• Reklam

Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav adzer » ons 16 jan 2008, 21:23

ENGL rör brusar, fnisslar och har extremt mycket gain. De skapar störningar och missljud helt enkelt.
Byter du till JJ får du ett tajtare och mer välljudande ljud.

Sen kanske det finns någon som föredrar fnissel och brus, men absolut inte jag.
Det är deras ECC83 rör jag pratar om då. Deras slutstegsrör har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Reklam

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav hizon » tor 17 jan 2008, 14:05

adzer skrev:ENGL rör brusar, fnisslar och har extremt mycket gain. De skapar störningar och missljud helt enkelt.
Byter du till JJ får du ett tajtare och mer välljudande ljud.

Sen kanske det finns någon som föredrar fnissel och brus, men absolut inte jag.
Det är deras ECC83 rör jag pratar om då. Deras slutstegsrör har jag ingen aning om.


Jag kan i alla fall av erfarenhet säga att JJ:s EL84:or har precis samma effekt och karaktär som ECC83. Ljudet blir klarare, renare och mer "fokuserat".
hizon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 11:34
Ort: Stockholm

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav adzer » tor 17 jan 2008, 14:24

hizon skrev:
adzer skrev:ENGL rör brusar, fnisslar och har extremt mycket gain. De skapar störningar och missljud helt enkelt.
Byter du till JJ får du ett tajtare och mer välljudande ljud.

Sen kanske det finns någon som föredrar fnissel och brus, men absolut inte jag.
Det är deras ECC83 rör jag pratar om då. Deras slutstegsrör har jag ingen aning om.


Jag kan i alla fall av erfarenhet säga att JJ:s EL84:or har precis samma effekt och karaktär som ECC83. Ljudet blir klarare, renare och mer "fokuserat".


Ok det låter ju trevligt och ganska logiskt.
Jag har faktiskt JJ EL84 i mitt slutsteg med, men a/b testade aldrig de rören som jag gjorde med försteget.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav ThomasN » tor 17 jan 2008, 14:37

Är det inte bara så att folk byter rör och sedan tycketr det att ljudet blir bättre?
Men de bytte för att rören var slut ju? Kalrt det blir bättre? Nån som har testat med nya ENGL rör och jämfört mot nått annat?
Vilka rör skall man köpa då?

Jag har min a ENGL förstegsrör kvar, vad skall jag slänga in i stället?
Skall man byta alla? Jag har för mig att det räckte att byta ett av förstagsrören för att få annat ljud om de andra är friska?

/MVh Thomas
Senast redigerad av ThomasN tor 17 jan 2008, 14:39, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Thomas
*******************************************************
Användarvisningsbild
ThomasN
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 17:58
Ort: Ytterby/ Kungälv

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav adzer » tor 17 jan 2008, 14:38

ThomasN skrev:Är det inte bara så att folk byter rör och sedan tycketr det att ljudet blir bättre?
Men de bytte för att rören var slut ju? Kalrt det blir bättre? Nån som har testat med nya ENGL rör och jämfört mot nått annat?
Vilka rör skall man köpa då?
/MVh Thomas


Ja på försteget har jag gjort det och JJ spöade skiten ur engl rören.
JJ brukar nästan alla rekomendera vad jag sett.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav ThomasN » tor 17 jan 2008, 15:30

Vän av ordning undrar varför sätter ENGL i rör som låter kass i en dyr förstärkare??
Mvh Thomas
*******************************************************
Användarvisningsbild
ThomasN
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 17:58
Ort: Ytterby/ Kungälv

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Tonjagare » tor 17 jan 2008, 15:56

ThomasN skrev:Vän av ordning undrar varför sätter ENGL i rör som låter kass i en dyr förstärkare??

+1 :blackeye:
Senast redigerad av Tonjagare tor 17 jan 2008, 15:56, redigerad totalt 1 gång.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Nicodemus » tor 17 jan 2008, 16:12

Jag tycker inte man skall överdriva hur kassa deras rör är. De två Engl jag ägt så har jag bytt rör i ena bara, och det var inte för att rören var kassa utan mest för att JJ är hypade. :smile:
Användarvisningsbild
Nicodemus
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 405
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:46
Ort: Varberg

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav adzer » tor 17 jan 2008, 16:25

ThomasN skrev:Vän av ordning undrar varför sätter ENGL i rör som låter kass i en dyr förstärkare??


Det undrar jag med. Visst är det ingen dag och natt skillnad, men varför inte ta ett par riktigt bra rör i en stärkare för 20k?
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Tonjagare » tor 17 jan 2008, 16:33

adzer skrev:
ThomasN skrev:Vän av ordning undrar varför sätter ENGL i rör som låter kass i en dyr förstärkare??


