• Reklam

Hemstudio for dummies!

Allt som rör musik

Hemstudio for dummies!

Inläggav Pata » lör 25 aug 2018, 12:28

Jag har ju fuskat till & från i hemstudiovärlden ända sedan Battle#1. Hela tiden med enkla medel som t.ex hifihögtalare till lyssning och ett rätt billigt ljudkort. Jag har ändå fått till en del inspelningar som låter helt ok i mina öron. Nu har jag tänkt uppgradera lite med bl.a monitorer, några nya mikar och ett bättre ljudkort, som är på ingång. Min tanke är, att som början fixa till en ”skaplig” studio, som funkar till inspelning av låtidéer, Battlebidrag mm. Det behöver inte vara top-of-the-line-grejor här. Tänk hellre ”lite tajt budget”...

Hemstudiovärlden är ju hur stor som helst, med miljarder valmöjligheter har jag märkt. Det är lätt att gå vilse... Därför dyker det ofta upp både bra och dumma frågor. Den här tråden är tänkt att funka för alla funderingar, tips o annat!
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Reklam

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Pata » lör 25 aug 2018, 12:30

Jag börjar.

Monitorer.
Jag har studion i ena hörnet av sovrummet, som är på ca 35 m². Jag har kikat runt en del på monitorer och tror att ett par aktiva närfältare skulle funka bäst? (Passiva verkar ju krångligt. Då ska det ju till förstärkeri till dem oxå väl...?)

Dessa dyker upp ofta upp som tips nedre prisklassen: https://tinyurl.com/ybcxsfw9
Andra förslag? Nytt, beggat? Hur ska jag tänka? Hur ska man tänka kring storlek på basarna t.ex 4,6,8 tum?

Och, javisst, man får det man betalar för – det vet man ju. Med kom ihåg ledordet ”lite tajt budget”.
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Apan » lör 25 aug 2018, 12:40

Gå och lyssna på monitorer. Det är ju personligt vad man gillar. Adam står högt i kurs hos de flesta, men jag gillar inte diskanten hos dem, exempelvis. Så får du höra skillnaden i pris också. Basar ska man helst upp i 6.5" för den riktigt pumpande basen. Men även små monitorer levererar förvånansvärt fet bas.

Sätt en övre smärtgräns, gå och lyssna, köp dyrt.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Bananskalle » lör 25 aug 2018, 22:16

Äsch.

1. Jag håller med dig om att dina inspelningar låter mycket bra.

2. Monitorer skall främst vara roliga att lyssna på, enligt mig. Om de har världens rakaste frekvensåtergivning är lite skit samma. Det kommer inte diffa mer än en halv db hit eller dit, i något enstaka frekvensband. Tycker du att det låter fett och kul att lyssna - kör på det paret.

3. Ja, passiva monitorer måste ha en separat förstärkare. Inledningsvis mer krångel (mer grejor). Å andra sidan - enklare att fortsätta köra på på medan Sven Banan har problem med förstärkaren i den ena aktiva monitorn. Jag tror Yamaha HS-8 kan vara ett bra alternativ? Yamaha är ett magiskt företag. De gör jättebra och jättehållbara saker till låga priser. Just HS-8 kostar drygt 3k per högtalare (vanligt att monitorer säljs som styck) men det finns såklart begagnat. Jag har definitivt inga problem med att handla beg. Vid närmare eftertanke handlar jag uteslutande beg. De som både jag och Apan har, Focal CMS65, är mycket dugliga monitorer för ett beg.pris på gissningsvis runt 5k paret. Jag skulle nog inte vilja gå under 6,5" basar i mina monitorer.

4. Ännu viktigare (än vilka monitorer du köper) är att du vet vad som händer. Att lyssna på jättemycket musik i dina monitorer och i det rum du vanligtvis sitter och musicerar i. Lyssna på erkänt bra referensmaterial och efterapa. Men som sagt, dina inspelningar låter redan bra och jag undrar nog lite efter vad du hoppas kunna uppnå?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Pata » sön 26 aug 2018, 13:41

Bananskalle skrev:Äsch....

Typ...

1. Tackar!

2. Får bege mig till musikaffären och lyssna igenom lagret.

3. Jag har alltid tänkt att monitorer är ett "måste". När man läser på lite så avråds det oftast att mixa i hörlurar och alltid i Hihi-prylar. Yamaha´s HS7:or har jag kikat lite på innan, de har ju fått fina recensioner. (alltså - se punkt 2...)

4. Hm, en del av det jag vill är att kunna styra mer vad som händer ja. Hur skruvar jag för att nå till önskat resultat? Hittills har jag mest använt färdiga inställningar i t.ex EZmix etc. Då är det ju lätt att gå vilse bland alla presets, och det tar ofta lång tid att hitta rätt.
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Apan » sön 26 aug 2018, 13:53

Är inte HS legendariskt tråkiga att lyssna på, men folk har lärt sig dem och därför har de blivit referens?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Bananskalle » sön 26 aug 2018, 15:48

Du tänker nog på NS-10?

Apan skrev:Är inte HS legendariskt tråkiga att lyssna på, men folk har lärt sig dem och därför har de blivit referens?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Apan » sön 26 aug 2018, 16:15

Så är det nog. Gjorde en snabb googling och såg den där trista vita högtalaren och drog fel slutsats [emoji52].

Satt i mången demostudio förr i tiden vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Pata » sön 02 sep 2018, 10:40

Fråga #2.
Jag testade en gratis EQ-plug på ett gitarrspår. När jag kör den ser allt riktigt ut i mitt DAW (Reaper), men det blir är en fördröjning på ljudet med ca 1 sek?
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav vikko98 » sön 02 sep 2018, 21:28

Låg eq'n på ett redan inspelat ljudspår eller var det "live"?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Pata » sön 02 sep 2018, 21:40

vikko98 skrev:Låg eq'n på ett redan inspelat ljudspår eller var det "live"?

/Niklas

Jag la den på ett redan inspelat spår. Wavekurvan börjar där den ska, men ljudet kommer ca 1 sek för tidigt...
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Terge » mån 03 sep 2018, 08:26

Sök på "Latency kompensering" i din DAW och se hur inställningarna är där.

Vad kör du för DAW?
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Bananskalle » mån 03 sep 2018, 11:22

1 sekund latency är annars ganska fett. Att liksom koppla bort hjärnan från övriga kroppen och ändå få det snortight oavsett tempo.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav vikko98 » mån 03 sep 2018, 14:10

Jag har aldrig varit med om latency på ett ljudspår i Reaper, det känns konstigt.

/Niklas

Jag får nog ändra mig lite här. Med den gamla datorn och Presonus-kortet jag hade innan så kunde det lagga ibland. Speciellt om man hade låg latency inställd på kortet. Dessutom brukade det inspelade ljudet lägga sig några millisekunder efter där det borde legat. Det drev mig till vansinne för jag tyckte mycket var tight när jag spelade men när jag lyssnade släpade det efter hela tiden. Det tog mig ett tag innan jag kom på det.

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 tor 06 sep 2018, 13:13, redigerad totalt 1 gång.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Terge » mån 03 sep 2018, 15:06

Det kan ju vara en CP tung mastering eq eller liknande med, typ nån sorts "match eq"
Senast redigerad av Terge mån 03 sep 2018, 15:17, redigerad totalt 1 gång.
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav Pata » mån 03 sep 2018, 16:40

Terge skrev:Det kan ju vara en CP tung mastering eq eller liknande med, typ nån sorts "match eq"

Hm, det verkar vara det som spökar...?

Mitt DAW - Reaper.
EQ-pluggen: http://www.pcjv.de/vst-plugins/eqs-filters/electri-q/

Om jag kikar på Reapers "Performance Meter" så har kanalen med pluggen ett högt PDC-värde. Googlade detta:
PDC = Plug-in Delay Compensation: in short, audio output is adjusted so as to allow for delay that is introduced by some plug-ins.
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Hemstudio for dummies!

Inläggav vikko98 » tor 06 sep 2018, 13:07

Händer samma sak med andra pluggar. Jag tycker ReaEQ är ganska bra annars, enkel och diskret. Men vill man ha lite färgning (läs preamp-känsla) så är den ju inget vidare.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam