poxxed skrev:Den ska vara rosa.
MHo skrev:Var idag in på Musikcenter (4sound) både i Falun och Borlänge och tömde deras lager på stränglåsskruvar...
Det krävdes iofs inte så mycket för att tömma lagren... 3 st fick jag ihop...
Har sedan satt bågfilen i skruvarna och kortat av dom en bit för att slippa fräsa i kroppen... Hepp!
Har försökt höfta till hur stallsadlarna kommer att sitta efter intonering, men det är ju bara en chansning
Har i alla fall 4 st skruvar över om nåt skulle vara fel sen...
Nu återstår att hantera att sustainblocket är 6 mm djupare på det nya stallet...
Några tips? Blocket på Gotoh-stallet är 41 mm långt i mässing... Om någon har ett 35 mm och vill byta
är jag öppen för förslag!
/MHo
guitaraddict skrev:eller be någon svarva till dina nya skruvar så att de blir korrekta i änden
guitaraddict skrev:I och med att du har kapat skruvarna så har du också kapat bort "nedsvarvningen" i änden på skruvarna.
Den lilla "tappen" som finns där går in i ett hål i stränglåsblocket.
Nu när den inte längre finns så kommer låsblocken att spricka efter ett par åtdragningar.
Skruven kilar sig in i hålet och expanderar blocket tills det spricker, blocket fastnar i sadeln, du blir förbannad och undrar vad det är för ett skitfloyd du har köpt..
Sens moral: Behåll originallängd på skruvarna + fräs ut det lilla som behövs i floydkaviteten, eller be någon svarva till dina nya skruvar så att de blir korrekta i änden -allt annat är att be om problem
Viktor Johanson skrev:guitaraddict skrev:eller be någon svarva till dina nya skruvar så att de blir korrekta i änden
Det röstar jag på!
MHo skrev:OK, tål att tänka på... Nu berättade iofs gitarrmeckaren på 4sound i Falun att han brukade kapa skruvarna
ibland när de blev för långa (i samband med nedstämning och intonering). Iofs så vet jag ju inte om han
svarvar ändarna på skruvarna, men det tvivlar jag på... Nåväl, jag tror jag är villig att ta chansen, men
jag lovar, jag ska inte gnälla på stallet om jag spräcker nåt låsblock...
Kan man kanske vända på låsblocken så att man får den platta sidan mot skruven?
/MHo
guitaraddict skrev:Det där säger mig att gitarrmeckaren på 4sound i Falun inte vet hur ett Floyd funkar..
Vända på blocken funkar inte för då kommer strängen att göra samma skada på blocket i och med att den då hamnar i hålet.
Korrekta skruvar är lösningen, på vilket vis du än väljer att göra det
MHo skrev:-"Bättre att spräcka ett låsblock än att aldrig ha spänt en stränglåsskruv!"
Viktor Johanson skrev:MHo skrev:-"Bättre att spräcka ett låsblock än att aldrig ha spänt en stränglåsskruv!"
Då måste jag fråga: Har du nånsin spräckt ett låsblock och kämpat i timmar med att försöka få ut det ur stallsadeln?
Ärligt talat, det är jäkligt snabbt fixat att svarva till ändarna på skruvarna. Jag skulle få det gjort istället för att chansa.
MHo skrev:Jag tror nog att du drar liiiite förhastade slutsatser om 4sound i Falun...
Ps. Jag ska naturligtvis fundra över nåt sätt att korrigera skruvändarna så att dom
passar in i hålen... om det är möjligt...
Stelin skrev:Hur skulle det funka om du tog stallsadlarna från Floyd II:an och satt på gotoht? Därmed skulle du ju kunna använda de kortare skruvarna också...eller? Det kanske inte passar alls.
MHo skrev:Att använda OFR II'ans skruvar innebär ju även det svarvning som Viktor påpekar...
I sånt fall är det ju bättre att fortsätta att förstöra de skruvar jag redan börjat på...
/MHo
guitaraddict skrev:Prexis!
Fattigmanssvarv: sätt skruven i en borrmaskin och forma änden med en fil
MHo skrev:Låter ju onekligen som att det är bättre/enklare att försöka få tag på ett 35 millimeters block...
/MHo
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster