• Reklam

Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Allt som rör musik

Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav schmidt » ons 28 jun 2017, 17:11

Är det möjligt att ratta in ett bra ljud när man lirar med hörlurar och förstärkarsim?
Jag använder ett propellerhead balance som ljudkort och garageband att köra förstärkarsimuleringar i, och har testat att skruva i olika parametrar fram och tillbaka ganska länge. Men jag får fan inte till nån bra ton alls. Antingen för mycket brus och svampigt ljud med för mycket gain å för lite dynamik, eller inget häng alls. Låter platt, tråkigt och oinspirerande. Kan låta ok i en mix (inte mer), men att spela bara gitarr låter verkligen inte kul. Presets låter verkligen illa. Är det nån som har några tips?
Brukar lägga på lite reverb för att simulera ett rum, men tycker inte det låter helt bra heller. Testade en demo på BIAS, men var inte helt övertygad. Har jag missat nåt eller? Hur gör ni för att få bra ljud via hörlurar/software? Jag vet ju att garageband är gratis, men nåt OK ljud borde ju gå att ratta in?


Spelar annars på en micro cube på marshall-läget, och det låter svinbra. Så jag tycker inte att jag är så kräsen egentligen
Ljudideal är high gain stratocaster (yngwie :big: :big: )
Användarvisningsbild
schmidt
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 420
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:53

Reklam

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav Drotten » ons 28 jun 2017, 19:39

Använder inte ampsims längre så har inte hängt med i allt nytt som kommit. Men presets brukar alltid suga hästkuk. Sen använd inte de interna cabs som följer med. Så värdelösa och dåliga. Har inte mac så vet inte tillräckligt om garageband men om det finns något konvolverande reverb så använd det. Annars finns den här gratis: http://bedroomproducersblog.com/2013/11 ... mps-nadir/
Lite gratis cabimpulser: http://bedroomproducersblog.com/2010/10 ... responses/
Senast redigerad av Drotten ons 28 jun 2017, 19:40, redigerad totalt 1 gång.
Drotten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 16:11

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav Mats N » tor 29 jun 2017, 07:25

Jag har aldrig lyckats ratta in något bra ljud i Garageband. Jag har heller inte hört någon annan göra det heller.

Om du använder en dator tycker jag att S-Gear av Mike Scuffham är de bästa simuleringar som finns idag. Att S-Gear är billig gör det bara bättre.

/Mats N
Mats N
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 613
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:07
Ort: Göteborgstrakten

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav Henkie » tor 29 jun 2017, 09:43

Det är ett klassiskt fenomen att dålig mjukvara inte kan ge häng utan brutal getingdist. Volym hjälper så klart, men jag tycker att jag får trevligt ljud med Helix/Kemper i lurar. Reverb är dock ett måste i mina öron, då jag hatar att spela helt torrt i lurar.
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav Mats N » tor 29 jun 2017, 10:35

Henkie skrev:men jag tycker att jag får trevligt ljud med Helix/Kemper i lurar. Reverb är dock ett måste i mina öron, då jag hatar att spela helt torrt i lurar.


Instämmer 100%.

/Mats N
Mats N
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 613
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:07
Ort: Göteborgstrakten

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav Brutalisator » fre 30 jun 2017, 12:02

Jag har både BIAS på dattan och Kemper. Och nej, det går inte att få bra ljud, man MÅSTE ha luft mellan öronen och högtalarna för att det ska låta okej.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav Tremade » fre 30 jun 2017, 12:16

Öppna hörlurar istället för slutna. Sen kan det faktiskt bli bättre med sämre lurar, studiolurar kan vara "för duktiga" på att återge saker. Jämför med en vanlig gitarrstärkare och dess högtalare, det är allt annat än HI-FI.
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav schmidt » fre 30 jun 2017, 16:52

Tack för tips. Testade S-gear och det lät betydligt bättre än Garageband iaf. Fortfarande inte helt bra, men mindre dåligt absolut
Har ett par sennheiser hd 25 som jag kör igenom, det räknas väl som öppna?

Fattar inte att det ska vara så svårt att fixa en sån simpel grej. Spotify låter ju bra genom lurar, varför kan inte jag också göra det??? :angry: :angry: :big:
Användarvisningsbild
schmidt
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 420
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:53

Re: Hur får man bra ton med hörlurar/software?

Inläggav Mats N » fre 30 jun 2017, 16:58

schmidt skrev:Tack för tips. Testade S-gear och det lät betydligt bättre än Garageband iaf. Fortfarande inte helt bra, men mindre dåligt absolut
Har ett par sennheiser hd 25 som jag kör igenom, det räknas väl som öppna?

Fattar inte att det ska vara så svårt att fixa en sån simpel grej. Spotify låter ju bra genom lurar, varför kan inte jag också göra det??? :angry: :angry: :big:


Jag tror att det nu för dig mer handlar om att ratta till ljuden dit du vill ha dem. S-Gear tillåter en hel del kreativt rattande. I mitt fall är jag aldrig nöjd med fabriksprogram. Det var jag inte med S-Gear heller så jag får alltid ratta en del för att få till det som jag vill.

/Mats N
Mats N
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 613
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:07
Ort: Göteborgstrakten


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

  • Reklam