• Reklam

Gitarrens popularitet/framtid?

Allt som rör musik

Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Forsman » mån 13 nov 2017, 01:27

Så, vad säger ni? Är gitarrister ett utdöende släkte?
Vad hände egentligen. Drömmer mig ibland tillbaka till Plankets tid, runt 2005-ish. Vilken skillnad mot idag. Tänker inte bara på forumaktiviteten här på Diskant, utan överlag.

Jag har mängder med gitarrvänner på FB men det är inte ofta som man ser några direkta gitarristiska inlägg, med undantag av några få.
Frågan är om gitarrer håller på att dö ut helt och hållet? Hur många ungdomar intresserar sig för gitarr idag egentligen? Eller instrument rent generellt?

Kommer musiken dö också, eller bara bli elektroniskt framställd på datorer?

För egen del så var det ju ett bra tag sedan jag slutade att spela i band p.g.a. olika omständligheter, men det är mindre viktigt.
Det intressanta är att jag regelbundet spelar gitarr ÄNDÅ och tycker att det är ganska kul. Eller "ändå". Kan ju säga som så att ju mer jag repade/giggade, desto mindre spelade jag gitarr hemma, fast det har inte så mycket att göra med gitarren i sig, utan det faktum att jag är sån som person. Gillar inte att umgås med folk övht. Trivs bäst själv va.

Tog Facebook död på forumaktiviteten här? Jag tror det.
Så, hur ska vi få fart på gitarrandet då? Idéer? Fart på forumet? Är det ens någon vits?

Skål, Bönder! :cheers:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Reklam

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Henkie » mån 13 nov 2017, 10:30

Välkommen till GItarrplanket.
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » mån 13 nov 2017, 12:20

Facebook ligger bevisligen bakom vissa forums totala aktivitetstapp. Tydligen är det för jobbigt att surfa till ett forum.

Det finns många aspekter att teoretisera kring. Oavsett aktivitet på diverse forum är det allmänna gitarridealet på något sätt självförintande. Om allt peakade både instrument-, ljud- och musikalitetsmässigt ca 1967 finns det ju inte så jäkla mycket att tala om 50 år senare. Detta "fenomen" är tragikomiskt.

För att inte tala om den där förbannade grungen ( :disapprove: ) som dödade den storslagna scenshowen med lazer och rökbomber i allmänhet och gitarrhjälten i synnerhet (ja, förutom Kiss då). Det senaste 25 åren är genuinitet/true arbetarklasshjälte en slags hygienfaktor. Allt därefter som haft något anspråk på att påminna om det sena 80-talets visuella eller musikaliska "fotavtryck" har ju, rätt eller fel, förlöjligats. Ett band som t ex Steel Panther gör ju finfin karriär på det.

Så, kort och gott; (solo)gitarr utom möjligtvis någon blueshjälte är inte coolt, produktutveckling efter 1983 är inte ok och glöm att 2017 träna flera timmar per dag i 3-6 år för att bli relativt bra på något. Har man musik inom sig finns det snabbare sätt att börja bli kreativ och produktiv.

Och diskant är dödat av diskantarna själva.

Självklart finns det undantag.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Tremade » mån 13 nov 2017, 12:49

Brääääkk är ju här på forat och livar upp!
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » mån 13 nov 2017, 12:59

Breckjensen är Henkies troll.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav vikko98 » mån 13 nov 2017, 13:16

Idag ska man som medelmänniska i västvärlden:

¤ Ha ett heltidsjobb.

¤ Ha familj och allt som tillhör det.

¤ Ha socialt umgänge.

¤ Träna minst två gånger i veckan.

¤ Följa minst 3-4 serier och samtidigt ha koll på de flesta så att man inte verkar helt ute i fikarummet.

¤ Vara sommelier.

¤ Vara bättre än alla andra.

¤ När ovanstående är gjort så ska man sammanställa allt och "dela med sig" på sociala nätverk som man dessutom ska vara aktiv på. Och har man inte lyckats så får man få det att se ut som om man gjort det.

Detta är ju då bara grunden och tar väl i snitt ungefär 32 timmar om dagen. Har man dessutom intressen utöver det får man lägga till det på listan.

Jag önskar jag spelade mer gitarr för jag tycker också det är roligt men får tyvärr inte så mycket tillfällen längre där jag helt kan koppla bort allt annat. Men jag skulle behöva det.

Apropå "grunge" så finns det lika mycket "gitarrhjältar" där som i alla andra genrer. Jag är övertygad om att Cobain har fått fler människor att börja spela gitarr än EVH. Och det handlar mer om tillgänglighet än hur populär man är. Det är ju hundra gånger lättare att planka en låt med Nirvana än en dito med VH. Sen vilken musik som är bäst handlar ju som vanligt om tycke och smak.

Sen så har ju de senaste åren tydligt visat att kreti och pleti skiter helt fullständigt i hur musik skapas och framförs (precis som det alltid har varit). De flesta människor letar inte efter musik aktivt och tar det som finns nu. Min pappa är född 1950, Elvis var jättestor för honom tills 63 då Beatles tog över. Men hade han varit 13 idag så inte fan hade han letat upp Beatles, han hade stått och viftat fingret till Avicii när han trycker på knappar. Gitarr eller sequencer spelar ingen roll nuförtiden.


Bananskalle skrev:Och diskant är dödat av diskantarna själva.


True dat...True dat...


/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Hellfire666 » mån 13 nov 2017, 19:40

Det var bättre förr. [emoji58]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » mån 13 nov 2017, 19:49

vikko98 skrev:...

True dat...True dat...


/Niklas


Dina första punkter, sammantaget, stämmer bra om man tycker det är nödvändigt med umgänge och fortplantning. Annars är det bara att skita i allt. Man skall iofs inte skita i att vara sommelier men resten - bara att skita i.

Cobain kanske har fått fler att spela ostämd ackegura och bära flanellskjorta men han kan omöjligen ha fått fler att flyga fram i en fet spagat, vilket är sjukt mycket mer brutalt.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » mån 13 nov 2017, 19:51

På tal om gamla tider
Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Tremade » mån 13 nov 2017, 21:16

Bild
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav vikko98 » tis 14 nov 2017, 13:08

Bananskalle skrev:
vikko98 skrev:...

True dat...True dat...


/Niklas


Dina första punkter, sammantaget, stämmer bra om man tycker det är nödvändigt med umgänge och fortplantning. Annars är det bara att skita i allt. Man skall iofs inte skita i att vara sommelier men resten - bara att skita i.

Cobain kanske har fått fler att spela ostämd ackegura och bära flanellskjorta men han kan omöjligen ha fått fler att flyga fram i en fet spagat, vilket är sjukt mycket mer brutalt.


Ja alltså, det gör jag men de flesta andra skiter ju inte i det oavsett om de spelar gitarr eller inte.

Nu tror jag att jag precis fick en uppenbarelse. Fet spagat var ju the shit hos tjejerna tidigt 80-tal, tio år senare var det stripigt hår och plågad själ. Och vi gör ju i princip allt för att de ska vilja ligga med oss och då är det bäst att hänga med. Gitarrdöden är tjejernas fel... :sad2: Det måste vara sant, min sambo brukade mysa och småle när jag spelade förr men nu så vill hon köra ned gitarren i halsen på mig så fort jag rör en. :sad2: :sad2: :sad2:

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 tis 14 nov 2017, 13:09, redigerad totalt 1 gång.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » tis 14 nov 2017, 15:54

vikko98 skrev: Det måste vara sant, min sambo brukade mysa och småle när jag spelade förr men nu så vill hon köra ned gitarren i halsen på mig så fort jag rör en. :sad2: :sad2: :sad2:

/Niklas


Har inte din sambo förstått att du är överlägsen man och har per automatik alltid rätt?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Henkie » tis 14 nov 2017, 16:41

Bananskalle skrev:På tal om gamla tider
Bild


Det är skandal att Heedoms andra EP aldrig blev verklighet.

Låtarna "Jerusalem", "The Devil's Fight", "Brothers in Arms" och "Heedom Call" hade dominerat världen.
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Apan » tis 14 nov 2017, 20:43

Att döma av alla unga gitarrister på Youtube och annorstädes nöts det lika mycket som förr. Själv övar jag mer disciplinerat än någonsin. Fast synt då i och för sig.

Sen var det väl mest grälsjukt och trolltätt under de mest aktiva perioderna här. Battles är i min mening väldigt mycket mer givande än evighetssolo över backingtrack, så musikaliskt är det en förbättring.

Att det skulle bli någon form av renässans har jag svårt att se, då ungdom sällan dras till medelålder (om inte pengar eller karriäravancemang står på spel). Det töntiga tilltaget att försöka göra något nytt och häftigt på Facebook är inte värt att nämna ens.
Senast redigerad av Apan tis 14 nov 2017, 21:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » tis 14 nov 2017, 22:44

Apan skrev:Det töntiga tilltaget att försöka göra något nytt och häftigt på Facebook är inte värt att nämna ens.


:kisses:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » ons 15 nov 2017, 00:58

Henkie skrev:
Bananskalle skrev:På tal om gamla tider
Bild


Det är skandal att Heedoms andra EP aldrig blev verklighet.

Låtarna "Jerusalem", "The Devil's Fight", "Brothers in Arms" och "Heedom Call" hade dominerat världen.
Är lite fascinerad över mina egna photoshop-skillz. Jag har uppenbarligen valt fel karriär :-|
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav vikko98 » ons 15 nov 2017, 02:31

Bananskalle skrev:
vikko98 skrev: Det måste vara sant, min sambo brukade mysa och småle när jag spelade förr men nu så vill hon köra ned gitarren i halsen på mig så fort jag rör en. :sad2: :sad2: :sad2:

/Niklas


Har inte din sambo förstått att du är överlägsen man och har per automatik alltid rätt?


Det där är bara en illusion för helt plötsligt så ligger man där och undrar vad som hände samtidigt som man har gått med på att följa med svärmor till Ullared för skärskåda alla gardintyger till sommarstugan som man gick på att köpa vid ett annat liknande tillfälle. För vanligt folk då, inte för oss döda inombords...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Hellfire666 » ons 15 nov 2017, 10:23

Bananskalle skrev:
Apan skrev:Det töntiga tilltaget att försöka göra något nytt och häftigt på Facebook är inte värt att nämna ens.


:kisses:


Jag gick med och var medlem i flera minuter. Idén är säkert bra men det är människor i gruppen och det funkar såklart inte alls. FB + Människor = :angry: .
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » ons 15 nov 2017, 15:57

Hellfire666 skrev:
Bananskalle skrev:
Apan skrev:Det töntiga tilltaget att försöka göra något nytt och häftigt på Facebook är inte värt att nämna ens.


:kisses:


Jag gick med och var medlem i flera minuter. Idén är säkert bra men det är människor i gruppen och det funkar såklart inte alls. FB + Människor = :angry: .


Det är bättre här. Mer golfsnack å så :like:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Henkie » tor 16 nov 2017, 10:36

Synd, jag som tänkte starta en golftråd på Planket. Jag spelade i några år men var chockerande värdelös.
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Hellfire666 » fre 17 nov 2017, 13:11

Bananskalle skrev:
Hellfire666 skrev:
Bananskalle skrev:
Apan skrev:Det töntiga tilltaget att försöka göra något nytt och häftigt på Facebook är inte värt att nämna ens.


:kisses:


Jag gick med och var medlem i flera minuter. Idén är säkert bra men det är människor i gruppen och det funkar såklart inte alls. FB + Människor = :angry: .


Det är bättre här. Mer golfsnack å så :like:


Pratar man om manlig ögonlocks-roll on och ansiktsvatten där? Skulle inte tro det va. :fnys:
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Gitarrens popularitet/framtid?

Inläggav Bananskalle » fre 17 nov 2017, 16:49

Hellfire666 skrev:
Bananskalle skrev:
Hellfire666 skrev:
Bananskalle skrev:
Apan skrev:Det töntiga tilltaget att försöka göra något nytt och häftigt på Facebook är inte värt att nämna ens.


:kisses:


Jag gick med och var medlem i flera minuter. Idén är säkert bra men det är människor i gruppen och det funkar såklart inte alls. FB + Människor = :angry: .


Det är bättre här. Mer golfsnack å så :like:


Pratar man om manlig ögonlocks-roll on och ansiktsvatten där? Skulle inte tro det va. :fnys:


Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 24 gäster

  • Reklam
cron