vid den sockel som EF-86´an satt i. Inte helt lyckat,så detta flyttades på,och det med mycket gott resultat.
Summa summarum är detta numer en hyggligt dist-rik maskin som är tyst som fan i tomgång. :big:
Å...de där sunkiga DIN jacken för extern högtalare byttes även dem till moderna varianter som synes.

Bild

Preampen igen. Mm. I huvudsak nya komponenter och nu då även med adderade elektrolyter samt en extra rörsockel. Den senare för EF-86´an.

Bild

Hade ett tag probs med liiiiiiiite brum och det kunde härledas till "min" reläkrets. Ordnade sig enkelt genom att helt resolut bara addera kapacitans. Slutade med att där nu sitter 10 000uF,och nu är det mkt riktigt tyst där det skall vara tyst. Helt.

Slogs en stund med inkoppling av reverbet samt tremolot,och efter en del velande samt installation av även skärmad kabel kring det så gick det hela i mål på att jag adderade ett par reläer även där.

Bild

Å vad slutstegsdelen beträffar var ngt av det sista jag gjorde att byta ut nätsladden SAMT att säkra voltväljarens frilagda poler med krymslang. Rent praktiskt innebär det sista där att nu kan man inte få sig en sketen av att man av misstag kommer åt ngt i slutstegsdelen längre. Eller rättare sagt,i förstärkaren överlag.
Ett jobb jag MILT sagt anser att killarna på Matthias Hohner borde hanterat redan när det begav sig.

Bild

Så jag gjorde en sk "mockup assembly". Dvs en provmontering,och det får man nog säga att det föll hyggligt väl ut. Eller..ja...iaf...

Bild

Efter moget övervägande tog jag beslutet att pensionera den gamla AlNiCo högtalaren. Den berövade helt enkelt combon på prestanda i ren volym. Inte mer med det.

Bild

Som jag berättat tidigare sitter baffeln alltså på plats med fjäderkraft. Man hakar helt enkelt loss två lite kraftigare fjädrar,och så har man hela baffeln i handen. Den med MARGINAL vettigaste lösning jag nånsin sprungit på i sammanhanget.
Detaljer ja. Det ovan är en av tre M6 skruv som håller högtalaren till baffeln. Man har alltså en aluminiumdistans...åsså sitter det gummiupphängning i själva högtalarkorgen-med insats,å på det då brickor samt mutter. Skottsäkert sa Bull!!
Sagt det förr,säger det igen...mången gång är skillnaden i byggkvalitet som detaljer mellan gamla tyska maskiner och dito engelska närmast löjlig. Sådant här FINNS fan inte i dåtida brittiska byggen. Finns inte ens med på kartan!

Bild

Å här börjar vi då närma oss vad som är slutresultat. Som synes blir det många knoppar kvar ändå.. Längst bort i sin tur DIN kontakten för att styra maskin med.

Bild

Högtalaren byttes mot ett Celestion jag hade liggande. PRECIS vad doktorn ordinerade kan jag berätta! STOR skillnad!

Bild

Å när jag då hade ur baffeln samt det bakstycke som är klätt med matta det med så gav jag dem båda lite frisk svart färg. Som det var så var det så urblekt att det knappt finns ord för det. I sin tur hade jag loss och gjorde rent diverse beslag mm,så nu ser den gamle combon faktiskt riktigt hygglig ut med. Fö forskat lite mer i det med ålder,och vad det verkar pekar de flesta ledtrådar mot sent -63 alt 1964.

Bild

Här har vi så i stort sett slutresultatet. Det som återstår är att jag skall klippa till en anodiserad aluminiumplåt för att täcka alla de fula hålen efter DIN jacken samt installera en omgång hjul på den.
Den är preciiiiiiiiiiiiis så tung med sina 24kg att den KAN bli övermäktig om man flyttar den längre sträckor och då en hjulsats inte direkt e svindyr så..

Men.
Mer än något annat,FY I HELVETE va nöjd jag är med hur den låter!!!! :punk: :punk: Där är verkligen en användbar skillnad mellan EF-86 kanalen och ECC-83 diton. EF-86 kanalen har med sig en separation som i kombination med en P90 yxa närmast e rent pervers! FAAAAAAAN va bra det är!
Faktum e att detta e nog på sitt sätt en av de bästa combos jag knåpat ihop. Den låter verkligen SÅ guld! Å jo...tack vare bla "Ohjay" kommer där ljudklipp inom kort.
Men detta e alltså INTE ngn metal historia utan en maskin riktad mot rock. Bluesrock och rock. Effekten,eller rättare sagt volymen,nu räcker gott även med en hårdslående trummis.
Å jag säger det igen,SATAN va gött den ryter! :cheers: :like:

Kommer bli fler sådana här Hohners. De blir helt enkelt för bra för ngt annat.... Å kan jag med ett stort leende tänka mig att släpa med mig dem upp på scen så kan definitivt andra med. Inte konstigare än så.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tis 09 sep 2014, 01:21



Så mina vänner. Här har ni den lille babyblå. Jag då...en Aria PE-150,åsså rätt in i EF-86 kanalen. Som höres sitter jag mest bara å leker.. :smile:
Men nog fan e re mkt separation å mukke instant rocknroll över den där maskin.
Bra me de liksom. :punk:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tis 23 sep 2014, 00:57

Bild

Bild

Bild

Bild

Jamen....! Tamigfan om jag inte byggt en till! :mrgreen:
Denna gången en Suprem från mkt tidigt -70tal. Faktum e att det fan osar -70tal om den här. 2st EL-34´or...numer då relästyrd 2 kanalare med reverb å tremolo.
Liten käck kombo som numer ryter som den aldrig gjort annat,men det var ärligt sagt en bit dit. Visade sig till sista att det att göra för att få den gå i mål blev att byta utgångstrafo.

Bild

Originalet e väldigt liten. Nåja,all well that ends well...så e ´re ju.

Å vänner.
Det kommer fler ;) Var så varse,och det de närmaste.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tor 02 okt 2014, 21:57

Vad jag håller på med just nu?

Bild

Joo serni...det DÄR e bra skit! En -63´a Klemt BS-40. Rakt upp å ner en mkt mer väldesignad Marshall JMP. Ursprungligen då menad för bas...

Bild

Work in progress,så bry er inte för mkt om kablaget som e adderat osv...men finessen e att dessa e enkelt byggda. Gör att de tål mkt stryk. Å tro mig..med lite trix kastade efter sig ljuder de ENORMT bra. Som sagt,tänk er en 50w JMP på fulla ställ fast utan alla baksidor. Brum å brus..finns inte här. Tonkontroller som de facto GÖR nått osv..
Nu moddar jag för PPIMV,å anledningen till det antar jag vid det här laget e självskrivet.

Bild

För att få det här till en pryl man INTE behöver "justera till 11 för att komma åt det göttiga",så har jag nu gjort den relästyrd. Dvs,de två kanalerna är nu helt separerade signalmässigt,och det för med sig att signalförlusterna blir mkt mindre= mer dist om man önskar.
Man får lattja å leka med dig punkter i en sådan här för att få till ett vettigt modernt sound,men OJ e ´re värt det ELLER! Som sagt..BRA SKIT!
Faktum e att maskinens ålder till trots kör jag ut hakan och konstaterar att detta e en av musikvärldens mest väldesignade maskiner. Det e rent kvalitativt SJUKT bra grejer!

Bild

För att få till det med reläerna sitter nu en mindre trafo på ett labkort med likriktning,glättning å hela serven. Inte svårare än så,å det sitter med ett par distanser mot chassit i bakkant.

Bild

Å där har vi reläerna som sköter det hela. Work in progress som sagt,å bortsett från att saker å ting skall säkras mer proffsigt så skall där framför allt göras rent ngr ggr till. Elektronik gillar när saker å ting e rent se.. :punk:

Mm.
Som den står nu så har den iaf fått kapaciteten att ryta på riktigt. Tweaks behövs fortfarande,men framför allt kommer jag byta typ av förstegsrör samt fasvändarröret. Originalen e dem SVINBRA men lika SVINDYRA ECC-808 flaskorna och under mina irranden har jag ihop med den gode Zven hittat ett ryskt rör som heter 6n2p som har mkt mkt likartade prestanda. "Problemet" e att man får pinna om socklarna. Inte världens ände..men det behöver göras.
Vad e då vitsen?
Jo...primärt e det två orsaker. 6n2p e ett rör som i min mening ger även gamla NOS ECC-83´or stryk...å det e mkt riktigt ganska sent utvecklat av ryssarna. Men. Framför allt. Man får köpt sk EV specade dito fritt Ukraina för...18:-/st. Än idag,å det finns i en UPPSJÖ!
Ok?
Ja,ok. Grundtanken med maskinen från min sida e en enkel variant till en Marshall JMP. Mao så lite bullshit som möjligt. En tålig maskin som gör en sak,men gör den förbannat bra och som på det har med sig alla "moderna" tankar i form av tex PPIMV osv.

Jag köpte maskin utan cab,dvs som rent chassi,å har handlat mig lite furu för att göra en enkel cab till den. Återigen..KISS. Keep It Simple Stupid. Grundtanken med det med furu som val e att det e starkt...å lätt. Inte nödvändigtvis det billigaste alternativet,men...tåligt som fan..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav HRJ » tor 02 okt 2014, 22:14

Racing skrev:Vad jag håller på med just nu?

Bild

Inbillar mig att det är ungefär sådär en väggfast transistorradio i ett tyskt kurhotell på 70-talet ser ut.
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Tyskar

Inläggav Racing » fre 03 okt 2014, 10:53

Yeup.
Han med fulast rigg på scen som rockar hårdast vinner,å tro mig..den e på god väg..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » sön 05 okt 2014, 23:35

Bild

En av grundtankarna med denna Klemt har ju varit att knåpa ihop en "working mans" JMP. Fast bredare.
En av fördelarna/nackdelarna med dem e då ECC-808 rören. HELT fantastiska preamp rör! Men..dyra. Å se då faller det lite med 808 å säga "working mans JMP" i samma andetag.
Ergo..så byttes dessa mot rör bla jag å Zven gemensamt listat ut att de e bra likvärdiga just 808´orna i beteende å sound. Finessen med dem e att de e snorbilliga. Å rent kvalitativt e de sk EV rör,vilket innebär att de e milspecade.

Bild

Ett av de tomma jackhålen fick sig ett jack igen,men..av annorlunda textur samt annan färg. Jaha? Japp. E alltså fotswitchjacket. :mrgreen: Min tanke där e att man inte skall kunna missta sig på vad som e vad.

Bild

Åsså fick den sig en ännu tuffare rengöring :cool: . Elektronik å renlighet går fan hand i hand. Som ni ser då med lite jumpers varstans runt rörsocklarna,och med en trimpot installerad mot andra steg så att signalen kan justeras.

Bild

Skärmgallermotstånden,originalen,hade varit med kan man säga. Såpass att det ena faktiskt trillade isär när man tog i det. Meeeeeeen...appselut ingen anledning till oro.

Bild

Då de där motstånden,efter att ha känt på maskin,skulle komma att ersättas med en 25V zener diod i serie med ett 100 Ohms motstånd för respektive sockel.

Bild

Å..för gammaldags rocknroll,mer avancerat än såhär behöver det fan inte vara! Det vi snackar om e en extremt väldesignad maskin,mkt mkt välbyggd,enkelt uppsatt. Allt pekande i en riktning..som Dr Alban va..den e fan stabiiiiiiiiil....
Poängen med en JMP,bortsett från dess sound, e ju dess enkelhet. E ju det som gör att de fan bara rullar å går.. Å se precis det e vad jag viljat ta till vara här.
Enkelt,pålitligt å pang på rödbetan. Med det adderat att denna maskinen ger MER dist än en JMP från samma setup och att den har TVÅ användbara kanaler man kan styra med switch.

Bild

Enkelhet har ju varit detta projektets ledord och när det nu skulle snickras cab så har inte det förändrats det minsta. Därför inhandlades solid furu..å fram kom cirkelsåg å överhandsfräs mm. Enkelt...
Nu e det tv bara ihopSKRUVAD,som effekt av att man gjort misstag förut,tills dess att man inser att alla de små detaljerna e klara. Uttaget i överkant tex skall förses med nät men..då e det så trångt i cabben att materialet behöver försänkas på insidan med överhandarn.
Handtaget hamnar på sidan (bra lösning) och det fina e att jag ställde skiten på vågen det sista jag gjorde innan jag gick hem och det landar precis under 10kg.
Ngt som ALLA gigande gitarrister har vett på att uppskatta! För e re NÅTT som blir gammalt fort e det att rodda prylar! Å kring 10kg för en fullfjädrad 50w topp av solida material får fan sägas vara lätt.
(En JMP tex e normalt en affär på 18kg)
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » lör 11 okt 2014, 14:32

Vi fortsätter!!

Bild

Bild

Bild

Det där köpte jag på tyska e-bay och det där e bra skit. Det e en Winston PA-200. Dvs...PA varianten av...

Bild

Det där...som då e en Winston GA-200. G för gitarr,P för PA och sist men inte minst B för bas. Där har ni de tre modellerna. Designade av Klemt när det begav sig,fast med ett antal twists i leken.
Dessa tillverkades vid brytningen till -70talet och se 1969 köptes Echolette som varumärke av Dynacord. Påföljden var att Dynacord tillverkade såväl Echolette som Winston maskiner och lådor enl tidigare designer och lösningar fram till 1973 då det anrika varumärket lades ner.

Men. Nu handlade det om en Winston PA-200. Bra skit.
Alla modellerna angavs till 135watt cleant och i ljuset av hur SINNESSVAGT högljudda de här apparaterna e ser jag ingen som helst anledning att betvivla den siffran. De angavs vidare till 200w i musikeffekt..

Skitit å äckligt var det jag packade upp iaf,så det första som kom fram var t-sprit,fönsterputs och en pensel. Rengöring på programmet kan man väl lugnt säga.

Bild

Det här e alltså hybrider,fast på Echolette vis. Dvs att det endast är ingångsstegen som är transistordrivna,resten e rör. På bilden har vi PSU kortet (power supply unit).
Maskin var död när den kom. Detta kunde mkt snart konstateras bottna i att biaskretsen kastat in handduken. Så det byttes lyt..det byttes signalkondensatorer ut mot fasvändaren och det byttes gallerresistorer.
Dit med en omgång 1 Ohms motstånd för resp effektrörs sockel vs backen...å igång med skrotet. Jodå. Allt hade överlevt,och de gamla anrika Siemensrören gör allt det de skall fortfarande.

Bild

Lite annorlunda byggda e dem. Allt som e transistor ligger på kretskort vilket alltså även PSU´n gör. På det har den ett "tonkort" där alla komponenter för tonkontroller sitter.
Allt som e rör i sin tur e hardwired. Å se..det har den ngr stycken. Det sitter då 4st EL-34 akteröver som alstrar kraften..å sen sitter det två stycken ECC-808 och ett EF-86.
Det senare då moddat till att vara ett vanligt ECC-83 istället av ngn anledning.

Bild

Där har vi då just ena transistor PCB´n och tonkortet.

Bild

Sådär ser det i sin tur ut kring slutrören. Ordning och reda. Varje rör har alltså separat justerbar bias spänning via trimot.

Bild

Bild

En PA-200 e en avsevärt mer kompakt pryl än GA-200 alt BA-200. De senare bygger på "Marshall JMP Super" storlek,och det gör då INTE PA-200.
Faktum e att den e mkt kompakt i ljuset av kraften den e förmögen till.

Röster har höjts för ifall jag kan tänka mig göra basmaskin av denna,å helt meritlös e nog inte den tanken iaf. Får se var det mynnar. Efter en del pysslande och jobb så har vi oss iaf ett stycke fullt fungerande gammal Winston PA-200 igen.
Så mkt e säkert iaf :shock: :mrgreen:

Winstons e generellt ganska sällsynta,men om ni tar ett råd från en halvt ärrad gosse i sammanhanget så säger jag som så att springer ni på en...bara köp den.
Rent design och kvalitetsmässigt e detta nämligen RIKTIGT bra skit!
Ta som denna ovan. Vi snackar i princip ren härdsmälta i samband med att biasen gått åt pipsvängen...å det enda man gör,efter 40år av tungt bruk,e att byta småkomponenter och dra igång skiten igen.
FÖRSÖK göra det med tex en Blackstar!!! :lol: :lol: :lol: I fuckin DARE you!
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Brutalisator » lör 11 okt 2014, 15:29

Racing skrev:Röster har höjts för ifall jag kan tänka mig göra basmaskin av denna,å helt meritlös e nog inte den tanken iaf. Får se var det mynnar.


Ett 200W distmonster för knakrrock istället? Som såna gamla Sunn och Hiwatt :mrgreen:
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Tyskar

Inläggav Racing » tis 28 okt 2014, 03:32

*asg*
:lol: :lol:
Mm. Eller nått.

Lite uppdateringar e på sin plats tycker jag! Till att börja med har jag byggt om svansen på fasvändaren på Klemt BS-40´n så nu vart det mkt mer rimligt Marshall sound i skällan. Som sagt,Marshall sound med separation! :mrgreen:

Till Winston PA-200´an har jag fixat ett par plåtar som kommer bli faceplate. Ja,en av dem alltså. Klippte till ett par stycken så jag kan göra fel med :shock:

Hohner MH-25´an har utvecklats till min egen "go to" maskin. E den som nu fått följa med på gig osv. Den låter och fungerar verkligen HEEEEEEEEELT fantastiskt,och jag kommer utan tvekan att bygga fler när tillfälle ges. Ser kontinuerligt efter dem på bla tyska ebay. ETT aber har dock tillstött och det e att EF-86 flaskor gärna blir mikrofoniska på plats. Iom det kommer jag nu gummiupphänga den sockeln så fort tillfälle ges. Tror och hoppas det skall avhjälpa det hela. (E 2st EF-86 som blivit mikrofoniska i den)

Å sedan då... NEEEEEEEEEEXT!!

Bild

Bild

Bild

Ja,att jag gillar vad som kommer ur Hohner maskinerna e väl ingen nyhet vid det här laget och denna ggn sprang jag på en äldre variant som heter Concertophon III.
Vad det innebär rent praktiskt e att när den e färdig blir detta en liten lätt å käck "18 watts" combo som arbetar med katodbias och matas via ett EZ-81 likriktarrör.
Concertophon III innebär att den sannolikt e tillverkad -59/-60 nån gång å att den har 2st 9,5" högtalare samt har ett tremolo ombord. Måååååååååånga kanaler e det,i vanlig ordning. I ljuset av ålder i riktigt fint skick och det enda som förkommit med tiden e rattarna. Annars e den original.
Till skillnad från en MH serie maskin kan en sådan här gå i dist redan som originalare,om än inte speciellt snyggt eller kul.

Bild

En lite rolig detalj med den e att all text e på svenska :thumbup: . Coolt!

Bild

Separata delar givetvis. Detta e då slutstegsdelen med trafos,likriktarrör osv.

Bild

Å det där i sin tur e den orörda preampen.

Bild

Orörd som sagt. Då jag mätte upp 14VAC i rippel på första lyten kunde snabbt kvitteras att det var dags för pension,så den byttes. I samma veva bytte jag en hel del kablage med. Speciellt då det till högtalarutgång,som milt sagt var i klenaste laget. Utgångstrafon har tapp för 5 resp 10 Ohm. Dvs,i praktiskt tal för oss 4 samt 8 Ohm.

Bild

Invändigt i slutstegsdelen sattes det om fullständigt. Så nu e där en sk longtailed pair fasvändare...PPIMV pot osv. I sin tur e dessa maskiner sk UL kopplade original,och det förpassades till historieböckerna varvid den biten ersattes med zeners ut mot skärmgallrena istället. Vet idag mer än väl med mig vad det ger för soundet på full patte i maskiner med begränsad effekt,så den modden var fan en no-brainer. Glödens centertapp frigjordes och ersattes av en balanspott osv osv osv. Kort sagt,ready to race :punk:

Bild

Preampen gjorde jag i princip sopren,och tanken från mitt håll här e två kanaler. En för gitarr och en för munspel!! Det senare inte alltid helt lättlöst då kristallmickarna de killarna använder har en HELVETES output! Iom det förses den kanalen "bara" med ett ECC-82 rör till att börja med och jag räknar iskallt med att få tweaka den kanalen en del.
Den andra kanalen,gitarrkanalen,blev en 3 stegare. Mao en kanal man kan ratta från snäll till sjövild. 2 gainsteg på munspel och 3 gainsteg på gitarr blir ojämnt så för att undvika fasfel var den enda vettiga lösningen i min mening att relästyra maskin. Iom det kommer en matning för detta att installeras det absolut närmaste.
Tonkontrollerna då även denna ggn givetvis av James typ. De där har ju nästan blivit lite som ett signum för min del numer. Bra skit.

Bild

Rören i maskin e förvisso gamla fina Telefunken originalflaskor allihop,men om ni kikar på det hitersta röret så e "kromet" i toppen nästan slut. Det sk gettermaterialet.
Tyvärr innebär det att just det röret..dags för pension. Mkt riktigt låter det en del "vattenfall" om det med..

Bild

Nope. Nej. Näh,e inte så det skall se ut när det e färdigt. Fick slafsat ihop det sista igår kväll så jag kunde prova maskin innan det var middagsdags ... :mrgreen:
Å fungerar gör den. Den har dock med sig ett brummande som primärt verkar komma från preampen...skall se över det. Bortsett från det samt att även gitarrkanalen behöver ngr mindre tweaks så e det i stort sett all systems go :!:
Gött!

Nu skall det småpysslas en del till med denna,såväl praktiskt som estetiskt,men totalt sett e det iaf allaredan en maskin som funkar å funkar riktigt hyggligt vad avser gainbild osv i MITT tycke-det med brummandet åsido.

Bild

Så nästa då! Detta en mkt mkt senare skapelse. Enl dekaler invändigt ifrån 1987. En Dynacord Reference 502. En maskin som enl spec skall vara på 60-65 watt,å ser man till vad den har att arbeta med så nog fan skall den hantera det!!
Detta var en MYCKET dyr maskin 1987. Vid tiden har det sagts mig att den på svensk mark kostade 16 000!! Å...rent design och kvalitetsmässigt,det märks.
Det e så väldesignat trots att det är ett barn av sin tid att det e bara närmast löjligt.

Bild

Det som gör den lite speciell e att den för att vara en så tidig design använder sig av digital teknik för att lagra olika presets/sound via minnesbankar. På det har den med sig MIDI styrning med..

Bild

Layouten e kompakt som fan och genomtänkt. Betänk nu att vi fortfarande pratar helröris... På anoderna skall den ha en bra bit över 600 volt.. :shock: ,å jodå.
När jag fick den var den heldöd,men de problemen hanterades ganska fort och nu pratar den hyggligt i takt igen. Dock inte till tonen av 60-65 watt än.
Som den står talar vi kanske 30-40 watt,men sett mot hur stendöd den var i middags så...

Till skillnad mot andra äldre tyskar e detta en maskin som distar om man vill. Låter rätt mkt Marshall om än med en twist mot lite hårdare sound och se för den formen av sound bär den helt enkelt inte med sig tillräckligt med dist.
Så det blir ju ngt att hantera!
Vidare så har liksom slutet av -80talet med sina uberkomprimerade sound passerat va...

Bild

Men det fråntar den inte att den e rent SJUKT väldesignad!! Som tex...har ni någonsin tidigare sett rör som hängs upp helt fritt i luften? :clapping: . Mm...tyskar va. Man tänker fan på ALLT å man lägger inte ifrån sig varken verktyg eller ritpenna innan man e FÄRDIG!

Tex. Kassetten som utgör själva förstärkardelen e GIVETVIS tillverkad som en standard 19" varför man kan lyfta ur den ur combon å ha den i ett rack istället.
Iom DET i sin tur har tyskarna även tänkt på musiker som har fokus på annat än sin gitarr,varför den även bär med sig skydd mot att förstöras om man nu under flytten skulle glömma att koppla in en högtalare.. Osv osv osv osv. Det tar liksom aldrig slut med dessa människorna va..

Bild

Cabben däremot e ju så jävla ful som bara en sen -80tals design kan vara så den biten får helt enkelt hanteras. Såvitt jag vet e hela lortet tillverkat av plywood så..det handlar la mest om att slipa rent osv å börja där.

Vad jag skall göra med den har jag inte riktigt bestämt än. Vetti faen faktiskt. Nu till att börja med skall den digitala sidan av den renoveras med friska lytar osv till en början iaf. Därefter skall jag sätta mig in i hur den jobbar. En inte helt lätt föresats 25+år senare..
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav lord_o_guitar » tor 30 okt 2014, 20:45

Jag aspirerar att köpa en förstärkare av dig någon vacker dag. Du är helgrym! Älskar den här tråden. En gigantisk grävskopa creds till dig!
Användarvisningsbild
lord_o_guitar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 01:20
Ort: Borås, Sweden

Re: Tyskar

Inläggav Racing » lör 01 nov 2014, 16:25

Tack!!!

Ngr klipp så...

https://www.youtube.com/watch?v=NobtdOk ... e=youtu.be

Hohner MH-25´an i sitt rätta element. Gitarren e en gammal japs halvacke med PAF. Inga effekter.

Volymen i klippet ovan e lite låg...så har ni justerat för det så dra ner lite efter det... :approve:

https://www.youtube.com/watch?v=7Z35hF1v2mk

Där har vi hur en frisk Dynacord Reference 502 KAN låta. E milt sagt rätt hårt...men baktill har den ett vred som heter "dampning" med vilket man kan tämja den en del iaf...om än långt ifrån så det räcker.
Med det sagt kanske ni förstår varför jag kommer modda den... :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=yT58ZOOkW94

Där i sin tur har vi ett stycke liten söt Hohner Concertophon III... :punk:
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Tyskar

Inläggav Racing » mån 05 jan 2015, 00:34

https://www.youtube.com/watch?v=PgwntussQ0w


Å där har vi då Klemt BS-40´n ovan.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam
cron