Det undrar jag med. Visst är det ingen dag och natt skillnad, men varför inte ta ett par riktigt bra rör i en stärkare för 20k?
Ja precis, varför är det inte bra rör från början...
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Johan » tor 17 jan 2008, 17:15

Engl kanske anser att rören dom smäller i är bra. Tex JJ ger ju inte det bortscoopade midljudet med tonviss med knivskarp diskant och bullrande bas som tex EH. Men vill man ha tightare bas och inte massa diskantfizz så byter man till JJ. Dom flesta provlyssnar dock sin blivande stärkare på låg volym och utan tanke på övriga instrument i bandet och då låter kanske det mer WOW med dom rören Engl smäller dit.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav ThomasN » tor 17 jan 2008, 17:19

Påverkar alla förstegsrören lika mycket?

Vad menas med Selected, och standard när det står om rören??

V5 (Input -Tube): ECC 83 / 12AX7, FQ selected;
V6, V7: ECC 83 / 12AX7 selected;
V8: ECC 83 / 12AX7, standard;

Skulle va kul å testa lite, men var köpar man ? JJ ECC 83 ? Heter de så?
Senast redigerad av ThomasN tor 17 jan 2008, 17:22, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Thomas
*******************************************************
Användarvisningsbild
ThomasN
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 17:58
Ort: Ytterby/ Kungälv

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav ThomasN » tis 22 jan 2008, 00:10

Hej,
Vi repade i kväll och nu tändes V2 där jag satte röret som satt på V1 tidigare. Verkar vara ett dåligt rör.
Jag måste väl byta alla fyra eller kan man mäta något och få tag i ett som passar med de andra?
Eller är alla slut när ett är dåligt? Eller bör man kolla upp hur det står till med bias justeringen?
/mvh Thomas
Mvh Thomas
*******************************************************
Användarvisningsbild
ThomasN
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 17:58
Ort: Ytterby/ Kungälv

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Nut » tor 24 jan 2008, 10:50

ThomasN skrev:Hej,
Vi repade i kväll och nu tändes V2 där jag satte röret som satt på V1 tidigare. Verkar vara ett dåligt rör.
Jag måste väl byta alla fyra eller kan man mäta något och få tag i ett som passar med de andra?
Eller är alla slut när ett är dåligt? Eller bör man kolla upp hur det står till med bias justeringen?
/mvh Thomas


Snackar du enbart förstegsrör behöver du inte bekymmra dig för Bias osv.
Bara att smälla i nya på studs utan bekymmer.

Bias är ju iofs inte dåligt att kolla upp ändå med tanke på att det påverkar slutrörens livlängd och ljudet.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Terge » fre 25 jan 2008, 14:57

Mitt problem var att nästan alla rör var mikrofoniska, så det blev en jävla massa konstiga ringande ljud, knäpp, sprak och bröt som min bandkamrat inte hade i sin identiska topp.

crille skrev:Ni säger att ENGLs rör suger. Varför?
Jag fattar inte, ni tyckte det lät dåligt och ansåg direkt att det berodde på rören? Hur visste ni att stärkaren skulle låta bättre med andra rör? Varför tyckte ni det lät bra från början?

Jag är kass på sånt här, jag har aldrig bytt rör och vet inte hur stor skillnad på ljudet ett rörbyte kan göra. :blush:
Menar ni att samtliga ENGL-rör är dåliga? Varför skulle det vara så?
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav ThomasN » lör 02 feb 2008, 01:39

Lämmnade in min stärk på GMC och de mätte upp TOKHÖG bias på rör ett och två!
Ändå var den nyligen gemomgången av en affär och fick nya rör för fem månader sedan.
De justerarade och bytter rör. Nu skiljer det inte ens 1 mA mellan rören! Det var den bästa Bias juseringen de hade sett på en stärk:-)
Nu skall här repas!
Mvh Thomas
*******************************************************
Användarvisningsbild
ThomasN
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 17:58
Ort: Ytterby/ Kungälv

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav zven » sön 03 feb 2008, 17:35

Till att börja med: Rör inte rören med händerna! Använd en tygtrasa, näsduk eller något liknande när du ska hantera rören. De kan nämligen ta skada av fettfläckar/fingeravtryck, det kan göra att rörens livslängd påverkas negativt.


detta du skriver är ren humbug rör tar inte skada av fingeravtryck det är inga billampor vi pratar om som därimot bränner fast dina smutsiga fingrars fett o försämrar ljusbilden i strålkastarn....

du kan plocka hur mycke du vill med händerna det händer inte ett smack med rören det är liksom vaccum o glaset har inget att göra med vad som försigår inuti röret
det enda det gör är att bibehålla vaccumet...

sprid inte sådan här falska påstående mvh zven
zven
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 21:32

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Tonjagare » sön 03 feb 2008, 18:26

zven skrev:Till att börja med: Rör inte rören med händerna! Använd en tygtrasa, näsduk eller något liknande när du ska hantera rören. De kan nämligen ta skada av fettfläckar/fingeravtryck, det kan göra att rörens livslängd påverkas negativt.


detta du skriver är ren humbug rör tar inte skada av fingeravtryck det är inga billampor vi pratar om som därimot bränner fast dina smutsiga fingrars fett o försämrar ljusbilden i strålkastarn....

du kan plocka hur mycke du vill med händerna det händer inte ett smack med rören det är liksom vaccum o glaset har inget att göra med vad som försigår inuti röret
det enda det gör är att bibehålla vaccumet...

sprid inte sådan här falska påstående mvh zven

Kan nån bekräfta det du skrivit då?

Nu blev man ju förvirrad :blackeye:
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav zven » sön 03 feb 2008, 20:54

crille skrev:
zven skrev:Till att börja med: Rör inte rören med händerna! Använd en tygtrasa, näsduk eller något liknande när du ska hantera rören. De kan nämligen ta skada av fettfläckar/fingeravtryck, det kan göra att rörens livslängd påverkas negativt.


detta du skriver är ren humbug rör tar inte skada av fingeravtryck det är inga billampor vi pratar om som därimot bränner fast dina smutsiga fingrars fett o försämrar ljusbilden i strålkastarn....

du kan plocka hur mycke du vill med händerna det händer inte ett smack med rören det är liksom vaccum o glaset har inget att göra med vad som försigår inuti röret
det enda det gör är att bibehålla vaccumet...

sprid inte sådan här falska påstående mvh zven

Kan nån bekräfta det du skrivit då?

Nu blev man ju förvirrad :blackeye:


vad är det du/ni blir förvirrade av ???

röret är en vaccum kammare vaccum betyder tät frågan är ju hur i heslsike ett finger avtryck skall påverka förstärkningeb inuti röret?

vad du nu än gör utanför detta vaccum med dina händer påverkar ej röret.. så himla enkelt är det ...
kapich??? :thumbup: :thumbup:
zven
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 21:32

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav Tonjagare » sön 03 feb 2008, 21:21

zven, Varför sa han nåt helt annat då? Var har han ens fått det ifrån menar jag? Dessutom tycker jag att jag hört det förut, att man inte ska ta på rören med fingrarna.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav zven » mån 04 feb 2008, 18:54

crille skrev:zven, Varför sa han nåt helt annat då? Var har han ens fått det ifrån menar jag? Dessutom tycker jag att jag hört det förut, att man inte ska ta på rören med fingrarna.


dettta kommer nog från nån hifi mumbo jumbo ställe säkert samma källa som säger att dem kan höra skillnad vilket håll kontakten sitter i väggen :dead: alltså det finns så mycket påhittat skit på internet .. mer än man anar.... tänk efter ..... dem flesta rör kommer från ca 5 fabriker i världen o alla har olika tryck typ grove tubes det sitter även klistermärken på vissa :shock2: :shock2: (enligt mumbo jumbo lagen :evil: :evil: ) kan ju detta inte vara bra för nån stackare har kladdat med värmetålig tryckplast o även klister :o :o
o det borde ju skada rören enligt förgående källa .....

vad du än gör gå inte på sådana konstiga påstående...

rör är inte känsliga för ens kärnvapenladdningar utan tvärtom det är det ända som överlever en sådan sprängladdning dvs dem tål strålning ,,allt som baseras på transistorer m.m brukar slås ut av elektromagnetisk/ radioaktiv kärnstrålning.. inte undra på att migplanen använde rör till sina styrningar m.m
även i dag förkommer detta ... i vissa speciella aplikationer

dem ända ggr jag använder handskar det är när jag tar ut varma slutrör,,,,, vill liksom inte brännskada mina händer.....
Senast redigerad av zven mån 04 feb 2008, 18:56, redigerad totalt 1 gång.
zven
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 21:32

Re: Problem med ett rör i min Engl PowerBall ?

Inläggav ThomasN » tis 05 feb 2008, 23:12

jag såg på GMC att de plockade med rören med bara händer så det verkar inte vara nått som skulle kunna skae
/Mvh Thomas
Mvh Thomas
*******************************************************
Användarvisningsbild
ThomasN
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 17:58
Ort: Ytterby/ Kungälv

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Reklam